تاریخ: ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۸:۱۹
بازدید: ۵۷۵
کد خبر: ۴۳۶۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
سخنان آقای سید مهدی مقدسی نماینده مردم اراک در مورد ایرالکو و پاسخ دکتر اخوان به ایشان:

اگر یار صنعت و اشتغال نیستید ، بار آن نیز نباشید

می متالز - انتشار فایل صوتی سخنان آقای مقدسی نماینده مردم اراک در مورد شرکت آلومینیوم ایران در فضای مجازی واکنش مدیر عامل ایرالکو را در پی داشت.
اگر یار صنعت و اشتغال نیستید ، بار آن نیز نباشید

سخنان آقای مقدسی نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی:

در چند ماه گذشته پیرامون شرکت آلومینیوم در شبکه های مجازی مطالبی عنوان شده است که بنده لازم دیدم جهت تنویر افکار عمومی در این خصوص نکات و مطالبی را متذکر شوم.

نخست اینکه سهام شرکت آلومینیوم ایران متعلق به ۱- شرکت توسعه صنعتی ۲- شرکت مهر اقتصاد وابسته به بنیاد تعاون بسیج ۳- صندوق بازنشستگی فولاد حدود ۳۰ درصد، که سهام عدالت می باشد که به نوعی اداره آن به عهده دولت می باشد.حدود ۵ درصد هم سهام کارکنان و پرسنل شرکت و خرده سهامداران است. ایرالکو یک شرکت بورسی است و در حال حاضر نیز نماد این شرکت در سازمان بورس بسته است. بنابراین هرگونه شایعه پراکنی در خصوص خرید و فروش سهام ایرالکو یا اینکه توافقی در هیات مدیره یا سازمان بورس صورت گرفته، به دلیل بسته بودن نماد ایرالکو در بورس دروغ محض و کذب است و هیچ گونه وجاهت قانونی ندارد و از درجه اعتبار ساقط است.

البته اطلاعات و شایعاتی مطرح شده که برخی از افراد از استانهای دیگر قصد و نیت خرید ایرالکو را دارند و در این خصوص لابی هایی نیز انجام گرفته است. ما درباره فروش سهام شرکت هپکو و دخالت افراد که در  فروش شرکت آونگان و بلایی که دچار این شرکت ها شد، تجربه تلخی داریم که مردم عزیز ما از آن اطلاع دارند.

بنابراین آمدن افراد از استانهای دیگر با هدف تعدیل نیروی انسانی و آسیب رساندن به این صنعت یقیناً موضوعی است که همگان باید به آن حساس باشند. در هر صورت تا کنون هیچ تقاضایی برای خرید در هیات مدیره مطرح نشده و به دلیل بسته بودن نماد ایرالکو در بورس، طرح موضوعات این چنینی وجاهت قانونی ندارد.

در ارتباط با اعضای هیات مدیره و مدیر عامل طبق  قانون تجارت هیات مدیره را سهامداران که نام برده شدند، انتخاب می کنند و مدیر عامل را هیات مدیره انتخاب می کند.

بنده در یک سال گذشته هیچ گونه دخالتی در انتخاب و انتصاب اعضای هیات مدیره و مدیران عامل نداشتم و هرگونه انتصاب افراد چه اصلاح طلب و چه اصول گرا به بنده کذب محض است و عملکرد این افراد در دوره گذشته و در دوره فعلی هیچ ارتباطی با من ندارد و این افراد باید پاسخ گوی عملکرد خودشان باشند، البته طبق قانون تجارت در مقابل سهامداران و اگر مطلبی هم در افکار عمومی مطرح می شود، اگر کار مثبتی انجام شده گزارش بدهند و اگر ایرادی هم هر کس به عملکردشان داشته باشد می توانند شکایت تنظیم کنند و پیگیری قانونی صورت بگیرد. چنانچه افرادی تمایل داشته باشند یا قصد دارند که به نحوی خودشان را به ما نزدیک کنند و یا متصل بکنند یا این موضوع را تبلیغ کنند کذب محض است و ما هیچگونه قرابتی با این عزیزان در این خصوص نداریم، به این دلیل که هیچ دخالتی در انتخاب اعضای هیات مدیره یا مدیر عامل نداشتیم.

