تاریخ: ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۰۵
بازدید: ۶۶۸
کد خبر: ۴۴۸۱
سرویس خبر : انرژی
درازهی:

انتقال آب از دریای عمان علاج بی آبی سیستان و بلوچستان در بلند مدت است/ در مهار آب های مرزی توفیق نداشتیم

می متالز - نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان راه تنها راه علاج درد بی آبی این استان در بلند مدت عنوان کرد.
انتقال آب از دریای عمان علاج بی آبی سیستان و بلوچستان در بلند مدت است/ در مهار آب های مرزی توفیق نداشتیم

محمد باسط درازهی با اشاره به مشکلات قطعی آب و خاموشی های ناشی از گرمای شدید هوا در سیستان و بلوچستان گفت:موضوع آب و برق دو مشکل بسیار بزرگ استان پهناورسیستان و بلوچستان به ویژه حوزه انتخابیه بنده در شهرستان های سراوان، سیب، سوران و مهرستان است که مساحت آن دو و نیم برابر استان تهران است.

نماینده مردم سراوان، سیب، سوران و مهرستان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه متاسفانه کمبود آب یکی از معضلات بزرگی که  شهرهایی همچون سیرکان، گشت، جالق و حتی قسمت هایی از مرکز شهر سراوان را دچار مشکل کرده و در این مناطق شاهد قطعی مکرر آب هستیم.

وی با بیان اینکه چندعامل در بوجود آمدن این وضعیت، نقش دارد،مهم ترین عامل آن را خشکسالی های اخیر و فرسوده بودن شبکه آبرسانی و لوله های انتقال آب عنوان کرد و گفت: گزارش این مشکلات به وزیر نیرو انتقال داده شده اما تاکنون اقدامی برای رفع این مشکلات صورت نگرفته است.

درازهی با بیان اینکه بسیاری از شهرها همچون سیرکان و گشت و تعداد زیادی از روستاهای استان هر چند روز یکبار با تانکر آبرسانی می شوند، خاطرنشان کرد: متاسفانه مردمی که در این مناطق با کمبود آب مواجه هستند گاهی اوقات از آب های آلوده برای شرب و بهداشت خود استفاده می کنند که مشکلات عدیده و بیماری های بسیاری را به همراه دارد.

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان همچنین با اشاره به اینکه  قطعی مکرر برق نیز تبدیل به مشکل بزرگی برای استان شده است، افزود:در دمای بالای 50 درجه سیستان و بلوچستان، قطعی برق مردم روزه دار را با مشکلاتی روبرو کرده است.

وی با بیان اینکه کارشناسان برق می گویند در سراوان، سیب، سوران و مهرستان 350 تا 400 کیلومتر خط برق تک لاین وجود دارد و نیروگاهی در این منطقه تعریف نشده است، خاطرنشان کرد: وزیر نیرو قول مساعد داده و گفته است که تمام روستاهای بالای 10 خانوار در کشور برق رسانی شده اند، درحالی که در حومه شهرسراوان و مهرستان،هزاران نفر برق ندارند و یکی ازعوامل استفاده از کابل های غیرقانونی یا سرقتی این است که محدودیت زیادی برای استفاده مردم از برق بوجود آمده است که امیدواریم وزیر تدبیری بیندیشد و نسخه ای که می پیچد نسخه خوبی برای استان باشد.

وی همچنین در خصوص امکان انتقال آب به سیستان و بلوچستان برای رفع کم آبی این استان گفت:  در حوزه اتخابیه بنده یک سد 68 میلیون متر مکعبی وجود دارد که تبدیل به تشتک تبخیر شده است.وزیر نیرو که در سال 93 برای افتتاح این سد آمد قول داد که تا سال 96 انتقال آب از این سد به شهرستان های سیب ، سوران، مهرستان و بخش هیدوچ قطعی خواهد شد اما تاکنون هیچ برنامه انجام نگرفته و متاسفانه کار بیشتر از 10 درصد پیشرفت ندارد.

وی افزود: موضوع بعدی مهار آب های مرزی است که متاسفانه نتوانسته ایم آب های مرزی را مهار کنیم در حالیکه که ما قادر به مهار آبی که از در رودخانه های مرزی با پاکستان جریان دارد، نیستیم و آب به راحتی به پاکستان می رود و پاکستانی ها از آبی که از این طرف سرازیر است، استفاده می کنند هر چند که می توانیم از طریق سدهای ماشکید سفلی، میرعبدل جالق، هیدوچکان، شیتاب و دیگر سدهایی که جلوی رودخانه های کوچک بسته می شود، این آب ها را مهار کرد و در کشاورزی و شرب از آن استفاده کرد.

نماینده مردم سراوان، سیب، سورای و مهرستان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بحث بعدی انتقال آب از دریاست. امروز بسیاری از کشوهای دنیا در این زمینه موفق هستند و حتی کشورهایی صدها کیلومتر آب دریا را به کویر انتقال داده و در آن منطقه گندم کشت می کنند اما متاسفانه شهری مانند چابهار در مجاروت با دریای عمان، با کمبود آب مواجه است.

درازهی تاکید کرد: اگر تدبیری اندیشیده شود می توان گفت که انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان علاج این درد است و درمانی طولانی مدت برای بی آبی استان خواهد بود.

عناوین برگزیده