تاریخ: ۲۶ تير ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۰:۵۵
بازدید: ۳۷۵
کد خبر: ۴۸۱۸
سرویس خبر : انرژی

افزایش 1300 مگاواتی ظرفیت نیروگاه شهید رجایی

می متالز - تب و تاب ثبات برقی کشور این روز ها همه جا مشاهده می شود و تمامی نیروگاه های کشور تلاش دارند تا با تمام توان موجود تولید برق را انجام دهند تا تابستانی بدون خاموشی را سپری کنیم.
افزایش 1300 مگاواتی ظرفیت نیروگاه شهید رجایی

در همین راستا روز شنبه گذشته خبرنگاران به بازدید از نیروگاه شهید رجایی قزوین دعوت شدند. این نیروگاه که ظرفیتی برابر با 2000 مگاوات دارد به عنوان سومین نیروگاه بزرگ کشور با تمام توان تولیدی خود در حال کار کردن است.

علاوه بر این مدیران ارشد این نیروگاه در یک نشست خبری به سوالات خبرنگاران در خصوص تولید برق پاسخ دادند.

علی فرهور مدیر عامل شرکت مدیریت تولید برق شهید رجایی در پاسخ به پرسش خبرنگار مبنی بر این که برنامه این شرکت برای افزایش ظرفیت تولیو و سرمایه گذاری در این بخش چگونه است، گفت: از آنجایی که این نیروگاه با تکنولوژی پایه ژاپنی طراحی و ساخته شده است و توربین های اصلی این نیروگاه به شرکت های میتسوبیشی، هیتاچی و زیمنس تعلق دارد، قراردادی نیز با این کشور منعقد شده است که در سال آینده کنسرسیومی متشکل از میتسوبیشی و هیتاچی دو واحد بخاری کلاس “J” با مجموع ظرفیت 1300 مگاوات برای این مجموعه احداث کنند.

وی همچنین تصریح کرد: این واحد ها با سرمایه ای برابر با 700 میلیون دلار احداث خواهند شد که این سرمایه به صورت فاینانس از طرف کنسرسیوم ژاپنی تامین خواهد شد.

مدیر عامل شرکت مدیریت تولید برق شهید رجایی در ادامه گفت: واحد های بخاری کلاس“J”  جدید ترین تکنولوژی موجود در جهان هستند که با راندمانی برابر با 60.5 درصد بیشترین راندمان تولید برق را به خود اختصاص می دهند. علاوه بر این این واحد ها کمترین استفاده آب را دارند و مصرف آّب در آنها حدود 0.01 لیتر به ازای هر کیلو وات ساعت است.

فرهور ادامه داد: ساخت این واحد ها نیروگاه شهید رجایی را در رتبه نخست نیروگاه های کشور از نظر ظرفیت تولید قرار خواهد داد. علاوه بر این قرارداد مذکور باعث می شود تکنولوژی روز دنیا مربوط به نیروگاه های بخاری وارد کشور شود و مهندسین این حوزه می توانند این فرصت را غنیمت شمرند تا با مهندسی معکوس از این فناوری ها را برای ساخت قطعات نیروگاهی استفاده کنند.

وی با بیان این که نیروگاه شهید رجایی اولین نیروگاهی است که بر مبنای خود باوری و خرید دانش از شرکت‌ های خارجی ساخته شده، گفت: نیروگاه شهید رجایی شامل نیروگاه‌ های بخار و سیکل ترکیبی است و قدرت اسمی واحد های سیزده گانه این نیروگاه 2042 مگاوات است.

مدیر عامل شرکت مدیریت تولید برق شهید رجایی افزود: در احداث این نیروگاه برای اولین بار در کشور سرمایه گذاری عمده‌ ای در زمینه ساخت بویلر های نیروگاهی، سیستم برج‌ های خنک کننده نوع خشک، اسکلت فلزی و تجهیزات الکتریکی به عمل آمد که پیمانکاران بویلر ها، برج‌ های اصلی، پست 400 کیلوولت، سیستم‌ های آب و سوخت ایرانی بودند و قادر شدند توانمندی‌ های خود را در زمینه صنایع نیروگاهی برای طرح های آینده افزایش دهند.

فرهور خاطر نشان کرد: فاز اول نیروگاه بخار دارای 4 واحد 250 مگاواتی است که نخستین واحد آن در آبانماه سال 71 مورد بهره برداری قرار گرفت و واحد های بعدی هر کدام به فاصله تقریبی شش ماه در مدار قرار گرفتند.

