تاریخ: ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۲:۴۴
بازدید: ۳۴۳
کد خبر: ۴۴۶۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
نگاه تحلیلگران بارکلیز به بازار مس؛

تب تقاضای فلز سرخ فروکش نمی کند

می متالز - به گفته تحلیل‌گران بارکلیز، بازار جهانی مس طی ده تا پانزده سال آینده با روندی افزایشی به مصرف مس ادامه خواهد داد و سعی در جبران کاهش مصرف چین خواهد داشت تا سطوح کنونی مصرف را حفظ کرده و بر فشار رو به پایین ناشی از کاهش تقاضای چین غلبه کند.
تب تقاضای فلز سرخ فروکش نمی کند

بارکلیز بر این باور است که هم‌اکنون آمارهای مصرف مس به‌طور گسترده‌ای مثبت هستند، اما به نظر می‌رسد شیب تغییرات در حال منفی شدن است.

بر اساس گزارش تحلیل گران بارکلیز، درصورتی‌که مصرف مس در سایر نواحی سالانه ۱ الی ۲ درصد رشد کرده و مصرف چین کاهش ۱ الی ۳ درصدی را تجربه کند، در آن صورت مصرف مس تغییر چندانی نخواهد داشت؛ اما به نظر می‌رسد این تحلیل‌گران «بازار پررونقی برای مس در خارج از مرزهای چین نمی‌بینند.»

به دنبال افت ۳۰ درصدی واردات مس در چین طی چهار ماه ابتدایی سال جاری، نگرانی‌ها پیرامون تقاضای مس در این کشور شدت گرفته است. هم‌اکنون گمانه‌زنی‌هایی در مورد این‌که کشور هند، بازار بزرگ پررونقی برای مس خواهد بود، وجود دارد، اما موسسه بارکلیز نسبت به این ادعا شک دارد.

تحلیل‌گران بارکلیز دراین‌باره می‌نویسند: «هند پتانسیل‌های لازم را دارا است، اما بعید به نظر می‌رسد که رشد مصرف در این کشور بتواند با افزایش اخیر مصرف در چین مطابقت کند. »

ازنظر این تحلیل‌گران این موسسه «مقدار مصرف، زمان و سرعت رسیدن به سطح مطلوب مصرف» مهم‌ترین موانعی است که هند با آن برای رسیدن به سطح مصرف چین با آن مواجه است.

تحلیل‌گران بارکلیز در این گزارش تأکید می‌کنند که«کشور هند قادر به دست یافتن به سطوح بالای مصرف است، اما رسیدن به این میزان مصرف به زمان نیاز دارد و احتمال این‌که افزایش چشم‌گیر تقاضای چین تکرار شود، بعید به نظر می‌رسد.»

در بخش دیگری از این گزارش تحلیل‌گران بارکلیز به انتظارات برخی موسسات درباره رشد مصرف مس در امریکای لاتین اشاره‌ می‌کنند و انتظارات آنان را به چالش می‌کشند و در این زمینه می‌نویسند: «انتظارات اهالی صنعت نسبت به این منطقه بیش‌ازاندازه بوده است. رشد مصرف در امریکای لاتین مقدار چشمگیری نخواهد بود، بلکه پیش‌بینی‌شده که تنها چند صد هزار تن در هر سال باشد.»

تحلیل‌گران بارکلیز در ادامه به آینده مصرف مس در ایالات‌متحده اشاره می‌کنند و می‌نویسند: «هرگونه افزایش مصرف مس به‌طور عمده‌ای به اصلاحات مالیاتی و برنامه‌های زیرساختی رئیس‌جمهور این کشور بستگی خواهد داشت. در صورت تصویب هر دو پیشنهاد آقای ترامپ، بازار ایالات‌متحده بین ۱ الی ۲ درصد رشد خواهد کرد. در غیر این صورت، بازار بدون تغییر خواهد بود و یا حتی با کاهش روبه‌رو می‌شود.»

تحلیل‌گران بانک بارکلیز در جمع‌بندی گزارش خود به این نتیجه رسیده‌اند که در شرایط کنونی «انتظار ندارند که کاهش سریعی در تقاضای مس صورت گیرد؛ زیرا یکی از جنبه‌های مثبت تضعیف چین این است که این رویداد به‌آرامی صورت خواهد گرفت و امکان تطبیق بازار با کاهش تقاضا وجود خواهد داشت. افت تقاضا در صورت وقوع، ملایم خواهد بود و این خبر خوبی است؛ چراکه به اهالی صنعت فرصت انطباق با شرایط به وجود آمده را خواهد داد.»

عناوین برگزیده