تاریخ: ۰۳ تير ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۷:۵۹
بازدید: ۳۱۵
کد خبر: ۴۵۱۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
۱۰ میلیون تن گندله آمــاده ورود به مدار تولید

تولید آزمایشی نخستیـن گندلـه در عسلویه معدنی شرق کشور

می متالز - نخستین گندله‌سازی شرق کشور به ظرفیت تولید ۵میلیون تن به تولید آزمایشی رسید و همزمان گندله‌سازی ۵ میلیون تنی اپال پارسیان که مرحله تست سرد را پشت‌سر می‌گذارد، در نوبت راه‌اندازی قرار گرفت.
تولید آزمایشی نخستیـن گندلـه در عسلویه معدنی شرق کشور

رئیس هیات عامل سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در جریان بازدید از این پروژه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۹ کارخانه فرآوری سنگ‌آهن در منطقه سنگان، که با شروع کار دولت یازدهم کار احداث آنها از طریق پیمانکاران داخلی آغاز شده، اکنون به ترتیب به مرحله پایانی می‌رسند. مهدی کرباسیان در پاسخ به این سوال که آیا با بهره‌برداری از ۷ طرح فولادی در کشور که همگی تولیدکننده آهن اسفنجی هستند و با وجود طرح‌های کنسانتره و گندله‌سازی سنگان، زنجیره فولاد باز هم کمبود خواهد داشت، عنوان کرد: توازن زنجیره فولاد برقرار خواهد شد، زیرا که پیش‌بینی ما در طرح جامع فولاد تا پایان سال ۹۶ این است که پروژه‌های مختلفی در زمینه تولید کنسانتره و گندله به زنجیره فولاد اضافه شود. امروز شاهد راه‌اندازی واحد ۱۰ میلیون تنی گندله و ۲/۵ میلیون تنی کنسانتره در منطقه سنگان هستیم، علاوه بر این طرح‌ها، از پروژه‌ها و کارخانه‌های کنسانتره و گندله دیگری در استان‌های کرمان و بندرعباس تا پایان سال بهره‌برداری می‌شود؛ بنابراین در این زمینه نیاز به واردات نخواهیم داشت و سیاست‌های پیشگیری از خام‌فروشی نیز محقق خواهد شد. کرباسیان که در جمع مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری فرآوری سنگ‌آهن سنگان و خبرنگاران سخن می‌گفت، تصریح کرد: اکنون ۱۰میلیون تن ظرفیت جدید تولید گندله در سنگان آماده ورود به مدار تولید است.


۷۰درصد تجهیزات ایرانی است

رئیس هیات عامل ایمیدرو یادآور شد: سال ۹۲ طرح‌های کنسانتره و گندله‌سازی با پیشرفت کم یا رکود در اجرا روبه‌رو بودند، اما با مشارکت و همت بخش خصوصی توانستیم این طرح‌ها را فعال کنیم که امروز آماده تولید هستند. کرباسیان با بیان اینکه طراحی این کارخانه‌ها از سوی ایرانی‌ها انجام شده، گفت: نکته قابل توجه این است که ۷۰درصد تجهیزات و ماشین‌آلات این طرح نیز از سوی شرکت‌های داخلی ساخته شده است. پیمانکار این پروژه به‌عنوان یک پیمانکار ایرانی توانسته بومی‌سازی این طرح را در ایران انجام دهد. زمانی در چنین طرح‌هایی صحبت از ۱۵ تا ۲۰درصد ساخت تجهیزات ایرانی بود، اما درحال‌حاضر این آمار به ۷۰درصد رسیده و این موضوع جای افتخار دارد. کرباسیان درباره اشتغال طرح‌ها اظهار کرد: درحال‌حاضر در پروژه‌های توسعه سنگان ۴هزار نفر به طور مستقیم و ۱۰هزار نفر نیز به‌طور غیرمستقیم اشتغال دارند. وی در ادامه خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه ۱۳۰۰ میلیارد تومان و اپال ۹۰۰ میلیارد تومان در طرح‌های خود سرمایه‌گذاری می‌کنند. رئیس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: از سال ۹۲ تا پایان سال گذشته ظرفیت تولید از ۲۲ میلیون به ۳۲ میلیون تن و ظرفیت تولید فولاد خام از ۲۲ میلیون تن به ۳۰ میلیون تن رسیده است.  وی ادامه داد: اکنون ۱۰میلیون تن ظرفیت جدید تولید گندله آماده شده است. کرباسیان گفت: انجام اکتشافات جدید سبب شد ذخایر سنگ‌آهن سنگان، از ۶۵۰ میلیون تن به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن برسد، هرچند پیش‌بینی می‌شود میزان ذخایر به ۱/۵ میلیارد تن هم برسد.