مدیرعامل نیروگاه برق شهید رجایی با اشاره به این که سوخت اصلی نیروگاه گاز طبیعی و سوخت دوم و سوم، گازوئیل و مازوت هستند، گفت: نصب توربین ها و ژنراتور توسط شرکت MHI ژاپن و برج خنک کننده آن توسط شرکت EGI مجارستان و از نوع خشک یا هلر است.

به گفته وی، فاز اول نیروگاه سیکل ترکیبی شهید رجایی که شامل شش واحد گازی 123،4 مگاواتی است که در حد فاصل مرداد ماه 73 تا تیر ماه 74 راه اندازی شدند و فاز دوم که شامل سه واحد بخاری 100،6 مگاواتی است در فاصله زمانی خرداد تا بهمن 1380 به شبکه سراسری متصل شد.

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی با بیان اینکه این نیروگاه 12 میلیارد کیلووات ساعت انرژی برق تولید می کند، گفت: اگر این میزان تولید را بر سرانه مصرف هر ایرانی تقسیم کنیم، نیروگاه شهید رجایی 3.5 میلیون نفر از جمعیت کشور را پوشش می دهد.

وی خاطر نشان کرد: نیروگاه شهید رجایی 2000 مگاوات قدرت نصب شده دارد و اولین نیروگاهی است که به صورت خرید دانش فنی از شرکت ‌های خارجی و با حضور پیمانکاران داخلی و خارجی احداث شده است.

فرهور افزود: نیروگاه شهید رجایی از نظر قدرت منصوبه، سومین نیروگاه بزرگ ایران است و از مجموع 280 میلیارد کیلووات ساعت تولید انرژی برق در شبکه سراسری کشور، 12 میلیارد کیلووات ساعت توسط نیروگاه شهید رجایی تولید می شود.

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی همچنین ادامه داد: هم اکنون 34 هزار قطعه در انبار نیروگاه ثبت شده است و ما باید در طول سال 10 درصد این قطعات را مجددا شارژ کنیم. خوشبختانه با تلاش همکاران و ارتباط خوبی که با سازندگان داخلی داریم، بیش از 90 درصد قطعات نیروگاه در داخل تولید می شود که از جمله آنها می‌توان به الکتروموتورهای پرقدرت اشاره کرد.

فرهور درباره مصرف آب این نیروگاه، اظهار کرد: مصرف آب سالانه نیروگاه شهید رجایی، یک میلیون و 500 هزار مترمکعب است که از 7 حلقه چاه در داخل و بیرون نیروگاه به صورت متناوب تامین می شود. البته طرح‌ هایی در دست داریم که در آینده از پساب تصفیه شده شهر های اطراف استفاده کنیم.

وی افزود: در حال حاضر، مصرف آب در نیروگاه به ازای تولید هر مگاوات ساعت به حدود 110 لیتر کاهش یافته است.

به گفته فرهور، برای تولید 12 میلیارد کیلووات ساعت انرژی برق در سال به 3 میلیارد مترمکعب گاز معادل نیاز داریم که اگر تامین نشود ناچار به استفاده از سوخت دوم یعنی مازوت هستیم.

وی خاطرنشان کرد: پارسال حدود 2 میلیارد و 550 میلیون مترمکعب گاز به ما تحویل داده شد و مابقی از گازوئیل و مازوت تامین شد.

فرهور با بیان اینکه گرمای تابستان بر خط تولید برق اثر منفی می گذارد و واحد های گازی متاثر از افزایش دما هستند، گفت: هرساله تعمیرات نیروگاهی از ابتدای پاییز آغاز و تا پایان فروردین ماه به اتمام می ‌رسد تا برای تامین برق پایدار در تابستان آماده باشیم.

وی افزود: معمولا عمر مفید نیروگاه به صورت استاندارد 30 سال است اما تلاش می شود نیروگاه ‌ها در داخل کشور برای 40 سال در مدار باشند.

فرهور همچنین در خصوص راندمان این نیروگاه گفت: راندمان نیروگاه سیکل ترکیبی 44 درصد و راندمان نیروگاه بخار 37 درصد است که تلاش می‌ کنیم با تغییرات اعمال شده راندمان نیروگاه را باز هم افزایش دهیم.

مدیر عامل شرکت مدیریت تولید برق شهید رجایی ادامه داد: برای بالا بردن راندمان نیروگاه پروژه‌ای در دست اجرا با شرکت ژاپنی داریم تا با نصب توربین‌های کلاس“J”   که بالاتر از توربین‌های کلاس“F”  شرکت مپنا است راندمان نیروگاه را به استاندارد ها نزدیک کنیم.

