تاریخ: ۲۱ تير ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۱:۰۵
بازدید: ۳۵۲
کد خبر: ۴۷۳۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
عضو هیات علمی دانشکده معدن دانشگاه امیرکبیر تاکید کرد:

سرمایه‌گذار خارجی تعاملات بین‌المللی را به سمت ما می‌چرخاند

می متالز - امیربیژن یثربی عضو هیات علمی دانشکده معدن دانشگاه صنعتی امیرکبیر و عضو هیات علمی افتخاری دانشگاه اگسِتِر انگلستان درباره تاثیر تمرکز بیشتر بر جذب سرمایه‌گذاری خارجی بر بخش معدن، حضور سرمایه خارجی را در داخل ایران عامل ارتقای جایگاه کشور در سطح جهانی دانست.
سرمایه‌گذار خارجی تعاملات بین‌المللی را به سمت ما می‌چرخاند

به گزارش یثربی در جریان این گفت‌وگو درباره تاثیر سرمایه‌گذاری خارجی بر پویایی شرایط اقتصادی گفت: برای رشد و پویایی اقتصاد، نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی داریم که این امر می‌تواند در قالب شراکت و همکاری با شرکت‌های چندملیتی به خوبی ظهور و بروز پیدا کند؛ شرکت‌هایی که سهام آنها تنها تعلق به یک یا دو کشور ندارد و در صورتی که موفق شویم آنها را به بخش معدن وارد کنیم و سرمایه آنها را به قلمروی خود بیاوریم، رابطه ما با جهان و جایگاه ما در عرصه بین‌الملل محکم می‌شود.
وی در ادامه درباره ارتباط ورود سرمایه شرکت‌های خارجی و تحکیم رابطه ایران با جهان توضیح داد: وقتی یک شرکت چندملیتی، دارایی خود را در ایران سرمایه‌گذاری کند، در تعاملات جهانی برای پشتیبانی از سرمایه خود معطوف و متمایل به ایران است حتی اگر تصور عمومی این باشد که نباید معطوف به ایران باشد و این اتفاق باعث ارتقای جایگاه کشور در مناسبات بین‌المللی می‌شود.
وی افزود: حرف من به این معنا نیست که ما سرمایه سرمایه‌گذار خارجی را به گروگان بگیریم بلکه منظورم این است که در تعاملات بین‌المللی، رای را به سمت خود بچرخانیم. بخش معدن ما باید به سمت و سویی برود که بازار سرمایه خارجی را به سمت خود هدایت کند.
یثربی در ادامه افزود: هر چند این باور در برخی از مسئولان کشوری وجود دارد که با ورود سرمایه‌گذار خارجی راه برای نفوذ دشمن بیگانه به داخل کشور باز می‌شود؛ اما به باور من با این نگرش خط بطلانی به تلاش نظام اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی کشور کشیده می‌شود، در حالی که تلاش دستگاه امنیتی و انتظامی کشور ما گویای اشتباه بودن این ترس است.
وی در ادامه از ایجاد حس رقابت در نتیجه ورود سرمایه‌گذار خارجی گفت و افزود: حضور سرمایه‌گذار خارجی در بخش معدن کشور می‌تواند حس رقابت را در سرمایه‌گذار داخلی هم تقویت کند.
وی در ادامه تصریح کرد: سرمایه‌گذار خارجی کالا و خدمات باکیفیت بهتر را در اختیار مصرف‌کننده داخلی قرار می‌دهد و جوی برای رشد بخش معدن کشور ایجاد می‌کند.
این جو همان چیزی است که جامعه ایرانی در هر بخشی برای توسعه به آن نیاز دارد. در واقع ما در عرصه اقتصاد به یک انقلاب نیازمندیم تا ماشین اقتصاد کشور را به پیش برانیم. این انقلاب به اصلاح قانون مالیاتی و قانون کار در کشور نیاز دارد که در صورت وقوع این دو، بخش عمده‌ای از کاری که باید برای جذب سرمایه‌گذار خارجی در کشور انجام دهیم را انجام داده‌ایم و پس از آن نیاز به تبلیغات برای برجسته‌سازی ظرفیت‌های اقتصادی در سطح جهانی است.
یثربی در ادامه افزود: در واقع ما باید شرایط بهبود اقتصادی را برای سرمایه‌گذار خارجی و همچنین امکان رقابت با سرمایه‌گذار خارجی را برای داخلی‌ها فراهم کنیم و پس از آن از او انتظار رشد داشته باشیم تا اقتصاد کشور هم توسعه و بهبود یابد. اشکال مدیران معدنی کشور ما این است که همیشه به دنبال کاهش هزینه هستند، اما از نظر من آنها باید سودای سودآوری داشته باشند و مسئولان معدنی نیز باید فرصت‌های سودآوری را برای آنها فراهم کنند.
این عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر در ادامه گفت‌وگو اظهار کرد: البته جذب سرمایه‌گذاری خارجی تنها یک راهکار برای توسعه بخش معدن کشور است و راهکار دیگری که در این زمینه می‌توان ارائه داد سرمایه‌گذاری نهاد‌های داخلی بر بخش مستعد معدن کشور است. در داخل کشور سازمان‌های بسیاری به دلیل ماهیت فنی‌شان دارای ادواتی هستند که می‌توانند آن تجهیزات را در بخش معدن فعال کنند و بخش معدن از حضور آنها استقبال می‌کند.
به گفته یثربی، برای نمونه مجتمع فسفات اسفوردی یک قرارداد به شکل لیزینگ با مجتمع خاتم‌الانبیا دارد که یکی از سازمان‌های مربوط به نیروهای مسلح در بخش معدن است و دو یا سه معدن دارد که در صورت سودآور بودن این فرآیند تمایل به ادامه فعالیت دارد.
یثربی سپس گفت: ایران برای سرمایه‌گذاران خارجی همواره یکی از بازارهای جذاب بوده است، برای نمونه در زمینه صنایع معدنی، شرکت دانیلی ایتالیا به تازگی در ایران سرمایه‌گذاری کرده و علت اصلی این است که وجود این بازار مصرف برای سرمایه‌گذار خارجی جذاب است.

منبع: صمت
عناوین برگزیده