تاریخ: ۰۶ تير ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۳۴
بازدید: ۳۸۴
کد خبر: ۴۵۴۱
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

نیاز به سرمایه گذاری جدی دولت آینده در بخش صنعت و معدن

میمتالز - تنوع و گستردگی منابع سنگ تزئینی در ایران نکته ای است که بر همگان آشکار است اما برای بهره برداری بیشتر از این ثروت ملی به کارگیری سیستم های نوین اکتشافی و استخراجی در معادن و افزایش ارزش افزوده با بهره گیری از تکنولوژی های فرآوری روز دنیا امری ضروری است.
نیاز به سرمایه گذاری جدی دولت آینده در بخش صنعت و معدن

در میان کشورهای بزرگ دنیا کمترین میزان صادرات سنگ فرآوری شده، متعلق به تولید ایران است،این در حالی است که فرصت سازی برای توسعه صادرات سنگ ایران یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. چراکه با وجود محصولات سنگی سایر کشورها، بازار سنگ کشور در  تهدید جدی قرار گرفته است.

در همین راستا، ابوالقاسم شفیعی ،رئیس انجمن سنگ ایران اخذ حقوق دولتی با هدف افزایش سهم دولت را مانع رشد صنایع معدنی از جمله سنگ دانست و گفت: پیش بینی شده بود تا از محل دریافت حقوق دولتی یک هزار و 600 میلیارد تومان درآمد برای دولت حاصل شود اما از این میزان فقط 20 درصد آن محقق شد که هم دولت به خواسته خود نرسید و هم باعث کاهش تولید و صادرات شد.

وی همچنین  در خصوص وضعیت عوارض صادرات برای سنگ عنوان کرد: سابقاً صادرات شامل معافیت صددرصدی از مالیات و عوارض بود اما اکنون  برای جلوگیری از خام فروشی 20 درصد عوارض اخذ می‌شود اما در شرایط فعلی با توجه به تحریم‌ها عملاً صادرات با مشکل جدی روبرو شده است.

رئیس انجمن سنگ ایران ضمن بیان اینکه بسیاری از کشورها بدلیل حمایت‌های دولت از بخش خصوصی توانستند صادرات خود را چند برابر کنند، اظهار داشت: ترکیه صادرات خود را از 500 هزار تن به یک و نیم میلیون تن رساند، اما ما به‌دلیل اتخاذ سیاست‌ها و مشی غلط، کاهش صادرات داشته ایم.

 

خواهان جدایی بخش معدن از وزارت صنعت ، معدن و تجارت هستیم

 مالک رحمتی، نایب رییس هیات مدیره انجمن سنگ ایران در ادامه این صحبت ها با اشاره به اینکه به صنایع معدنی ظلم و کم توجهی می شود، بیان کرد: ایران با قرار گرفتن در بین 10 کشور معدنی دنیا و شناسایی و بهره برداری از 60 ماده معدنی ؛ از جایگاه ویژه ای در دنیا برخوردار است و این بخش به همین علت دارای بالاترین مزیت و مطلوبیت در اقتصاد ملی است و باید مسئولان نقشه راهی برای این بخش از اقتصاد کشور ترسیم کنند.
وی با طرح این سئوال که آیا حتما باید در معدن چندنفر کشته شوند تا به آن توجه کنیم، مطرح کرد: خواهان جدایی بخش معدن از وزارت صنعت ، معدن و تجارت هستیم ، جدا کردن معدن بدان معنی است که می خواهند به این بخش در اقتصاد نقش بدهند ، نمی شود وزیر از صبح تا شب حواسش به مرغ و تخم مرغ و تنظیم بازار باشد و در آخر اگر فرصت شد گوشه چشمی هم به معدن داشته باشد.
رحمتی با اشاره به ظرفیت های سرمایه گذاری در بخش های مختلف معدن افزود : تکمیل و به روز رسانی زنجیره چهارگانه ارزش (اکتشاف ، استخراج ، فرآوری ، صادرات) در معدن ارتباط مستقیم با افزایش بهره وری دارد و شاه بیت زنجیره ارزش در این بخش بدون شک صادرات است چرا که اگر صادرات نهادینه نشود تمام تلاش های ما بی نتیجه خواهد بود.
وی با مهم خواندن نقش صنایع دانش بنیان در افزایش بهره وری صنعت سنگ به ویژه سنگ های تزئینی گفت : یکی از مشکلات امروز ما مدل استخراج و عقب بودن از تکنولوژی روز دنیا است ، البته در فرآوری سنگهای تزئینی بواسطه حضور صنایع دانش بنیان در این بخش از جایگاه خوبی برخورداریم بطوریکه قطر سنگ های تزئینی از 4 سانتیمتر به چند میلیمتر کاهش یافته است.و کار نمایشگاه ها بردن دانش به کارخانه ها است.اگر کارخانه ای با دانش حرکت نکند محکوم به نابودی است.


