تاریخ: ۲۲ تير ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۲۸
بازدید: ۲۹۲
کد خبر: ۴۷۴۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
تولیدکنندگان سیمان تولیدات استاندارد دارند

عرضه سیمان تقلبی با برندهای معتبر در تهران

می متالز - چند روز پیش ۳ واحد عرضه سیمان در شرق تهران به‌عنوان عرضه‌کنندگان متقلب از سوی تعزیرات حکومتی استان تهران احراز شدند.
عرضه سیمان تقلبی با برندهای معتبر در تهران

این واحدها هم در مواد و هم در وزن سیمان و هم در استفاده از پاکت‌هایی با نشان(برند)های معتبر به‌عنوان متقلب در عرضه سیمان از سوی سازمان تعزیرات حکومتی شناسایی شدند.


تقلب در پاکت، مواد و وزن سیمان

یکی از موارد تقلب سیمان در تهران عرضه سیمان در پاکت‌ها با نشان(برند)های معتبر است. در این‌باره عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اظهار کرد: این پاکت‌هایی که این عرضه‌کنندگان متقلب مورد استفاده قرار می‌دهند می‌تواند ضایعات کارخانه‌های تولیدکنندگان پاکت باشد یا اینکه می‌تواند تولید خود این افراد باشند. شیخان در ادامه توضیح داد: زمانی که سیمان در بازار خیلی ارزش داشت در مناطقی از کرج و تهران این پاکت‌ها را تولید می‌کردند و در این زمینه تقلب‌هایی می‌شد. وی با توضیح اینکه واقعیت این است که تنها تولید پاکت‌های سیمان به‌تنهایی مقرون به‌صرفه نیست، گفت: به احتمال زیاد این عرضه‌کنندگان متقلب مواد را به سیمان اضافه می‌کنند. در زمینه وزن نیز سیمان‌های با پاکت‌های ۵۰ کیلویی ۴۹ تا ۴۸ کیلو پر می‌کنند. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان تاکید کرد: این عرضه‌کنندگان باید تنبیه و جریمه شوند. به‌طور یقین با این افراد معلوم‌الحال باید برخورد شود. این برخورد به درخواست صنعت سیمان پیگیری می‌شود. درخواست ابتدا از سوی سیمان تهران مطرح و از طریق انجمن صنعت سیمان پیگیری شد که پس از آن از طریق وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و پس از آن از طریق سازمان تعزیرات حکومتی پیگیری شد که سازمان تعزیرات به سرعت پیگیری کرد و یک واحد متقلب در این زمینه کشف و کار آنها متوقف شد. شیخان در ادامه توضیح داد: تمام تولیدکنندگان سیمان، محصولی که به فروش می‌رسانند، استاندارد است؛ چراکه تمام کارخانه‌های سیمان مجهز به آخرین تجهیزات آزمایشی هستند. به‌علاوه اینکه تولیدات سیمانی از سوی انجمن سیمان با توجه به آزمایشگاه‌های مجهزی که دارد آزمایش می‌شود. از این‌رو سیمان باکیفیت وارد بازار می‌شود.وی در ادامه یادآور شد: ما معتقد هستیم که اگر سیمان بی‌کیفیت وارد بازار شود، کل تولیدات سیمانی زیر سوال می‌رود. بنابراین توجه به کیفیت و استاندارد جزو اولویت کار ما است، هرچند درحال‌حاضر وضعیت بازار خوب نیست، اما این موضوع به کیفیت محصولات سیمان لطمه‌ای وارد نکرده است. بنابراین هیچ‌گونه شکایتی از نظر کیفیت از کارخانه‌های تولیدی سیمان وجود ندارد.


