تاریخ: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۵۵
بازدید: ۲۹۱
کد خبر: ۴۳۶۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مجری طرح ایجاد زیربناهای لازم در معادن خبر داد:

پرداخت 260 میلیارد ریال به زیربناهای معادن در سال 95 بی سابقه بود

می متالز - مجری طرح ایجاد زیربناهای لازم در معادن بزرگ و مناطق معدنی خبر داد: بودجه اختصاص یافته از محل منابع داخلی ایمیدرو برای زیربناهای معادن در سال گذشته(1395) بی سابقه بود.
پرداخت 260 میلیارد ریال به زیربناهای معادن در سال 95 بی سابقه بود

رامین بهمنی با اعلام این خبر تصریح کرد: در سال 95 ایمیدرو از محل منابع داخلی خود 260 میلیارد ریال برای اجرای طرهای زیربنایی معادن پرداخت کرد که اختصاص چنین رقمی طی 10 سال اخیر بی سابقه بوده است.
بهمنی درباره ماموریت طرح زیربناها گفت: ماموریت اصلی این طرح ایجاد زیربناها برای معادن و صنایع معدنی کشور و با اهداف ایجاد زمینه سرمایه گذاری برای بخش خصوصی با توجه به زیرساخت های ایجاد شده، اشتغالزایی در مناطق محروم کشور،کاهش قیمت تمام شده و ایجاد ارزش افزوده، ایجاد زمینه های بهره برداری از ظرفیت های کشور در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در مناطق محروم کشور است.
وی با بیان اینکه طرح ایجاد زیربناهای لازم از سال 84 آغاز شد گفت: از سال 84 تا سال 95 حدود 2040 میلیارد ریال تعهد در قالب پروژه های ایجاد و تکمیل زیرساخت های معدن و صنایع معدنی و به تعداد 266 قرارداد(پیمانکاری، نظارت، مشاوره و آزمایشگاه) تعریف شده است که 30 درصد مبلغ ریالی آن با تعداد200 قرارداد (650 میلیارد ریال) طی سال 84 تا پایان 91 تعریف شده است و 70 درصد مبلغ ریالی آن با تعداد 66 قرارداد (1350 میلیارد ریال) از سال 92 تا 95 تعریف شده است.
بطورکلی تا کنون از 74 پروژه اجرایی(راهسازی و برق رسانی) تعریف شده، 41 پروژه راهسازی و 18 پروژه برق رسانی در استان های مختلف کشور به اتمام رسیده و 15 پروژه اجرایی در 10 استان کشور در دست انجام میباشد
مجری طرح ایجاد زیربناهای لازم در معادن بزرگ و مناطق معدنی گفت: طرح تکمیل راه دسترسی به معادن خاک نسوز شورجستان در استان فارس و راه دسترسی به معادن مهاباد در استان آذربایجان غربی در اردیبهشت 96 به بهره برداری رسیدند و همچنین راه دسترسی به معادن الیگودرز در استان لرستان و راه دسترسی به معدن طزره در استان سمنان و احداث باند دوم محور خواف سلامی در استان خراسان رضوی در نوبت بهره برداری قرار دارند.
مجری طرح ایجاد زیربناهای لازم در معادن گفت: پیشرفت فیزیکی تجمعی پروژه هایی اجرایی در دست انجام تا پایان سال 95 حدود 66 درصد بدست آمده است که با توجه به محدودیت های شدید اعتباری قابل توجه میباشد وی همچنین پیش بینی کرد که پروژه های باقی مانده در صورت تامین اعتبار لازم تا نیمه اول سال 97 به اتمام می رسند.
وی ایجاد زیرساخت برای معادن کشور را یک چرخه توصیف کرد و گفت: چنانچه به صورت چرخه این هدف را پیگیری کنیم می توان معادن جدیدی که وارد عرصه تولید می شوند را هم دارای زیرساخت های لازم کرد.
بهمنی با تاکید بر اینکه بسیاری از جاده های دسترسی به معادن به عنوان جاده روستایی نیز مورد استفاده قرار می گیرد ادامه داد: با توجه به اینکه روستاها در مسیرهای دسترسی به معادن قرار دارند، بسیاری از جاده های دسترسی به معادن مشترک روستا و معادن میباشند که سبب تسهیل تردد روستائیان هم میگردد.

مشارکت 114 شرکت خصوصی

وی افزود: رویکرد درون زایی اقتصاد مقاومتی که تاکید بر بکارگیری تمام ظرفیت های کشور میباشد در طرح زیربناها محقق شده است بطوریکه طی مدتی که طرح ایجاد زیربناها مشغول به فعالیت میباشد،‌ 114 شرکت خصوصی دارای گرید در سراسر کشور به کارگیری شده اند که اکثر آن ها بومی میباشند.
بهمنی درباره استراتژی های سال 96 اظهار داشت: اتمام پروژه های نیمه تمام و در دست انجام،‌ تعریف 10 طرح جدید و تهیه برنامه 4 ساله از جمله استراتژی های سال پیش رو است با این توضیح که حدود 80درصد برنامه 4 ساله آماده شده که در ماه های آتی پس از رایزنی با ایمیدرو،‌ وزارت صنعت معدن و تجارت و همچنین سازمان مدیریت و برنامه ریزی نهایی خواهد شد.

اولویت های جدید

وی تصریح کرد: اولویت اجرای طرح های جدید را بر اساس ارزش افزوده معادن تعریف کرده ایم به طوری که معادن فلزی، سنگ ساختمانی،‌ معادن غیرفلزی و نیز مصالح ساختمانی با توجه به ارزش افزوده به ترتیب در اولویت ایجاد زیرساخت قرار گرفته اند. طی یک دهه اخیر سهم نوع معادنی که در طرح زیربناها برای آنها زیرساخت ایجاد شده است شامل معادن مصالح ساختمانی 62 درصد، معادن غیرفلزی 23 درصد و معادن فلزی 15 درصد میباشد.
بهمنی یاداور شد: حدود 5 درصد معادن کشور فلزی هستند اما80 حدود درصد ارزش افزوده در بخش معدن مربوط به این معادن است.

طرح جامع نیاز داریم

مجری طرح ایجاد زیربناهای لازم در معادن بزرگ و مناطق معدنی در عین حال تاکید کرد: طرح زیربناهای معادن جهت داشتن نقشه راه نیاز به طرح جامع زیرساخت های مورد نیاز بخش معدن و صنایع معدنی کشور دارد تا بتوان بر اساس آن با تهیه برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت بستر را برای توسعه معادن مهیا کنیم. با ایجاد زیرساخت برای معادن کشور، بخش معدن نقشی قابل توجهی در اقتصاد مقاومتی و کاهش نیاز به درآمدهای نفتی ایفا خواهد کرد.

منبع: ایمیدرو
عناوین برگزیده