تاریخ: ۰۶ تير ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۷:۱۱
بازدید: ۲۳۵
کد خبر: ۴۵۶۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

ورق‌های آلومینیومی جایگزین ورق‌های فولادی در خودروها می‌شوند

می متالز - آلومینیوم در صنعت خودروسازی، با سهم ۴۰ درصدی از بازار قطعات فلزی این صنعت، بعد از فولاد پرمصرف‌ترین فلز به‌شمار می‌آید. پیش‌بینی می‌شود که در سال‌های آتی، آلومینیوم بسیاری از مصارف دیگر فولاد را نیز در این صنعت تصاحب کند که از جمله آن می‌توان به جایگزینی ورق‌های آلومینیومی با ورق‌های فولادی در بدنه‌ خودروها در آینده‌ای نزدیک اشاره کرد.
ورق‌های آلومینیومی جایگزین ورق‌های فولادی در خودروها می‌شوند

صنعت حمل و نقل در سال‌های گذشته با سهم بیش از ۲۸ درصدی از مصرف کل آلومینیوم، همواره بزرگترین صنعت مصرف‌کننده این فلز در بازارهای بین‌المللی بوده است. در این میان، خودروسازی و پس از آن صنعت هواپیماسازی در بین صنایع حمل‌و‌نقل سهم بیشتری از مصرف آلومینیوم را به خود اختصاص داده‌اند. در ابتدا، آلومینیوم به‌صورت محصولات ریختگی وارد صنعت خودرو شد؛ به این صورت که در دهه‌های ابتدایی قرن بیستم، بعضی از خودروسازان مطرح دنیا، برای بالا بردن ارزش خودروی خود و همچنین کاهش وزن آن، از پوسته‌های آلومینیومی برای قسمت‌هایی نظیر جعبه‌دنده استفاده کردند. به‌تدریج ویژگی سبک بودن آلومینیوم سبب شد تا کاربردهای این فلز در صنعت خودروسازی گسترش یابد تا جایی که امروزه عمده خودروسازان مطرح را به استفاده از پروفیل‌های آلومینیومی برای ساخت اسکلت بدنه خودروها سوق داده است.

با این وجود بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که با نوآوری‌های جدید و ورود آلیاژهای جدید آلومینیوم با خواص مکانیکی منحصر به‌فرد، سبب خواهد شد تا روند جایگزینی آلومینیوم با فلزات مورد استفاده در صنعت حمل‌و‌نقل ادامه یافته و حتی تشدید شود. در همین راستا، پیش‌بینی شده که در آینده‌ای نزدیک، ورق‌های آلومینیومی جایگزین ورق‌های فولادی مورد استفاده در بدنه خودروها شده و سبب رشد سالانه ۳.۷ درصدی بازار جهانی ورق‌های خودرو بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۵ خواهد شد. براساس این پیش‌بینی، کشورهای کره جنوبی، ایالات متحده آمریکا، آلمان، انگلیس، ژاپن و چین از مصرف‌کننده‌های اصلی ورق‌های آلومینیومی در صنعت خودرو خواهند بود.

بررسی آمارهای تجارت بین‌المللی نشان می‌دهدکه از بین کشورهای مذکور، کره جنوبی همواره از بزرگترین واردکنندگان ورق‌های آلومینیومی بوده است. نمودار ۱، ارزش و حجم واردات ورق‌های آلومینیومی کره جنوبی را در ۵ سال گذشته همراه با پیش‌بینی واردات آن برای سال جاری نشان می‌دهد.

با توجه به نمودار ۱، حجم واردات ورق آلومینومی کره جنوبی بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ به‌طور متوسط سالانه ۹.۲ درصد رشد داشته است. ارزش این حجم از واردات نیز از رقم ۵۸۳ میلیون دلار در سال ۲۰۱۲ به حدود ۸۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۶ رسیده که بیانگر افزایش سالانه ۸.۲ درصدی است. این در حالی است که بنا به پیش‌بینی‌های انجام شده مطابق با روند واردات این کشور در فصل ابتدایی سال ۲۰۱۷، پیش بینی می‌شود که حجم واردات ورق‌های آلومینیومی این کشور تا پایان سال جاری به بیش از ۲۹۱ هزار تن برسد که در صورت احقاق این امر، رشد ۳۸ درصدی را نسبت به سال گذشته رقم خواهد زد. همچنین با افزایش این حجم از واردات، میزان ارزش کل واردات ورق‌های آلومینیومی این کشور ، شاهد رشد ۸۰ درصدی نسبت به سال گذشته خواهد بود. البته لازم به‌ذکر است که علت پیش‌بینی افزایش قابل توجه ارزش واردات ورق‌های آلومینومی کره جنوبی عمدتا ناشی از افزایش قیمت‌های آلومینیوم و ورق‌های آن در بازارهای بین‌المللی خواهد بود که در اثر بالارفتن تقاضا و بازار مصرف صورت خواهد پذیرفت.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، عمده افزایش واردات ورق‌‌های آلومینیومی کره جنوبی در سال جاری، در اثر افزایش تقاضای این محصولات از سوی صنعت خودروی این کشور خواهد بود. گفتنی است که نزدیک به ۴۰ درصد بازار جهانی قطعات فلزی مورد استفاده در خودرو به فلز آلومینیوم تعلق دارد که در حال حاضر بعد از فولاد از جایگاه دوم برخوردار است. انتظار می‌رود که در سال‌های آتی سهم آلومینیوم از این بازار افزایش یابد که برای نمونه به ورق‌های آلومینیومی در این بازار اشاره شد.

عناوین برگزیده