وی در خصوص اینکه آیا نیروگاه رجایی دولتی می‌ماند یا اینکه بر اساس اصل 44 قانون اساسی واگذار خواهد شد گفت :بر اساس قانون 20 درصد نیروگاه‌ها دولتی باقی خواهند ماند و نیروگاه شهید رجایی نیز جزء همین برنامه هستند و دولتی باقی خواهد ماند.

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی در خصوص آلاینده های این نیروگاه نیز گفت: به منظور کاهش آلایندگی‌ های نیروگاه برنامه‌ ریزی‌ هایی صورت گرفته به طوری که قصد داریم اعتباری به صورت فاینانس در حدود ۳۰۰ میلیون دلار برای بازسازی واحد های بخار جذب کنیم.

وی همچنین در خصوص شبهه هایی که در راستای آلودگی موجود است، گفت:در مرحله اول باید به فکر تامین برق مشترکان بود اما در کنار این مسئله تمام تلاش ما این است که از سوخت مازوت در مرحله اضطرار استفاده شود و سوخت گاز، سوخت اصلی نیروگاه باشد.

فرهور ادامه داد: در فصل زمستان چند عامل موجب می ‌شود که از سوخت مازوت استفاده کنیم که یکی از این موارد مصرف بالای گاز خانگی در فصل سرما است. با این حال سال گذشته سوخت مازوت نسبت به کل سوخت مصرفی تنها ۲۰ درصد سهم داشته است.

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی تصریح کرد: سه پارامتر برای اندازه‌ گیری آلایندگی هوا در نظر گرفته می‌ شود که در شرایط فعلی نیروگاه شهید رجایی در هر سه پارامتر وضعیت مناسبی دارد.

در ادامه این نشست عباس کاکاوند قائم مقام مدیر عامل شرکت مدیریت تولید برق شهید رجایی نیز در صحبت های تکمیلی گفت: قطعاتی که در توربین ها مورد استفاه قرار می گیرند، قطعاتی های تک هستند که تا سال های پیش به اجبار این ملزومات از کشور های خارجی خریداری می شد. اما هم اکنون با تکیه بر دانش داخلی این قطعات در داخل بازسازی، تعمیر و همچنین برخی از آنها تولید می شوند که بررسی ها نشان می دهد تولید این قطعاد در داخل با یک سوم هزیه واردات صورت می گیرد.

محمد رضا فروغی معاونت مهندسی شرکت مدیریت تولید برق شهید رجایی نیز در خصوص توربین های کلاس J جدید گفت: این توربین ها بالاترین تکنولوژی موجود در جهان را دارا هستند و تا کنون در هیچ یک از کشور های خاورمیانه چنین توربینی نصب نشده است و اولین بار وارد ایران می شوند.

وی در ادامه گفت: راندمان این نوع توربین بالا ترین راندمان موجود در حدود 60.5 درصد است و مصرف آب نیز در استفاده از این توربین ها برابر با 0.01 لیتر به ازای هر کیلووات ساعت برق است.

محمد روشنفکر رئیس گروه برنامه ریزی شرکت مدیریت تولید برق شهید رجایی نیز در خصوص فعالیت های اخیر این نیروگاه گفت: در حال حاضر 25 سال از عمر این نیروگاه گذشته است و انتظار می رود که بازدهی آن تا حدودی کاهش یابد. اما این نیروگاه در سال 95 رکورد های قابل توجهی را به ثبت رسانده است.

وی تصریح کرد: مجموع تمام خروج های جزئی این نیروگاه در سال 95 حدود 49 فقره بوده است که برای نیروگاهی به این عمر، دستاورد مطلوبی به حساب می آید.

روشنفکر ادامه داد: مصرف آب نیز در نیروگاه شهید رجایی با کاهش مطلوبی همراه بوده است و از حدود 130 لیتر به ازای هر مگاوات ساعت به 104 لیتر رسیده است.

وی همچنین اظافه کرد: بر اساس داده های موجود میزان تلفات برق کشور از 15 درصد به حدود 11 درصد کاهش یافته است و این به آن معنی است که متوسط تلفات کشور 11 درصد است و با این حال تلفات نیروگاه شهید رجایی 4.3 درصد است.

روشنفکر در خاتمه بیان کرد: در سال گذشته 60روز واحد های 13 گانه این نیروگاه بدون هیچ گونه خروجی در مدار بودند که این میزان رکوردی بی سابقه بوده است و فعالان این نیروگاه در پی این هستند که رکورد 60 روز را افزایش دهند.

عناوین برگزیده