زیرساخت‌ها سنگان

رئیس هیات‌عامل ایمیدرو همچنین درباره زیرساخت‌های سنگان گفت:  با مذاکراتی که با شرکت ملی گاز انجام داده‌ایم، گاز مورد نیاز تمامی پروژه‌ها تا نیمه پاییز تامین می‌شود. کرباسیان ادامه داد: موضوع تامین آب پروژه‌ها نیز با همکاری دولت برطرف خواهد شد. وی بیان کرد: در این زمینه جلسه‌هایی برگزارشده و تقاضایی را برای آقای جهانگیر، معاون اول رئیس‌جمهور فرستاده‌ایم و پیش‌بینی ما این است که در جلسه شورای‌عالی آب این مشکل حل شود. وزارت نیرو سال گذشته در یک آگهی اعلام کرد برای تامین آب از راه دریای عمان انتقال آب انجام شود که اگر این اتفاق بیفتد، در یک بازه کوتاه‌تری قادر خواهیم بود با همکاری سازمان آب تامین آب مورد نیاز پروژه‌ها را برطرف کنیم. رئیس هیات عامل ایمیدرو درباره استفاده از پساب شهرهای اطراف برای تامین آب عنوان کرد: استفاده از پساب شهرهای اطراف در اولویت استفاده از پساب تربت حیدریه در حال برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری است. وی همچنین درباره تامین سرمایه پروژه‌های توسعه‌ای معدن و صنایع معدنی گفت: دولت براساس سیاست تعاملی که با دنیا دارد، بخشی از منابع مالی را از خارج تهیه خواهد کرد. کرباسیان همچنین استفاده از سرمایه ایرانیان خارج کشور را از اولویت‌های تامین سرمایه اعلام کرد. رئیس هیات عامل ایمیدرو درباره این سرمایه‌گذاری در منطقه سنگان عنوان کرد: این سرمایه‌گذاری تنها برای منطقه نیست، بلکه برای آینده توسعه کشور است. کرباسیان در ادامه تاکید کرد: در تمام دنیا فولاد به‌عنوان یکی از پارامترهای توسعه به‌شمار می‌رود و از آنجایی که تولید فولاد به‌عنوان یک مزیت به‌شمار می‌رود و در کشور برای این صنعت، هم گاز، هم سنگ‌آهن و هم نیروی انسانی موجود است، بنابراین باید بتوانیم از این مزیت نهایت استفاده را داشته باشیم. وی با اشاره به طرح‌هایی که ایمیدرو در حوزه فولاد انجام داده، عنوان کرد: یکی از اقدامات ایمیدرو طرح جامع فولاد است که به تازگی نیز پایش شده و در آن گلوگاه‌های و زیرساخت‌ها به لحاظ راه‌آهن، بندر، آب، محل سرمایه‌گذاری، آینده طرح‌ها و... برای تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد مورد پایش قرار گرفته است. کرباسیان تاکید کرد: در هر صورت این موضوع یک واقعیت است که برخی طرح‌های فولادی مکان‌یابی مناسبی نداشته‌اند؛ برای مثال در برخی طرح‌های فولادی مشکل آب و حمل‌ونقل وجود دارد.


همکاری با افغانستان

رئیس هیات عامل ایمیدرو همچنین با اشاره سرمایه‌گذاری در زمینه کنسانتره و گندله در افغانستان و همکاری‌های مشترک در این زمینه عنوان کرد: در چند ماه گذشته سفری به کابل داشتیم و با مشاور رئیس‌جمهور افغانستان و وزیر وی جلسه‌های بسیار خوبی برگزار کردیم. در این جلسه‌ها آنها اعلام آمادگی کردند. رئیس هیات عامل ایمیدرو درباره معادن افغانستان عنوان کرد: چون معدن خوبی در سنگان افغانستان وجود دارد ما اعلام آمادگی کردیم که می‌توانیم در آنجا سرمایه‌گذاری کنیم، زیرا آنها با مشکل آب روبه‌رو نیستند. اگر واحدهای تولید کنسانتره و گندله‌سازی آن در افغانستان راه‌اندازی و کارخانه فولاد در داخل ایران تاسیس شود، تولید فولاد برای ما مزیت‌دار خواهد بود. ما در ایران گاز داریم که می‌توان با همکاری مشترک این پروژه‌ها را راه‌اندازی کنیم. در برابر آن قرار شد که مسئله آب را حل کنیم. در آخرین جلسه قرار شد یک گروه از کارشناسان افغانستانی در یک ماه آینده به ایران بیایند تا مرحله عملیاتی این موضوع آغاز شود. کرباسیان همچنین از شروع تولید کارخانه آهن اسفنجی شادگان خبرداد. این نخستین کارخانه به روش ایرانی پرد است که راه‌اندازی شده است.


