تاریخ: ۳۰ تير ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۱:۴۰
بازدید: ۴۸۹
کد خبر: ۴۹۰۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سخنرانی رئیس اتاق ایران در همایش تجاری بلژیک و ایران در بروکسل

بخش خصوصی ایران آماده همکاری با بنگاه‌های کوچک و متوسط بلژیک

می متالز - غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران، که در صدر هیاتی تجاری به بروکسل سفر کرده، طی سخنانی در همایش تجاری بلژیک و ایران ضمن برشمردن پتانسیل های جدید اقتصاد ایران پس از رفع تحریم های بین المللی از آمادگی بخش خصوصی کشور برای آغاز همکاری های گسترده با بنگاه‌های کوچک و متوسط بلژیکی خبر داد.
بخش خصوصی ایران آماده همکاری با بنگاه‌های کوچک و متوسط بلژیک

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران، که در صدر هیاتی تجاری به بروکسل سفر کرده، طی سخنانی در همایش تجاری بلژیک و ایران ضمن برشمردن پتانسیل های جدید اقتصاد ایران پس از رفع تحریم های بین المللی از آمادگی بخش خصوصی کشور برای آغاز همکاری های گسترده با بنگاه‌های کوچک و متوسط بلژیکی خبر داد.

متن سخنرانی رئیس اتاق ایران در ادامه آمده است:

 

عرض سلام دارم خدمت تمامی حاضرین محترم و میزبانان گرامی

بسیار  خرسندم که از کشور ایران با پیشینه ای غنی از تمدن و فرهنگ به کشور تاریخی و زیبای شما و شهر دیدنی و دوست داشتنی بروکسل سفر کرده ایم و با مردم متمدن این کشور دیدار می کنیم.

جناب آقای Branders  ریاست محترم فدراسیون اتاق های بازرگانی بلژیک و جناب آقای Willocx  ریاست محترم اتاق بازرگانی بروکسل، برای برگزاری این همایش از شما تشکر می کنم.

در شرایط فعلی، بخش خصوصی ایران به دنبال یافتن شرکای تجاری مطمئن برای استفاده از فرصت های فراوان پیش رو است. برای هیات اقتصادی ایران تلاش در جهت دستیابی به این هدف با در نظر گرفتن علایق مشترک و گسترش روابط تجاری متقابل بسیار حائز اهمیت می باشد.  تحریم های گذشته ایران را وادار به تجارت با شرکای اقتصادی محدودی می کرد و اکنون که شرایط تغییر کرده، ایران خواستار گسترش روابط تجاری بین المللی است.

اکنون ایران، با پشت سر گذاشتن دوران تحریم، دیدگاه اقتصادی نوینی را در دستور کار خود قرار داده است. از دستاوردهای گذر از تحریم می توان به بهبود شرایط اقتصادی و سیاسی در داخل کشور، ارتقاء جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران و تمایل شرکت‌های بزرگ بین‌المللی برای گشودن باب مراوده با شرکت‌های ایرانی در حوزه­های مختلف اشاره نمود که با گذشت زمانی پس از  برچیدن تحریم ها، ایران شاهد حضور هر چه بیشتری شرکای بین المللی خود از مناطق مختلف جهان بوده است.

جمهوری اسلامی ایران با برخوردای از شرایط ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی مناسب، جایگاهی مهم در میان کشورهای منطقه داشته و با ایفای نقشی بالقوه در تأمین امنیت اقتصادی و انرژی جهان، شرایط منحصر به فردی را ازآن خود کرده است. همچنین قرار گرفتن در مسیر کریدورهای ترانزیتی و مرکزیت جغرافیایی باعث گردیده تا شاهراه­های بزرگ تجاری جهان در دریا و خشکی از ایران یا نزدیکی آن عبور نمایند.

تقویت همکاری‌ها و افزایش تعاملات اقتصادی با بلژیک به عنوان یکی از قدیمی ترین شرکای تجاری ایران به خصوص در حوزه صنعت از جایگاه خاصی برای ایران برخوردار است.

با توجه به نکات فوق و پیشینه غنی مبادلات تجاری ایران و بلژیک، نگاهی به روابط اقتصادی دو کشور براساس آمار بین المللی ( ITC )  نشان می دهد در سال 2016 میلادی صادرات سالانه ایران به کشور بلژیک حدود یکصد و نود میلیون دلار و واردات از این کشور نیز در حدود 530 میلیون دلار بوده که با نگاهی به حجم مبادلات دو کشور در سال های نه چندان دور و توجه به پتانسیل های فراوان دو کشور، ارتقا این ارقام به سطحی قابل قبول دور از انتظار نخواهد بود. به عنوان مثال حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال 2010 میلادی به حدود 1میلیارد و 425 میلیون دلار رسید که نزدیک به 2 برابر حال حاضر بوده است. ذکر این نکته نیز ضروری است که هدف ما تنها مقوله صادرات نبوده و بخش مهمی از اهداف مد نظر ما در زمینه سرمایه گذاری می باشد. سرمایه گذاری خارجی در زمینه توسعه صادرات نیز یکی از نیاز های اساسی ما است و با توجه به تفاوت نرخ پول و کارمزد در بازار اروپا و ایران، می توان آن را به عنوان محلی برای سرمایه گذاری جهت تولید در نظر گرفت. خوشبختانه در این خصوص همکاریهای دو جانبه به خصوص در سال جاری میلادی شتاب گرفته است که به چند نمونه به اختصار اشاره می کنم:

