تاریخ: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۰۷
بازدید: ۴۵۲
کد خبر: ۴۴۰۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

دومین ابرقدرت مس معدنی، اعلام اعتصاب کرد

می متالز - هفته گذشته بازار مس با اخبار ناخوشایندی روبه‌رو بود که در نتیجه آن، قیمت هر تن مس با افت 1.5 درصدی به زیر سطح 5.7 هزار دلار همراه بود. طی هفته گذشته، حدود 8 هزار و 500 تن از موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن کاسته شد، اما قادر به جبران اثرات منفی اعلام رشد نرخ بهره ایالات متحده آمریکا، کاهش قیمت نفت و بسته‌تر شدن پنجره آربیتراژ مس در چین نشد. از سویی، کارگران معادن پرو خود را برای اعتصاب آماده می‌کنند.
دومین ابرقدرت مس معدنی، اعلام اعتصاب کرد

هفته منتهی به 9 ژوئن با افزایش 3 درصدی قیمت مس و کاهش حدود 28 هزار و 700 تنی موجودی انبارهای بورس فلزات لندن همراه بود. این امر عمدتا به‌دلیل انتشار آمار مثبت تجارت مس در چین مبنی بر افزایش واردات، وقوع برف و باران شدید در شیلی و تعطیلی معادن در پی آن و کاهش قابل ملاحظه موجودی انبارهای بورس فلزات لندن به وقوع پیوست. در پی جو مثبت ایجاد شده در خصوص بهبود واردات مس چین، روز دوشنبه 12 ژوئن، قیمت مس با اندک افزایش 0.2 درصدی همراه بود. علاوه بر این، قطعی شدن احتمال افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو ایالات متحده آمریکا به حدود 1.25 درصد و کاهش حدود 0.11 درصدی شاخص ارزش دلار به 97.18 نیز در افزایش قیمت بی‌تأثیر نبود. این در حالی است که موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن در این روز با افزایش 2 هزار و 700 تنی مس مواجه شد که طبعا بخشی از اثر مثبت عوامل فزاینده قیمت این فلز سرخ را بی‌تأثیر کرد.

روز سه‌شنبه 13 ژوئن، قیمت مس به‌رغم کاهش بالغ بر 3 هزار و 700 تنی موجودی انبارهای بورس فلزات لندن، افت 1.6 درصدی را تجربه کرد. علل این کاهش قیمت را می‌توان در درجه اول به عدم قطعیت و انتظار سرمایه‌گذاران بازار در خصوص انتشار داده‌های اقتصادی در آخر هفته و همچنین نتیجه نشست کمیسیون بازار آزاد فدرال نسبت داد. این دیدگاه محتاطانه فعالان بازار نسبت به وضعیت آتی بازار مس و همچنین اعلام بازگشت به فعالیت کامل اکثر واحدهای شیلی و تمامی واحدهای معدنی شرکت کودلکو پس از مشکلات جوی پیش آمده در منطقه شمالی این کشور باعث شد تا مس باز در سراشیبی قرار بگیرد و به زیر سطح 5.7 هزار دلار بر تن کاهش بیابد.

روز چهارشنبه 14 ژوئن، افت متوالی شاخص ارزش دلار در هفته گذشته تا 96.48 و عدم اعلام نتیجه نشست فدرال رزرو ایالات متحده آمریکا در خصوص نرخ بهره این کشور، باعث رشد 0.5 درصدی فلز سرخ شد. در این روز، موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن نیز با کاهش بیش از 3 هزار و 200 تنی همراه بود. روز پنج‌شنبه 15 ژوئن، بازار مس مجددا در مسیر نزولی قرار گرفت و کاهش 0.8 درصدی را تجربه کرد. علت این نزول قیمتی، اعلام افزایش نرخ بهره ایالات متحده آمریکا به 1.25 درصد توسط فدرال رزرو این کشور بود؛ البته بسته شدن پنجره آربیتراژ مس در چین و کاهش متوالی قیمت نفت با افزایش تولید ایالات متحده آمریکا نیز به این افت قیمتی دامن زد. کاهش بیش از 4 هزار و 100 تنی موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن در این روز نیز، نتوانست تأثیرات عوامل کاهنده قیمت را خنثی کند. روز جمعه 16 ژوئن، تنها 50 تن از موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن کاسته شد، اما قیمت مس حدود 0.3 درصد صعود کرد. نمودار 1، نوسانات قیمت نقدی و موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن را برای یک ماه اخیر نشان می‌دهد.

 

                 
به‌طور کلی، در هفته گذشته، قیمت مس به‌رغم کاهش حدود 8 هزار و 500 تنی موجودی انبارهای بورس فلزات لندن، افت 1.5 درصدی را تجربه کرد. بازار فلز سرخ در هفته گذشته، نوسانات متوالی قیمتی را پشت سر گذاشت و در نهایت، قیمت مس مغلوب عوامل کاهنده به زیر سطح 5.7 هزار دلار بر تن کشیده شد و همچنان پایین ماند. در خصوص هفته آینده، می‌توان پیش‌بینی کرد که بسته‌تر شدن پنجره آربیتراژ مس در چین طی هفته گذشته و عملکرد انقباضی بانک‌های چین در خصوص اعطای وام در ماه گذشته، عوامل قدرتمندی برای کاهش بیشتر قیمت باشند. با این وجود، اعلام خبر اصلاح قوانین کار در پرو، به‌عنوان دومین تولیدکننده بزرگ مس در جهان در روز جمعه 16 ژوئن که در جهت افزایش قدرت کارفرمایان معدنی در برخورد با کارگران بود، اثراتی منفی به‌همراه داشت. این جو منفی باعث شد تا فدراسیون معدن، متالورژی و فولاد پرو با حدود 110 اتحادیه کارگری و 40 هزار معدن‌کار عضو، اعلام به آغاز اعتصاب از روز دوشنبه 19 ژوئن کند. در نتیجه آغاز این اعتصاب انتظار می‌رود که نگرانی بازار از کاهش عرضه و مواجهه با کسری افزایش یافته و در نتیجه قیمت مس مجددا تحریک شود.

عناوین برگزیده