بهره‌برداری از طرح‌های دیگر در سنگان در نیمه نخست امسال

در آیین بهره‌برداری آزمایشی از نخستین گندله‌سازی شرق کشور، مرتضی هاشم‌پور، مدیر مجتمع سنگ‌آهن سنگان گفت: در دولت یازدهم ایمیدرو توانست با سرعت دادن به طرح‌های سنگان، شرایط راه‌اندازی پروژه‌ها را فراهم کند. ایمیدور فعالانه در این پروژه فعالیت کرد و در این زمینه همکاری با سرمایه‌گذاران متعدد را شاهد هستیم. وی افزود: پروژه‌ها یکی پس از دیگری به ثمر می‌نشیند و امروز شاهد بهره‌برداری آزمایشی پروژه ۵ میلیون تنی گندله فولاد مبارکه بودیم. در پروژه ۵ میلیون تنی دیگر عملیات تست سرد گندله‌سازی اپال‌سازی پارسیان آغاز شد و امیدواریم با پایان پروژه‌های ۲/۵ میلیون تنی کنسانتره توسعه ملی و همچنین گندله‌سازی در نیمه نخست امسال شاهد به بهره‌برداری رسیدن این پروژه‌ها نیز باشیم.



تحقق اقتصاد مقاومتی در سنگان

فرماندار خواف در نشست راه‌اندازی آزمایشی نخستین گندله‌سازی شرق اظهار کرد: در آبان سال ۹۲ بازدیدی از پروژه‌های مختلف سنگان انجام دادیم که پیشرفت آنها کمتر ۱۰درصد بود، اما درحال‌حاضر بیشتر این پروژه‌ها در حال بهره‌برداری هستند.  محمدرضا پهلوان‌نژاد با اشاره به پروژه‌های سنگان عنوان کرد: پروژه‌های سنگان یکی گندله‌سازی فولاد مبارکه و دیگر نیز اپال پارسیان است که به مرحله بهره‌برداری رسیده و با اجرای این طرح‌ها اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است به معنای واقعی در حال محقق شدن است. وی ادامه داد: یکی از مسائلی که در گذشته در معادن مورد تاکید قرار می‌گرفت، پیشگیری از خام‌فروشی بود که با این طرح‌ها در مجموعه معدنی سنگان از خام‌فروشی پیشگیری به‌عمل خواهد آمد. فرماندار خواف با اشاره به اینکه برخی شرکت‌های خصوصی نیز در این زمینه در حال فعالیت هستند، عنوان کرد: ۳ واحد کنسانتره درحال راه‌اندازی است. از یکی از این پروژه‌ها ماه رمضان سال گذشته با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت بهره‌برداری شد و فاز دو و سه سپاهان با ظرفیت یک میلیون تن کنسانتره تا یک ماه آینده نیز به بهره‌برداری خواهد رسید. پهلوان‌نژاد با اشاره به ایجاد زیرساخت‌ها برای این طرح‌ها عنوان کرد: یکی از مباحث زیرساخت، راه و جاده‌سازی است که در این زمینه اقدامات مناسبی انجام شده است. جاده‌های دسترسی معادن حدود ۲۰ سال پیش از سوی ایمیدرو ساخته شده در حالی‌که این جاده‌ها اختصاصی نیست و تمام مردم منطقه از آن استفاده می‌کنند. اداره کل و راه و ترابری قرار شده ساخت این جاده‌ها را برعهده بگیرد. موضوع دیگر نیز بحث فرودگاه است که اقدامات لازم در این زمینه نیز انجام شده است.