نکته مهم این است که مشی و روش بنده در ۳۰ سال گذشته با اعتدال و عقلانیت بوده است و همواره با هرگونه تندروی از سوی هر جناحی چه اصلاح طلب و چه اصول گرا مخالف بوده و هستم و خواهم بود و اصولاً افراط گری را برنمی تابم. مخصوصاً افرادی که منفعت طلب باشند بنابراین این موضوع را به صورت شفاف و روشن می گویم تا یک بار برای همیشه به این موضوع خاتمه داده شود.

موضوع بعدی در خصوص ایرالکو که طی ماه های گذشته به وزیر محترم صنعت و معدن نیز اعلام کردم این است که در شرکتهایی که فعال هستند و یا واگذار شدند مراقبت بکنند به صورت کلی که افرادی در مسند امور قرار بگیرند دارای تخصص و تجربه بوده و با برنامه، کاردان و پاسخگو باشند تا صنعت سیاسی نشود. صنعت را پادگانی اداره نکنیم، صنعت را سیاسی اداره نکنیم و مراقبت و دقت لازم داشته باشیم تا افرادی که هیچ برنامه ای برای صنعت ندارند نیایند، تا به صنعت آسیب برسانند. این در تمام صنایع موضوعیت دارد نه تنها یک صنعت. بنابراین این موضوع درصنایعی که مخصوصاً سهامش متعلق به دولت باشد یا موسسات و بنگاههای عمومی این مراقبت باید به صورت مستمر صورت بگیرد.

موضوع بعدی اینکه با توجه با نامگذاری امسال به نام سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال توسط مقام معظم رهبری، بعضی افراد کارآفرین هستند و توانایی ایجاد اشتغال و حفظ آن را دارند و درحوزه های صنعت و معدن و کشاورزی برنامه دارند، باید این افراد را حفظ کرده و نباید با شایعه پراکنی اینها را از گردونه خارج کنیم تا به نوعی برعکس سیاستهای مقام معظم رهبری عمل نکنیم چرا که از نظر بنده ایجاد اشتغال و فرصت شغلی و حفظ آن یک عبادت و یک حرکت بسیار ارزشمند است که باید در کل کشور مورد حمایت قرار گیرد. ما در این خصوص نیز مواضع روشنی داریم که اعلام کردیم.

متاسفانه گویا برخی از شبکه های مجازی و گروه های اطلاع رسانی صرفاً با فلسفه تخریب شکل گرفته اند ویقیناَ  اگر از این اقدامات و اتهام زدن ها دست بر ندارند، حق قانونی پیگیری موضوعات محفوظ است و راه قانون نیز باز است. برای آخرین بار هشدار می دهیم که واقعاً اخلاق و قانون را رعایت کنند تا دچار مشکل نشوند.

 

 

بنده معتقدم مسایل صنعت را نباید با مسایل سیاسی گره زد که بارها آن را متذکر شده ام و این موضوع را برنمی تابیم. چه در گذشته، چه حال و چه آینده صنعت باید طوری پیش برود تا اشتغال ایجاد و حفظ شده و طرح های توسعه ای در بخش معدن و صنعت و کشاورزی رونق گیرد.

در هر صورت روش و خط مشی ما در این خصوص شفاف و روشن است و سعی کردیم در ۳۰ سال گذشته به گونه ای عمل کنیم که سربلند باشیم چرا که ادعا داریم:

 

پای استدلالیان چوبین بود                                پای چوبین سخت بی تمکین بود

این مشی و روش ما در اداره امور است.

 

نامه دکتر اخوان مدیر عامل شرکت آلومینیوم ایران خطاب به سید مهدی مقدسی نماینده مردم اراک

اگر یار صنعت و اشتغال نیستید ، بار آن نیز نباشید

 

 

دکتر اخوان مدیر عامل شرکت آلومینیوم ایران خطاب به سید مهدی مقدسی نماینده مردم اراک؛

 

شما دلواپس واگذاری ایرالکو به کدام افراد هستید؟!

اخیراً مطلبی از جنابعالی در جراید و فضای مجازی منتشر گردید که جهت علم و آگاهی و تنویر افکار عمومی خوانندگان محترم مطلبی به عرض می رسد.

حسب تکلیف و با اصرار دوستان و خدمت به کلان شهر اراک و محل زادگاهم به شرکت آلومینیوم ایران آمدم.