وی در ادامه افزود: تکمیل زنجیره ارزش و ایجاد حداکثر ارزش افزوده در بخش معدن حرف آخر را در دنیا می زند ، امروز سنگ در کشورهای صاحب تکنولوژی مثل ایتالیا و چین تبدیل به محصول تزئینی شده و گرانترین مجسمه ها را از سنگ مرمر ایران تولید می کنند که گاهی تا 20 برابر به ارزش آن افزوده می شود.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: هدف ما حفظ محیط زیست با استفاده از زباله های معدنی است .امروز از ضایعات سنگ یا زباله های معدنی بعنوان یکی از ثروت های قابل توجه در دنیا یاد می شود که گاهی ارزش و قیمت آن بالاتر از سنگ است.رحمتی با اشاره به وجود 72 نوع سنگ با جنس ، رنگ و کیفیت متنوع در کشور افزود : ایران با این تنوع سنگ می تواند سفیران معرفی اقتصاد معدن محور ایران در اقصی نقاط دنیا باشد که وظیفه ما در نمایشگاه معرفی سنگ ها است.

وی ابراز کرد:معرفی ظرفیت های بخش معدن ، تعریف مدل های متنوع برای سرمایه گذاری ، نهادینه شدن رویکرد اقتصاد مقاومتی در معدن ، ورود صنایع دانش بنیان به بخش معدن و در نهایت محور شدن معدن در اقتصاد مقاومتی علاوه بر توزیع عدالت اقتصادی ، ایجاد و توسعه اشتغال را در کشور تضمین خواهد کرد.اقتصاد مقاومتی یعنی توجه به دانش بنیان بودن کار معدنی است.امروز دانش در معادن کم است .به همین منظور دانش،خلاقیت؛نوآوری باید در معادن استفاده شود تا شاهد اتفاقات ناگواری نباشیم.

رحمتی با بیان اینکه اشتغال زیر مجموعه اقتصاد مقاومتی در معدن به وجود می آید ابراز کرد:باید به اشتغال در کارخانه های ما بها داده شود.اندکی به رویکردها در صنعت معدنی بها داده شود.اگر در اقتصاد مقاومتی معدن محور شود اشتغال زایی خوبی به وجود می آید.

وی با اشاره به اقتصاد مقاومتی ،عدالت اقتصادی در تمامی استان ها  ذکر شده در آن تاکید کرد: اگر معادن آن استانها توسعه یافته شود،توزیع عدالت اقتصادی در استانها اتفاق می افتد.
وی با تاکید بر حمایت از فعالان بخش معدن گفت : در صورت معافیت معدنکاران از پرداخت مالیات و حقوق دولتی برای یک دوره پنجساله در ازای هر اکتشاف ؛ انقلابی در بخش معدن ایجاد خواهد کرد.

نائب رییس هیات مدیره انجمن سنگ ایران با بیان اینکه احساس می کنیم صنعت معدنی کشور نیازمند سرمایه گذاری جدی دولتی ها است افزود:اگر روزی وزارت معدن را احیا کردیم همه ی این دغدغه ها قابل رصد است اما از وزارت خانه ای که ده ها وظیفه دارد و کم سروصداترین آن هم معدن است انتظاری بیش از این نمی رود .رحمتی همچنین به برگزاری نهمین نمایشگاه بین المللی سنگهای تزئینی ، معدن و ماشین الات و تجهیزات مربوطه در روزهای 19 تا 22 تیرماه در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران اشاره کرد و افزود : ما در نمایشگاه بدنبال معرفی ظرفیت ها و توانمندیهای کشور در این حوزه و همچنین جذب سرمایه گذاران خارجی و فناوری های روز دنیا در بخش سنگ با هدف توسعه تولید و اشتغال و صادرات هستیم.

