تاریخ: ۰۶ تير ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۲:۴۰
بازدید: ۲۳۶
کد خبر: ۴۵۶۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت اعلام کرد:

نخستین اولویت ما در بخش معدن فرآوری مواد معدنی و ایجاد ارزش افزوده بالاتر است

می متالز - معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن وتجارت گفت: بخش معدن از جمله بخش های پیشرو در اقتصاد مقاومتی است و نخستین اولویت و سیاست این وزارتخانه در بخش معدن، فرآوری مواد معدنی برای ایجاد ارزش افزوده بالاتر و جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی است که با جدیت آن را دنبال می کنیم.
نخستین اولویت ما در بخش معدن فرآوری مواد معدنی و ایجاد ارزش افزوده بالاتر است

« جعفر سرقینی » با اعلام این خبر، افزود : در اجرای سیاست یاد شده ما توانستیم در سال 95در کنارتامین نیاز صنایع داخلی، 6 میلیاردو500 میلیون دلارمواد معدنی و محصولات صنایع معدنی را صادر کنیم که باتلاش مضاعف در سال جاری درصددیم تا این میزان را به 8 میلیارد دلار برسانیم که امید است در وهله نخست  حجم تولیدات مواد معدنی و صنایع معدنی را از وضع موجود بالاتر ببریم.

هدف گذاری 22میلون و 500 هزارتن فولاد در سال 96

سرقینی در ادامه خبر داد: در سال 95 حدود 18 میلیون و 500 هزارتن فولاد تولید کردیم که در سال 96 این میزان تولید را به 22 میلیون و 500 هزارتن خواهیم رساند که این روند افزایش روند تولید در مابقی مواد معدنی و صنایع معدنی صدق می کند.

رشد 16 درصدی تولید مواد کانی صنعتی در 2 ماهه نخست امسال

وی در ادامه با اشاره به اینکه 30 الی 40 درصد مواد معدنی در صنعت ساختمان مصرف می شود ، افزود : از آنجاییکه این صنعت هم اکنون در حال رکود و مشکل است بلاتردید اثر منفی خود را در بخش معدن به جا می گذارد  منتهی مراتب چون کار زیادی در بخش کانی های صنعتی انجام شده است این نقش منفی کم رنگ شده است و علی رغم اینکه در سال 96 افت 3 درصدی در تولید این نوع مواد معدنی داشتیم اما از سوی دیگر رشد 16 درصدی تولید مواد کانی صنعتی را در کشور تجربه کردیم ودر مجموع رشد تولید موادمعدنی کشور طی سال 95 بالغ بر 6 درصد بوده است کهبا تلاش مضاعف درصددیم این میزان را در ال 96 به 8 الی 9 درصد برسانیم.

آموزش بیشتر و تجهیز معادن آثار منفی اتفاقات معدنی را ازبین می برد

معاون وزیر صنعت ، معدن وتجارت در ادامه گفت: هم اکنون حدود 30 الی 40 معادن کشور به دلیل عدم رعایت مسایل ایمنی متوقف هستند و 5 تا 6 معدن دیگر نیز طی سنوات گذشته تعطیل شده و از بهره برداران آنان سلب صلاحیت شده است و البته در معادن مختلف نیز اخطار برای بهبود شرایط کارگرفته اند.
وی با بیان این که همیشه حادثه معدنی در کمین است ، افزود : با پرداختن به  آموزش بیشتر و تجهیز معادن آثار منفی اتفاقات معدنی را ازبین رفته یا کاسته می شود.

معادن بطور منظم ودوره ای بازدید می شوند

سرقینی در ادامه با بیان اینکه معادن بطور منظم ودوره ای بازدید می شوند ، افزود :   معادن رها شده نیستند بلکه پی گیری و نظارت می شوند بطوریکه در حادثه معدن زمستان یورت استان گلستان قبل از حادثه5 مرتبه  بازدید توسط تیم مجرب کارشناس مجرب صورت گرفته بود .
وی با اشاره به اینکه علت اصلی حادثه معدن زمستان یورت هنوز مشخص نشده است ، افزود : شواهد نشانگر این است که نقص از اگزوز لوکوموتیو و باتری به باتری کردن آن بوده است اما اگر در مجموع معادن کشور مجهزتر شوند این چنین اتفاقات را کمتر شاهد خواهیم بود.

همیشه قیمت صادراتی با قیمت داخلی برابری نمی کند

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن وتجارت در ادمه گفت: در تمام کشورها از جمله ایران هیچ موقع قیمت صادراتی با قیمت داخلی برابر نیست البته ممکن است در یک مقطع زمانی یکی بر دیگری پیشی گیرد و حتی در زمانهایی قیمت فولاد بازار داخلی نصف قیمت صادراتی آن بوده است و در این راستا فولاد مبارکه اصفهان سال 95 حدود 600 هزارتن صادرات خود را به صنایع پایین دستی اختصاص داده و صادرات انجام نداد چرا که اولویت اول صنایع داخلی است.

سوق ددان مصرف سیمان به سمت جاده سازی و ساختمان های بتنی/ در سال 95 حدود 54 میلیون تن سیمان در کشور تولید شد

سرقینی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما اکنون سیاستمان را برروی تشویق سازندگان به سمت ساختن ساختمان بتنی و راه داران به سمت ساخت جاده های بتنی بمنظور استفاده هرچه بیشترسیمان تولید انباشته شده است که با این اقدام 2 الی 3 میلیون تن مصرف سیمان بالاتر می رود.
وی در ادامه گفت: در صورت رونق صنعت ساختمان می توان جلوی صادرات آن را گرفت .

بیش از 9 هزار پروانه معدنی معتبر در کشور داریم

معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت گفت: هم اکنون بیش از 9 هزار فقره پروانه معدنی معتبر در کشور وجود دارد که از این میان 6 هزار معدن فعال در کشور وجود دارد که 3 هزارمعدن از 6 هزار معدن فعال یاد شده بخشی از آنها در حال تجهیز بوده و بخش دیگر به دلیل روکود صنعت ساختمان ، افت قیمت های جهانی و دلایل اقتصادی هرگز به سراغ معدن نرفته اند که البته برای این افراد پس از گذشتن مهلت قانونی پروانه آنان ابطال می شود.
وی در ادامه گفت: هم اکنون 2 هزار معدن کشور به دلایل ذکر شده  تعطیل هستند که عمده آنها در بخش مصالح ساختمانی ، لاشه و شن  وماسه هستنداما در کانی های صنعتی نه تنها مشکل نداریم بلکه رونق تولید نیز داریم.

تعریف 500 نعدن در بحث رونق تولید

سرقینی در ادامه گفت: امسال در بخش رونق تولید 500 معدن به ارزش یک هزار میلیارد تومان دیده شده است و الویت ما در معادن کانی های صنعتی است که ارزش افزوده بالاتری دارند.

کار اکتشاف در پهنه های معدنی را کماکان ادامه می دهیم

وی در پایان گفت: سیاست ما کار اکتشاف در پهنه ها برای دسترسی به ذخایر و مواد معدنی با ظرفیت بلاتر برای راه اندازی معادن بزرگتر واشتغال بیشتر در این حوزه است.

عناوین برگزیده