شرکتی که به عنوان اولین تولید کننده شمش آلومینیوم در ایران و خاورمیانه و تولید کننده فلز استراتژیک آلومینیوم، انتظار می رفت که وضعیت مالی و اقتصادی خوبی داشته باشد. اما بر خلاف انتظار (بر اساس گزارشات بازرسی کل کشور و سیستم های نظارتی در استان مرکزی) با زیان انباشته ۱۳۰۰ میلیارد تومانی، نبود نقدینگی، نبود مواد اولیه، تراکم و جذب کارشناسی نشده و بی حساب و کتاب نیروی انسانی، مطالبات پرداخت نشده، سر رسید چک های وصول نشده، عقب افتادگی حقوق پیمانکاران، توقف اجرای طرحهای توسعه ای و از همه دردناکتر رانت خواری افراد مسبوق به سابقه و معلوم الحال که شرکت را به ورطه ی نابودی کشانده بودند، مواجه شدیم.

اما با توکل به خدا و با عزمی راسخ و به پشتوانه اعضای محترم هیأت مدیره، سهامداران و کارکنان غیور و پر تلاش ایرالکو کار را شروع کردیم.

در اولین گام دستان ناپاک و افزون خواه را از سفره بیت المال کوتاه کردیم و این موضوع بر عافیت طلبان گستاخ گران آمد. وقتی حقوق نامشروع آنان قطع گردید با بدخویی، بد اخلاقی، تخریب ، تهدید، شایعه پراکنی و تشویش اذهان عمومی و شانتاژ تبلیغاتی سعی و تلاش نمودند تا به خوان متنعم گذشته خویش برگردند. اما جای بسی تأمل و تأسف است که جنابعالی با اظهار نظری عجولانه و شتاب زده در صف آنان ایستاده و با آنان همصدا و همنوا شده و اظهار داشته اید که مدیریت اینجانب پادگانی است.

حیرت آور است که خانواده ۲۰ هزار نفری فرزندان صنعت آلومینیوم که در ایرالکو مشغول فعالیت هستند، جنابعالی را که باید از حقوق حقه و از دست رفته آنان حمایت نمایید در صف حامیان ویژه خواران و فرصت طلبان مشاهده می نمایند؟!!

اما در پادگانی که شما از آن نام می برید، فرمانده ای است با بیش از چهار هزار سرباز فداکار و بیدار که اجازه چپاول و دست درازی به اموال بیت المال را نخواهند داد.

ما افتخار می کنیم که در این مدت کوتاه با قطع ید فرصت طلبان و سود جویان، ایرالکو را از ماده ۱۴۱ قانون تجارت و مرز ورشکستگی نجات دادیم.

آیا وقت آن نرسیده است که جنابعالی وظیفه نمایندگی خویش را صرف حل مشکلات کارگران عزیز شرکت های همجوار و خانواده معظم ایشان که در این ماه پرخیر و برکت سفره افطاری آنان خالی از نان است نمایید؟!!

استان مرکزی در سالیان قبل قطب چهارم صنعت کشور و دوم صنایع مادر محسوب می گردیده، آیا با وضع موجود در صنعت استان و با اظهار نظرهای نسنجیده و اخلاق غیر حرفه ای و غیر کارشناسی صنعت و اشتغال استان را به ورطه ی نابودی پیش نبرده ایم.

اگر یار صنعت و اشتغال نیستیم و نمی توانیم گره ای از مشکلات آنها برداریم لااقل با هیاهوی رسانه ای و تبلیغاتی بار آن نیز نباشیم.

آقای مقدسی شما دلواپس واگذاری ایرالکو به کدام افراد هستید؟!

و تمایل دارید که این شرکت را چه کسانی خریداری نمایند که دیگر نگرانی تعدیل نیروی انسانی نداشته باشید و با طیب خاطر و آرامش ایرالکو را اداره نمایند. اگر چه پشت صحنه های این امر به وضوح مشخص است و در موعد مقرر اطلاع رسانی شفاف خواهیم نمود.

بهتر بود جنابعالی به عنوان نماینده و وکیل مردم شریف اراک همصدا با نماینده محترم ولی فقیه در استان مرکزی به دور از خط و ربط های فامیلی و سیاسی، ایرالکو را در احداث صنایع پایین دستی و جانبی که می تواند حداقل برای ۲۵۰۰ نفر اشتغال زایی نموده و ارزش افزوده بالایی برای استان و کشور در سال اقتصاد مقاومتی – تولید و اشتغال به همراه دارد یاری و مساعدت می نمودید و برگی درخشان به کارنامه مدیریتی خود می افزودید.