راه اندازی خط مستقیم هوایی تهران – بروکسل تیرماه 1396

توسعه روابط صنعتی در زمینه خودرو (شرکت پانچ بلژیک فاز عملیاتی طرح سرمایه گذاری گیربکس اتوماتیک را در سال 2017 در زنجان شرع کرد)

توافق  شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با مدیر عامل صندوق سرمایه گذاری فلندرس  بر سرمایه گذاری مستقیم شرکت ها، بانک ها و بیمه های اروپایی در صنعت پتروشیمی ایران ( 14تیر ماه 96)

سرمایه گذاری در زمینه صنایع غذایی و قهوه و شکلات

توافق با شرکت بلژیکی FIB در زمینه فولاد و صنایع و صنایع وابسته

 حضار محترم

ایران امروز به عنوان باثبات ترین و با پتانسیل ترین کشور خاور میانه، بدون شک مهمترین بازیگر و بازیساز اقتصادی این منطقه و یکی از اقتصادهای تپنده جهان، در سالهای پیش رو خواهد بود. بنابراین در سالهای آتی ایران برای اقتصادهای فعال و فرصت جوی جهان، شریک اقتصادی جذابی خواهد بود.

فرصتهای همکاری در حوزه های متعددی بین شرکتهای ایرانی و بلژیکی فراهم  است که امیدواریم در این سفر با دستیابی به نتایج مطلوب در زمینه های سرمایه گذاری، حقوقی، صنعت، دارویی، غذایی، الکترونیک و فرش شروعی دوباره برای گسترش مبادلات تجاری در سایر زمینه ها را نیز  شاهد باشیم.

همچنین در بخش فاینانس علاوه بر امکان تامین اعتبار لازم جهت پروژه های نیمه تمام داخل ایران، دو کشور می توانند در زمینه سرمایه گذاری در کشورهای ثالث نیز همکاری سازنده ای داشته باشند.در بخش گردشگری نیز از آنجایی که هر دو کشور دارای پتانسیل قابل توجهی هستند و پرواز مستقیم دو کشور هم راه انداری شده است زمینه همکاری بسیار مناسبی فراهم است. برقراری ارتباط هوایی بین دو کشور پس از ۶۰ سال در پیشبرد اهداف اقتصادی و فرهنگی دو کشور و افزایش تردد گردشگران و تجار، نقش مهمی ایفا خواهد کرد که یکی از دستاوردهای بهبود روابط ایران و اتحادیه اروپا بوده است.

ایران و بلژیک  در سایر زمینه مانند انرژی های تجدید پذیر، محیط زیست، بازاریابی بین المللی ، تحقیقات و فن آوری و مخابرات  نیز می توانند همکاری های مفیدی داشته باشند.

بلژیک از لحاظ موقیت جغرافیایی و سیستم حمل و نقل، دارای زیربنایی محکم از بنادر، کانال‌ها، راه آهن و بزرگراه های بسیار مجهز و پیشرفته است و بندر آنتورپ به عنوان دومین بندر بزرگ اروپا دروازه ورود و خروج بسیاری از کالاها میان اروپا و سایر کشورهای جهان است. در گذشته کشتی های تجاری ایران، رفت و آمدهای  فراوانی به این بندر داشتند با توجه به زیرساخت‌های بسیار مناسب بلژیک در امر ترانزیت، دسترسی به بازارهای بزرگ اروپا مانند آلمان، فرانسه از کشور بلژیک فرصت بسیار خوبی برای تجار ایرانی است و در مقابل  ظرفیت های عظیم اقتصادی در جمهوری اسلامی ایران در حوزه های مختلف و موقعیت استراتژیک منطقه ای ایران به عنوان کشوری با ثبات و با امنیت بسیار بالا از یک طرف  و اقتصاد متنوع و کمتر وابسته به نفت و گاز از طرف دیگر می تواند  به عنوان پل ارتباطی مناسبی با کشورهای آسیای میانه و حوزه خاور میانه برای کشور بلژیک محسوب شده و مورد توجه شرکت‌های بلژیکی قرار گیرد که بر اساس آمار موجود این اتفاق در حال رخ دادن است و تاکنون حدود 20 شرکت بلژیکی برای فعالیت اقتصادی در ایران درخواست پوشش بیمه‌ای دارند.

با توجه به ترکیب هیات اقتصادی و سرمایه گزاری حاضر در این سمینار امید است شاهد توسعه همکاریهای گسترده ای در زمینه سرمایه گذاری مشترک در صنایع پایه، مباحث حقوقی، صنعت، دارو، غذا و الکترونیک، کالا و خدمات  در ایران و کشورهای ثالث باشیم.

در کنار همکاری صنایع بزرگ دو کشور و با توجه به این موضوع که بخش اصلی خدمات در بلژیک توسط بنگاه‌های کوچک و متوسط ارائه می‌شود، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران آمادگی دارد صنایع کوچک و متوسط بلژیکی را برای ایجاد و افزایش همکاریهای خود با بخش خصوصی ایران به گرمی فرا خوانده، به تبادل هیأت های تجاری و صنعتی تخصصی بپردازد.

امیدوارم که این نشست نتایج خوب و پرباری برای دو طرف ایرانی و بلژیکی داشته باشد. با توجه به بستر فراهم شده برای همکاری مشترک، مشتاقانه پذیرای  سایر هیأت های بلژیکی در ایران هستیم.

در پایان مایلم از میزبانی شما تشکر و قدردانی نمایم.

 

عناوین برگزیده