تاریخ: ۲۴ تير ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۰۴
بازدید: ۲۹۶
کد خبر: ۴۷۶۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
در فصل نخست امسال میلادی رخ داد:

افزایش ورود طلا به هند

می متالز - هند در نیمه نخست امسال میلادی در مقایسه با کل سال گذشته طلای بیشتری وارد کرد که نرخ پایین طلا و دپوی آن از سوی خرده‌فروشان برای رویارویی با مالیات جدید وضع شده برای کالاها و خدمات، فاکتورهایی بودند که این رویداد را رقم زدند.
افزایش ورود طلا به هند

به گزارش می متالز به نقل از ماینینگ، طلا بار دیگر به هند به عنوان یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان آن سرازیر می‌شود و این فلز گرانبها پس از تحمل ۷ سال کاهش تقاضا در سال گذشته میلادی از رشد تقاضا برخوردار شده است. در واقع در طول این سال‌ها طلا در هند، کشوری که سال‌ها ستون تجارت جهانی این فلز بود، زیر فشار و در موضع ضعف قرار گرفت؛ هر چند اشتهای چین نیز در سال گذشته میلادی برای طلا پایین آمد که این امر برآمده از قدرت‌گیری دلار امریکا بود. در هر صورت از ابتدای امسال میلادی در دی ۱۳۹۵ خورشیدی تقاضا برای طلا در هند رو به افزایش بوده است و براساس اطلاعات منتشر شده از سوی سرویس خدمات معدنی حوزه طلا در تامسون رویترز، وب‌سایت بیزینس‌استاندارد که اخبار تجاری هند را روزانه منتشر می‌کند، گزارش می‌دهد هند بین ژانویه تا ژوئن ۲۰۱۷ میلادی (اواسط دی تا اواسط تیر ۱۳۹۶) ۵۲۱ تن طلا وارد کرد که این رقم در کل سال گذشته میلادی ۵۱۰ تن بود. ارزش طلای وارداتی به هند در کل سال گذشته میلادی ۲۲/۲ میلیارد دلار و ارزش طلای واردشده در نیمه نخست امسال ۲۳ میلیارد دلار بود. با در نظر داشتن این دو رقم و در صورت ادامه این روند، کل تولید سالانه در پایان امسال فراتر از ۹۰۰ تن به ارزش ۴۰ میلیارد دلار خواهد بود که در نتیجه آن از سال ۲۰۱۲ میلادی (۱۳۹۱ خورشیدی) تاکنون، امسال قوی‌ترین سال واردات طلا به هند به شمار می‌آید. در طول ۵ سال گذشته متوسط میزان طلای وارد شده به هند ۷۰۹ تن بود.

همچنین به گفته سایت بیزینس استاندارد قیمت‌های پایین طلا و خرده‌فروشانی که طلا را انبار می‌کنند تا برای رویارویی با مالیات‌های جدیدی که قرار است بر کالاها و خدمات وضع شود، آمادگی داشته باشند، دلایل اصلی این افزایش در حجم واردات بودند. این مالیات اساسی‌ترین تغییر مالیاتی است که از زمان استقلال هند در سال ۱۹۴۷ میلادی (۱۳۲۶ خورشیدی) ایجاد شده است. ‌در ماه آوریل (اواسط فروردین تا اواسط اردیبهشت ۱۳۹۶) و همزمان با جشنواره مقدس هندوجین آکشایاتریتیا، واردات طلا به هند نسبت به سال پیش از آن بیش از ۲ برابر شد و در طول این جشنواره به ۷۵ تن رسید؛ جشنواره‌ای که به مناسبت آن خرید جواهر طلایی بیشتر می‌شود. این افزایش واردات در نیمه نخست امسال میلادی در حالی در وب‌سایت معدنی و انگلیسی‌زبان ماینینگ منتشر می‌شود که براساس گزارشی که وب‌سایت طلا به نقل از رویترز در نیمه اردیبهشت امسال منتشر کرده بود، شورای جهانی طلا در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرد تقاضای طلای هند در ۶ ماه دوم امسال میلادی با اجرای قوانین جدید مالیاتی با کاهش چشمگیری روبه‌رو خواهد شد و البته در این گزارش یادآوری شده بود که تقاضای طلای هند در ۶ماه نخست امسال با رشد فزاینده‌ای روبه‌رو خواهد شد.در سال ۲۰۱۵ میلادی (۱۳۹۴ خورشیدی) اکونومیک‌تایمز گزارش داد جامعه هند ۲۰ هزار تن طلای زرد را به شکل جواهر، سکه و شمش در اختیار دارد. هند به عنوان بزرگترین مصرف‌کننده طلا در جهان، در بین ۱۰ کشوری قرار دارد که بیشترین حجم این فلز گرانبها را در بانک مرکزی خود نگه می‌دارند. در همین زمینه در بانک مرکزی هند ۵۵۷/۷ تن طلا نگه داشته می‌شود درحالی که حجم طلای نگهداری شده در بانک مرکزی هلند ۶۱۲/۵ تن، ژاپن ۷۶۵/۲ تن، امریکا ۸۱۳۳/۵تن، آلمان ۳۳۸۴/۲ تن و ایتالیا ۲۴۵۱/۸ تن است. همچنین براساس گزارشی که انجمن جهانی طلا در ۴ مه ‌(۱۴ اردیبهشت) گذشته منتشر کرده است، تقاضای جهانی طلا در ۳ ماه ابتدای امسال میلادی برابر با اول ژانویه تا پایان ماه مارس (۱۲ دی ۱۳۹۵ تا ۱۱ فروردین ۱۳۹۶) ۱۰۳۴/۵ تن بود که البته این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۸درصد کاهش داشت؛ در همین حال سرمایه‌گذاری جهانی بر شمش و سکه در ۳ماه ابتدایی امسال میلادی ۲۸۹/۸ تن بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی ۹درصد افزایش داشت در حالی که میزان تقاضای جهانی برای طلا در بخش جواهر و فناوری در این مدت تغییر نکرد.

منبع: صمت
عناوین برگزیده