تاریخ: ۱۳ تير ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۱۱
بازدید: ۲۲۶
کد خبر: ۴۵۸۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیر گروه معدن و صنایع معدنی مرکز پژوهش های مجلس :

درآمدهای معادن صرف زیرساخت های معدن و صنایع معدنی شود

می متالز - مدیر گروه معدن و صنایع معدنی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: درآمد حاصل از معادن باید برای ایجاد زیرساخت های نرم و سخت معدن و صنایع معدنی صرف شود تا در آینده هزینه سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش معدن کاهش یابد.
درآمدهای معادن صرف زیرساخت های معدن و صنایع معدنی شود

فرید دهقانی افزود: اگر قرار است معدن عوایدی در کوتاه مدت داشته باشد، نباید درآمد این بخش برای حوزه های دیگر یا بودجه عمومی کشور هزینه شود؛ بلکه باید برای ایجاد و تکمیل زیرساخت های مورد نیاز بخش معدن اختصاص یابد.

وی اولین نقطه جهش بخش معدن را توجه به امر اکتشاف دانست و تصریح کرد: حاکمیت باید ریسک سرمایه گذاری در بخش معدن به ویژه اکتشاف و استخراج را کاهش دهد.

دهقانی اظهار کرد: باید اطلاعات و اکتشافات پایه را در بخش معدن را تکمیل کنیم که این امر کمک بسزایی برای افزایش سرمایه گذاری در این بخش خواهد کرد. ابتدای این حلقه را حاکمیت به عنوان زیرساخت نرم بخش معدن مورد توجه قرار دهد.

وی افزود: حاکمیت باید منابع لازم و کافی برای تهیه نقشه های پایه، به روزرسانی نقشه های موجود و کلا تکمیل اطلاعات پایه و ژئوفیزیک های هوایی که در سطح کشور باید انجام شود را تامین کند تا پوشش کلی صورت بگیرد. این مهم فقط با نگاه حاکمیت بر بخش معدن میسر می شود.

مدیر گروه معدن و صنایع معدنی مرکز پژوهش های مجلس ادامه داد: اگر ما بودجه های سنواتی را در طی سال ها و چند دهه اخیر نگاه کنیم، میزان بودجه مصوب و بودجه تخصیصی برای بخش معدن در امر اکتشافات پایه، نسبت به دیگر بخش ها بسیار ناچیز بوده است.

دهقانی گفت: هر چند در سال های اخیر جهش در بودجه معادن صورت گرفته اما چون در سنوات گذشته این مبلغ بسیار کم بوده ، به همین خاطر افزایش ها کمک شایان توجهی برای ایجاد جهش در بخش معدن نخواهد داد.

وی همچنین تعامل با مجموعه های جهانی در بخش معدن را مورد توجه قرار داد و افزود: تکنولوژی های ما در بخش اکتشاف و استخراج در سطح استانداردهای جهانی نیست، به اضافه اینکه معدن حوزه سرمایه بری است و از طرفی ما سرمایه کافی در داخل کشور نداریم . همچنین اکثر مواد معدنی و فراوری شده دارای بازارهای جهانی است ؛ لذا ما باید دعوت همکاری از شرکت های دارای تکنولوژی های برتر در این حوزه را تسریع و قوت ببخشیم. این رویه هم به واردات تکنولوژی روز دنیا در حلقه های مختلف کمک خواهد کرد و هم جذب منابع لازم و ارزان برای بخش معدن را در پی خواهد داشت.

مدیر گروه معدن و صنایع معدنی مرکز پژوهش های مجلس تصریح کرد: باید برای کل زنجیره بخش معدن از ابتدا تا انتها یعنی از اکتشاف تا انتها یعنی فراوری و ساخت یک مجموعه سیاست گذاری اتخاذ کنیم به طوری که این سیاست گذاری ها با یکدیگر سازگاری منطقی و عقلایی داشته باشد. تعدد سیاستگذاری ها در کل زنجیره و در حلقه های مختلف این زنجیره، به سرمایه گذاری در زنجیره ارزش ضربه خواهد زد.

وی ادامه داد: همچنین اگر می خواهیم از خام فروشی فاصله بگیریم، طبیعی است که سازگاری سیاست های فرآوری و استخراج و همسو و هم بردار بودن هر یک از اینها از الزامات رشد بخش معدن است.

دهقانی اظهار کرد: در افق ۱۴۰۴ دسترسی به کل اهداف تعیین شده بخش معدن سخت خواهد بود اما می توانیم جهشی نسبی در بخش معدن داشته باشیم.

وی در ادامه به الزامات ایمنی معادن اشاره کرد و گفت : ایمنی معادن بخشنامه خودش را دارد و یک اصول مصوبی برای تمام معادن است. ما از لحاظ تدوین آیین نامه ها و تدوین دستورالعمل های مختلف برای رعایت ایمنی در بخش معادن از لحاظ آیین نامه ها مشکل خاصی نداریم.

دهقانی افزود: آنچه مهم است این است که به عنوان مثال در معادن زغال مسائل ایمنی رعایت نمی شود، به این معنی نیست که متولیان این حوزه نمی خواهند ایمنی را رعایت کنند، دلیل آن این است که هزینه بهره برداری در معادن زغال ایران بسیار بالاست و حاشیه سود بسیار کم و تعداد کارگران بسیار زیاد است. ضمن اینکه فاصله با استانداردهای جهانی، به همین دلیل اینها منابع لازم برای تکمیل و تجهیز معادن به لوازم ایمنی را در اختیار ندارند.

منبع: ایمیدرو
عناوین برگزیده