امروز مردم شریف اراک از شما اشتغال زایی می خواهند و امید دارند که جنابعالی با جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی به توسعه متوازن شهر اراک کمک شایانی نمایید.

امروز از گفتار شما تفاسیر گوناگونی شنیده می شود که ممکن است لطمات جبران ناپذیری به شما وارد نماید از شما می خواهم که به دور از حاشیه سازی ها همراه و همگام با سایر مسئولین استان دست به دست هم دهیم تا استان مرکزی و بالاخص کلان شهر اراک به جایگاه شایسته مردم شریف آن در کشور دست یابد.

ما افتخار می کنیم که کارگاه ۵۰ هزار تنی تولید بیلت را با هزینه ای بالغ بر ۳۵ میلیارد تومان برای اولین بار در طول حیات اقتصادی ایرالکو به بهره برداری رساندیم.

ما افتخار می کنیم که تمامی رفاهیات و حقوق حقه ی ۴ هزار نفر پرسنل زحمت کش ایرالکو را در موعد مقرر بدون کوچکترین وقفه پرداخت نموده و اجازه ندادیم که ایرالکو به سرنوشت شرکت های همجوار که ماهها حقوق دریافت ننموده و در حال تحصن هستند گرفتار شود.

 

 

ما افتخار می کنیم که مواد اولیه وارداتی ایرالکو را با عقد قرارداد با کشورهای تأمین کننده اصلی منعقد نموده و از واسطه گری و دلال بازی ممانعت بعمل آورده ایم.

ما افتخار می کنیم که دست ویژه خواران و فرصت طلبان و برخی کاسبان جناح ها را از بیت المال کوتاه نموده و بساط عافیت طلبی و رانت خواری آنان را برچیده ایم.

ما افتخار می کنیم که معاونین و مدیران را از پرسنل با تجربه و متخصص شرکت انتخاب و انتصاب نموده و جلوی باج خواهیهای افراد سود جو را گرفته ایم.

ما افتخار می کنیم که هزینه های تولید را کاهش داده و از تهاتر شمش آلومینیوم در جهت تأمین منافع شخصی افراد هزار فامیل ممانعت بعمل آورده ایم.

ما افتخار می کنیم که پرسنل فهیم شرکت، فرزندان و خانواده معظم شهدا و ایثارگران به عنوان بازوان قدرتمند مدیریت، به انحای مختلف مراتب تقدیر و تشکر خویش را از اینجانب به عنوان خادم کوچکشان اعلام نموده اند.

بنده به عنوان خادم این شرکت افتخار می کنم که حاصل دست رنج و عرق جبین ۴ هزار سرباز فداکار جبهه تولید آلومنیوم کشور را به جیب و کام عده ای منفعت طلب نریخته ام.

وقتی نامه نماینده محترم ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه معزز اراک در خصوص دل مشغولی و نگرانی ایشان از وضعیت گذشته ایرالکو به دست اینجانب رسید، و ایشان مرقوم فرموده بودند که متاسفانه گوش شنوایی کمتر مشاهده می شود، تصمیم گرفتم کما فی السابق در مقابل بدخواهان و افزون خواهی فرصت طلبان و کاسبان برخی جناح ها فرمانده باشم و از حقوق سهامداران، بیت المال و کارکنان زحمت کش ایرالکو محافظت نموده و در مقابل کارگران عزیز که با سعی و تلاش شبانه روزی به دنبال کسب روزی حلال می باشند مانند سربازی کوچک در کنارشان انجام وظیفه نمایم.

آقای سید مهدی مقدسی:

باید فرمانده باشیم، باید سرباز باشیم، باید بیدار باشیم تا خفاشان شب، اموال بیت المال را به یغما نبرند.

امیدوارم به یاری خداوند سبحان و به تأسی و پیروی از ائمه اطهار(س) و منویات و رهنمودهای مقام معظم رهبری و رئیس جمهور محترم در سال اقتصاد مقاومتی- تولید و اشتغال و با حمایت هیأت مدیره محترم، مجمع سهامداران و کارکنان خدوم ایرالکو شرکت آلومینیوم ایران را به جایگاه واقعی خود در منطقه و خاورمیانه برسانیم و برگ زرین دیگری از افتخار و بالندگی توسط فرزندان فداکار صنعت آلومینیوم کشور رقم بخورد.

 

                         بهمن اخوان

  مدیر عامل شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو)

عناوین برگزیده