تاریخ: ۲۴ تير ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۵۴
بازدید: ۲۳۸
کد خبر: ۴۷۷۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

واردات آلومینای چین تا ماه پنجم سال جاری ۱۳.۴ درصد کاهش داشت

می متالز - با آغاز بازرسی‌های زیست‌‌محیطی از واحدهای ذوب آلومینیوم چین، بازار آلومینای این کشور تحت تأثیر قرار گرفت؛ به‌طوری که از حجم واردات آلومینا در ماه گذشته (مِی) ۲۰.۴ درصد کاسته و ۲۱.۹ درصد به حجم صادرات آن اضافه شد.
واردات آلومینای چین تا ماه پنجم سال جاری ۱۳.۴ درصد کاهش داشت

چین به‌واسطه رشد صنعتی چشم‌گیری که در ۲ دهه اخیر داشته، بازار رو به رشدی از عمده فلزات اساسی در آن شکل گرفته است. از جمله آن می‌توان به بازار آلومینیوم این کشور اشاره کرد. چین در سال گذشته بیش از ۵۵ درصد کل آلومینیوم اولیه تولید شده در جهان را مصرف کرد. این در حالی بود که حدود ۵۴ درصد از تولید جهانی این فلز را نیز به‌خود اختصاص داد. براساس آخرین آمار منتشر شده، حجم تولید آلومینیوم اولیه چین در سال گذشته به بیش از ۳۱ میلیون تن رسید در حالی که کل ظرفیت تولید آلومینیوم آن حدود ۴۰.۱ میلیون تن بود. این مقدار عظیم از مازاد ظرفیت چین، سبب شد تا فشارهای بین‌المللی به چین برای کاهش ظرفیت تولید آلومینیوم تشدید شود. در عین حال، چین که از عدم رعایت مسائل زیست‌محیطی بسیاری از واحدهای تولیدی آلومینیوم رنج می‌برد، بر آن شد تا با جلوگیری از فعالیت واحدهای تولیدی مغایر با قوانین زیست‌محیطی، نه تنها از آلودگی‌های ایجاد شده نجات یابد، بلکه از فشارهای بین‌المللی نیز بکاهد. در همین راستا، با آغاز و شدت گرفتن بازرسی‌های زیست‌محیطی در ۲ ماه گذشته، چند صد هزار تن از ظرفیت تولید آلومینیوم چین کاسته شد؛ تا جایی که شرکت China Hongqiao، بزرگترین تولیدکننده آلومینیوم در جهان اعلام کرد که حدود ۲۵۰ هزار تن از ظرفیت خود را کم کرده است.

با توجه به حجم عظیم تولید آلومینیوم چین، می‌توان بازار گسترده‌ای از آلومینا را در این کشور متصور شد. گرچه این کشور در سال گذشته نزدیک به نیمی از آلومینای جهانی را تولید کرد، ولی این مقدار از تولید، پاسخگوی تمامی نیاز چین به آلومینا نبود و بخشی از تقاضای از محل واردات تأمین شد. این رقم به ۳.۱ میلیون تن به ارزش ۹۳۳ میلیون دلار در سال ۲۰۱۶ رسید. نمودار ۱، حجم واردات و صادرات آلومینای چین را در سال گذشته به تفکیک هر ماه نشان می‌دهد. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، حجم واردات آلومینا با افت و خیرهای شدیدی همراه بود، ولی حجم صادرات تقریبا در سطح ثابتی قرار داشت. به‌طور متوسط در سال گذشته حجم واردات آلومینای چین در حدود ۲۵۵ هزار تن و حجم صادرات آن نزدیک به ۹۲ هزار تن در هر ماه برآورد شد.

در سال جاری، با آغاز بازرسی‌ها از واحدهای تولیدی آلومینیوم، بازار آلومینای چین تحت تأثیر قرار گرفت و در ماه‌های گذشته نسبت به دوره‌های سال پیش، واردات آن کاهش و به حجم صادرات آن افزوده شد. در کل در ۵ ماه نخست سال جاری، حجم وادرات آلومینای این کشور ۱.۳ میلیون تن گزارش شد که نسبت به دوره مشابه سال گذشته، ۱۳.۴ درصد کاهش داشت. این تأثیر در ماه پنجم (مِی) به اوج خود رسید و نسبت به سال گذشته با ۲۰.۴ درصد کاهش، به کمتر از ۱۴۰ هزار تن رسید. در مورد صادرات آلومینا نیز در ماه مِی سال جاری، حجم صادرات آلومینای چین حدود ۲۱.۹ درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش یافت. این در حالی بود که تولید آلومینای چین نیز تحت تأثیر برخی مسائل زیست‌محیطی در سال جاری کاهش داشت.

عناوین برگزیده