 

صنعت سنگ نیاز به آموزش در همه ابعاد دارد

در ادامه احمد شریفی، دبیر انجمن سنگ ایران با تایید این صحبت‌ها عنوان کرد: زمانی که ما از یک وزارتخانه مستقل با عنوان وزارتخانه معادن و فلزات بهره می‌بردیم که وزیر وقت آن آقای محلوجی بود، شاهد حرکت‌های خوب و اتفاقات امیدبخشی در این زمینه بودیم اما امروز حوزه معدن در وزارتخانه‌ای که مسئولیت‌های مختلفی در حوزه‌های تنظیم بازار، خودرو، صنایع غذایی و … دارد به حاشیه رفته و کاملا نیاز به یک وزارتخانه یا نهاد مستقل معدنی احساس می‌شود.

وی در ادامه افزود:درراستای توسعه صنعت، سنگ فستیوال بین المللی در بخش نو آوری و دانش بنیان صنعت سنگ شهریور ماه برگزار می شود.همچنین با هدف ارتقا کمی و کیفی تولید و صادرات توجه ویژه ای به آموزش شده است. صنعت سنگ نیاز به آموزش در همه ابعاد دارد. انجمن سنگ ایران با کمک شرکت شهرک ها و بقیه ی ارگان های مربوطه برنامه اجرای عملیاتی را برای سال 96 و سال های بعد برنامه ریزی کرده ؛به این شکل که در سه سال آینده به گونه ای عمل کنیم که در تمام قسمت ها از جمله نیروهای فعال در معدن کاربران ماشین الات و فعالان فرآوری و در تمام رشته های تخصصی کارگری و استاد کاری و حتی مدیریت برنامه مفصل آموزشی تدارک دیده شده و امیدواریم در آینده تمام فعالان این زنجیره ارزش بتوانند از افراد اموزش دیده استفاده کنند.

شفیعی با اشاره به موضوعاتی که می‌تواند توسعه را در حوزه سنگ به نحو مناسبی رقم بزند، عنوان کرد: از جمله فاکتورهایی که توان توسعه‌ای را در حوزه سنگ بالا می‌برد، به روزرسانی تجهیزات و استفاده از دانش روز است و البته بهینه‌سازی در حوزه فرآوری محصولات معدنی و در نهایت باید گفت که تمامی اینها اگر به حوزه صادرات ختم نشود، فایده چندانی نمی‌تواند داشته باشد.

از جمله دیگر مواردی که دبیر انجمن سنگ به آن ها اشاره کرد موضوع استفاده از پسماندهای معدنی و افزایش بهره‌وری خطوط فرآوری جهت کاهش ضایعات است و در این باره افزود: یکی از طرح‌هایی که ما در حوزه ایجاد اشتغال و ثروت آفرینی در حوزه سنگ مطرح کردیم، موضوع استفاده از ضایعات معادن سنگ برای تزیینات سطح شهر و مبلمان شهری است که در این حوزه توان اشتغالزایی بالایی نیز به وجود می‌آید حتی ما شاهد بودیم در بخش‌هایی از میادین شهر تهران با استفاده از این ضایعات طرح‌های مناسبی هم زده شد و ارزش افزوده بالاتری به وجود آمد.

 

وی در بخشی دیگر از صحبت های خود مطرح کرد: ما در آینده همایشی را برگزار خواهیم کرد و تمام شهردارها را در سطح کشور دعوت خواهیم کرد تا اطلاعات اقتصادی را در اختیار بگذاریم و فرهنگ سازی کنیم.و بدانند این کالا چه اندازه مهم است و عمر مفید دارد و از این پروژه به عنوان پروژه ملی نگاه کنند.

 شریفی در پایان با بیان اینکه از دیگر برنامه‌های انجمن سنگ ایجاد یک صندوق مالی – حمایتی است، عنوان کرد: انجمن سنگ با همکاری صندوق کارآفرینی امید و صندوق بیمه معادن در حال بررسی تشکیل یک صندوق مستقل مالی است تا بتواند بخشی از اعتبارات و نیاز خود در این زمینه را از این طریق برطرف کند و ضمانت‌های لازم را برای سرمایه‌گذاری‌ها ارائه دهد.

عناوین برگزیده