اشتغال بومی اولویت نخست مجتمع سنگان

نماینده خواف و رشتخوار در نشست راه‌اندازی آزمایشی نخستین گندله‌سازی شرق اظهار کرد: ایمیدرو تلاش‌های بسیاری برای بحث‌های زیرساختی در سنگان انجام داده است.  محمود نگهبان سلامی با اشاره به دغدغه‌های اشتغال که مورد تاکید همه مسئولان است، عنوان کرد: یکی از مطالبات مردمی با توجه به ظرفیت‌های عظیم معدنی که در منطقه وجود دارد، موضوع اشتغال است. از این‌رو باید سازوکاری دیده شود که با راه‌اندازی این کارخانه‌ها بحث اشتغال نیروهای بومی در اولویت قرار گیرد. وی در ادامه ضمن قدردانی از فولاد مبارکه و مدیرعامل آن عنوان کرد: مدیرعامل فولاد مبارکه در استخدام اولیه برای این پروژه‌ها اولویت را به نیروهای بومی داده و بیش از ۸۰درصد جذب اولیه از نیروی‌های اولیه انجام شده است. نماینده خواف و رشتخوار ادامه داد: نکته بعدی درباره زیرساخت‌هاست. دو مسئله مهم در تامین زیرساخت‌ها یکی بحث آب و دیگری جاده است. به دلیل کمبود آب در این منطقه، تامین آب یکی از دغدغه اساسی است که باید برای آن چاره‌اندیشی درستی انجام شود. نگهبان سلامی ادامه داد: موضوع دیگر بحث جاده است، در چند سال گذشته تفاهمنامه‌ای بین ایمیدرو و راه و شهرسازی انجام شده است. در این تفاهمنامه قرار شد از خواف تا تربت حیدریه به طول ۱۳۰ کیلومتر را به سرانجام برسانند. امیدواریم جاده از مجتمع تا شهر سنگان تعریض و آماده‌سازی شود. وی ادامه داد: قول‌هایی برای ایجاد دانشگاه علمی و کاربردی سنگان داده شد اما چندان پیشرفت نداشته است.


هزینه فولاد مبارکه برای طرح‌های سنگان

ساخت و احداث واحدهای گندله‌سازی و کنسانتره در سنگان با هزینه‌های شرکت فولاد مبارکه انجام شده است. در نشست راه‌اندازی آزمایشی گندله‌سازی سنگان، مدیرعامل فولاد مبارکه با ارائه گزارشی از سرمایه‌گذاری‌هایی که فولاد مبارکه در طرح‌های سنگان انجام داده، اظهار کرد: در سال ۹۳ دو پروژه بزرگ از سوی شرکت فولاد مبارکه در سنگان آغاز شد؛ یک پروژه کنسانتره ۵ میلیون تنی و دیگری نیز پروژه گندله‌سازی ۵میلیون تنی است. بهرام سبحانی عنوان کرد: ارزش سرمایه‌گذاری این دو پروژه در گندله‌سازی حدود هزار میلیارد تومان و در کنسانتره حدود ۱۳۰۰میلیارد تومان برآورد شده است که در گندله‌سازی این هزینه‌ها پرداخت شده و در کنسانتره بالای ۵۰درصد هزینه و بخشی از هزینه‌ها نیز برای زیرساخت‌ها پرداخت شده است. وی ادامه داد: امروز شاهد هستیم که پروژه گندله‌سازی سنگان به ثمر نشست که نخستین و بزرگترین کارخانه گندله‌سازی در شرق کشور قلمداد می‌شود. سبحانی درباره اشتغالزایی در این پروژه‌ها عنوان کرد: در زمینه اشتغال نیز نیروهای بهره‌بردار فقط از نیروهای بومی بوده و تنها معدودی از نیروهای کلیدی و باتجربه از فولاد مبارکه انتخاب شده‌اند که در حقیقت این هم نوعی آموزش هنگام کار برای نیروی‌های بومی در این منطقه به‌شمار می‌رود. نیروهای بومی نیز در فولاد مبارکه آموزش داده شده و مشغول به کار شده‌اند و خود کارخانه را راه‌اندازی کرده‌اند. مدیرعامل فولاد مبارکه عنوان کرد: این نخستین کارخانه گندله‌سازی است که به جای اینکه با یک طرف خارجی وارد مذاکره شود با شرکت ایرانی قرارداد بسته است. سبحانی با اشاره به روند کار این پروژه عنوان کرد: عملیات ساخت کارخانه‌ها از سال ۹۳ آغاز شده که اگر موضوع گاز مطرح نبود پیش از عید این کارخانه راه‌اندازی شده بود.

منبع: صمت
عناوین برگزیده