ربطی به تولیدکنندگان ندارد

همچنین نادر غفاری، معاون فنی و تولید انجمن سیمان در توضیحات تکمیلی درباره سیمان‌های تقلبی در تهران عرضه شده است، عنوان کرد: سیمان‌های تقلبی به این شکل وارد بازار می‌شود که برخی عرضه‌کنندگان سیمان‌های فله‌ای را از کارخانه‌های تولیدکننده خریداری و در سیلوهایی انبار و موادی از شن و ماسه و... به آن اضافه می‌کنند و در پاکت با نام سیمان‌های مشهور در بازار عرضه می‌کنند. وی در ادامه خاطرنشان کرد: این عرضه‌کنندگان متقلب در کارگاه‌های ویژه خود این کار انجام می‌دهند. این افراد سیمان فله‌ای را خریداری می‌کنند، از آنجا که سیمان فله‌ای نام و نشانی ندارد آن را با مواد بی‌ارزش مخلوط می‌کنند و پاکت‌ها را از ضایعات پاکت‌سازی می‌گیرند و پاکت‌ها را هم پایین‌تر از وزن بازار پر می‌کنند. معاون فنی و تولید انجمن سیمان، درباره عرضه فله‌ای سیمان توضیح داد: عمده پروژه‌های سیمانی با استفاده از سیمان فله‌ای کار می‌شود. چون در این پروژه‌ها بتن حجیم ساخته می‌شود و در تولید بتن حجیم از بتن پاکتی استفاده نمی‌شود. البته سیمانی که برای سدسازی از بتن آماده استفاده می‌کنند، از کارخانه‌هایی که این بتن‌ها را آماده تولید می‌کنند خریداری می‌شود. غفاری در ادامه تاکید کرد: در کارخانه‌های سیمان هیچ سیمان تقلبی وجود ندارد. تمام واحدهای سیمانی باید استاندارد اجباری داشته باشند. کارخانه‌های زیرپوشش سازمان استاندارد موظف به دریافت مهر استاندارد و درج آن روی پاکت هستند. وی در ادامه درباره وزن پاکت‌های سیمانی عنوان کرد: سیمان‌های پاکتی در کارخانه‌ها ۵۰کیلویی هستند و این پاکت‌ها در کارخانه‌ها به طورحتم وزن می‌شوند و با ۱۰۰ گرم بالا یا پایین‌تر به مشتری تحویل داده می‌شود.
معاون فنی و تولید انجمن سیمان افزود: استانداردهای سیمان خاکستری ۵۰ کیلویی است و سیمان سفید نیز ۲۵، ۴۰ تا ۵۰ کیلویی است. این سیمان‌های پاکتی استاندارد است و تمام مشخصات آن از جمله وزن روی آن درج شده است. بنابراین این تقلب‌ها ارتباطی به کارخانه‌ها ندارند؛ چراکه دستگاه‌های وزن کارخانه‌های سیمان بسیار دقیق است و به‌صورت دقیق وزن آن را نشان می‌دهد. ۲۰ پاکت سیمان ۵۰ کیلویی کارخانه‌ها یک تن و ۲۵ کیلویی‌ها ۴۰ پاکت و یک تن می‌شود.


۳واحد متقلب در شرق تهران

درباره عرضه‌کنندگان متقلب سیمان در شرق تهران و نحوه رسیدگی به این پرونده، رئیس گشت سیار تعزیرات حکومتی استان تهران اظهار کرد: در بازرسی از ۳ واحد عرضه سیمان در شرق تهران تقلب در کسب و کم‌فروشی محرز و برای واحدهای متخلف پرونده تشکیل شد.  بهمن حسن‌بیگی، رئیس گشت سیار تعزیرات حکومتی استان تهران اظهار کرد: گشت مشترک با حضور بازرسان دستگاه‌های نظارتی تشکیل و به تهرانپارس اعزام شدند. حسن‌بیگی در ادامه تصریح کرد: تقلب در کسب و کم‌فروشی در بازرسی از ۳ واحد عرضه سیمان در شرق تهران احراز شد. وی افزود: واحدهای صنفی عرضه سیمان فله در پاکت‌های شرکت‌های معتبر سیمان را بسته‌بندی و در بازار می‌فروختند البته در ادامه این بازرسی‌ها مشخص شد که سیمان‌هایی که در پاکت‌ها ریخته شده بر وزن استاندارد نیست و با احراز تخلف کم‌فروشی و غیراستاندارد بودن این سیمان‌ها پرونده برای واحدهای متخلف تشکیل شد. وی در ادامه بیان کرد: کارشناسان سازمان استاندارد تخلف کم‌فروشی را تایید کردند و در نهایت سیمان‌ها پس از جمع‌آوری براساس وزن استاندارد در شبکه به نرخ رسمی توزیع شد.
حسن‌بیگی در پایان گفت: پرونده‌ها پس از بررسی از سوی بازرسان صنعت، معدن و تجارت و سازمان استاندارد به تعزیرات ارجاع می‌شود تا نسبت به صدور رای آن تصمیم‌گیری کنند.

منبع: صمت
عناوین برگزیده