تاریخ: ۲۱ تير ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۳۵
بازدید: ۴۳۳
کد خبر: ۴۷۱۸

سهم بخش معدن و صنایع معدنی در اقتصاد باید با جذب فناوری های جدید افزایش یابد

می متالز - مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو گفت: سهم بخش معدن و صنایع معدنی با جذب فناوری های جدید در اقتصاد باید افزایش یابد.
سهم بخش معدن و صنایع معدنی در اقتصاد باید با جذب فناوری های جدید افزایش یابد

شمس الدین سیاسی راد در اجلاس فناوری معدنکاری در ایران با موضوع «ارائه یک چارچوب رویه جامع برای پیاده سازی و اتوماسیون معادن ایران» با بیان این مطلب اظهار داشت: سهم بخش معدن و صنایع معدنی از طریق افزایش ظرفیت استخراج و تولید معادن و فرآوری فرآوری استحصال و ایجاد ارزش افزوده افزایش می یابد که این امر، مستلزم تحولات فناوری است.

وی افزود: مساله ارتقای سطح ایمنی، بهداشت و محیط زیست در بخش معدن، اکتشاف، بهره برداری از معادن کم عیار و مصارف بهینه سازی نیز نیازمند توجه به بهبود شاخص های بهره وری است و نوآوری های تکنولوژی می تواند به بهبود شاخص های بهره وری و افزایش سهم معدن در تولید ناخالص داخلی و تولید ناخالص ملی کمک کند.

مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه اقتصادی، رشد اقتصاد 8.8 درصد هدف گذاری شده است، گفت: این رقم برای بخش معدن، 8.4 درصد است که 2.4 درصد آن (30 درصد) باید از طریق بهره وری تحقق یابد.

وی ادامه داد: رشد اقتصاد یا از طریق منابع جدید دولت یا از طریق بهره وری از منابع موجود حاصل می شود. از این رو، باید به موضوع بهره وری توجه ویژه داشته باشیم.

سیاسی راد با بیان اینکه آینده صنعت معدنکاری دنیا بر 3 حوزه اصلی تمرکز کرده است، خاطرنشان کرد: این حوزه ها شامل همکاری، تعامل و سازماندهی، عملیات و تکنولوژی و کارکنان و سازماندهی نحوه کار است.

وی ادامه داد: در تعامل این 3 حوزه با هم، امکان بهینه سازی عملیات معدنی و حصول حداکثر ارزش افزوده ذخایر و منابع معدنی تحقق پیدا خواهد کرد. آنچه مهم است مساله عملیات و فناوری است که در این حوزه، موضوع اصلی مدیریت بهتر دارایی ها است. بهره وری به معنای افزایش کارایی و کاهش هزینه و کاهش قیمت تمام شده تولید معدنی است. موضوع دیگر فناوری اطلاعات و ارتباطات است که نقش آن در معدنکاری دنیا بسیار حائز اهمیت است که در آموزش های رسمی و غیر رسمی و توسعه زیرساخت های معدنی مطرح است.

 

به سمت معدنکاری اتوماسیون پیش رویم

مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو در ادامه به موضوع حرکت به سمت معدن کاری از دور و مدرن اشاره کرد و گفت: در این زمینه که از سال 1950 آغاز شده، باید در معادن ایران به سمت استفاده از اتوماسیون خودکار و نیمه خودکار در استخراج مواد معدنی پیش رویم.

وی ادامه داد: در این سیر تحول (اتوماسیون معادن)، 3 مرحله شامل استفاده از تجهیزات معدنی، استفاده از روش های خودکار بر اساس نرم افزارهای فناوری اطلاعات و مرحله سوم، جایگزینی ماشین به جای انسان و استفاده از دستگاه های کاملا خودکار در محیط های پرمخاطره در معادن زیر زمینی و روباز است.

سیاسی راد با اشاره به اینکه در حوزه فناوری ایمیدرو، مطالعاتی درباره توسعه سیستم های مکانیزه در کشور شروع کردیم، گفت: در اینجا از متخصصان کشور که در این زمینه در معادن ایران می توانند کمک کنند برای توسعه همکاری های متقابل اعلام آمادگی می کنیم.

وی ادامه داد: برای توسعه اتوماسیون در معدن در 2 حوزه «اتوماسیون و خودکار کردن فرآیندهای نرم افزاری» و «توسعه فناوری های رباتیک و خودکار در تجهیزات و ماشین آلات معدنی» باید متمرکز شویم. برای توسعه این حوزه نیازمند توجه به 4 بخش مشتمل بر «حرکت به سمت استفاده از سیستم های کنترل از دور»، «استفاده از سیستم های حاوی عدم مداخله انسان در عملیات»، «استفاده از تجهیزات بدون استفاده از درایمر» و «رسیدن به مرحله اتوماسیون کامل» است که امروز در کشورهای پیشرفته در دست بررسی است.

وی ادامه داد: مزایای استفاده از اتوماسیون در معادن شامل بهبود وضعیت ایمنی در معادن کشور، افزایش بهره وری، کارایی بهتر سوخت و انرژی در فعالیت های معدنی، کاهش تعمیرات و نگهداری های برنامه ریزی نشده و خرابی های دائمی و بهبود شرایط کار و نیز استفاده بهینه از وسایل نقلیه در معادن است.

منبع: ایمیدرو
عناوین برگزیده