تاریخ: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۳۷
بازدید: ۳۵۶
کد خبر: ۴۹۴۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
بانک جهانی گزارش داد:

افزایش تقاضا برای مواد معدنی به‌دنبال توسعه انرژی‌های پاک

می متالز - گزارش جدیدی که بانک جهانی منتشر کرده نشان از تاثیرات بالقوه‌ای دارد که فناوری‌های مربوط به انرژی‌های پاک و کم کربن می‌توانند بر رشد تقاضای بسیاری از فلزات و مواد معدنی داشته باشند.
افزایش تقاضا برای مواد معدنی به‌دنبال توسعه انرژی‌های پاک

به گزارش می متالز به نقل از ماینینگ استفاده از باد و نور خورشید به عنوان منابع تولید انرژی و باتری‌هایی که در ساخت تجهیزات مربوط به آنها به کار می‌رود، نمونه‌های بارزی از فناوری‌های سبز و کم کربن هستند. در همین راستا بانک جهانی در گزارشی که «جایگاه رو به رشد فلزات و مواد معدنی در آینده‌ای کم‌کربن» نام گرفته، انواع فلزات و مواد معدنی را بررسی می‌کند که در راستای تعهد جهان به کاهش میانگین دمای هوا تا میزان ۲درجه سانتی‌گراد یا پایین‌تر از آن، از استقبال و تقاضای بیشتری برخوردار خواهند بود. براساس این گزارش، آلومینیوم، مس، سرب، لیتیوم، منگنز، نیکل، نقره، فولاد، روی و عناصر نادر خاکی مانند ایندیوم، مولیبدن و نئودیمیم انواع مواد معدنی و فلزاتی هستند که با رشد انرژی‌های پاک کاربرد بیشتری پیدا خواهند کرد و باتری‌هایی که در تجهیزات مربوط به آنها مانند پنل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی به کار می‌روند، تقاضا را برای آلومینیوم، کبالت، آهن، سرب، لیتیوم، منگنز و نیکل افزایش می‌دهند و در صورتی که کشورهای جهان اقدامات لازم را برای کاهش گرمایش جهانی تا ۲ درجه سانتی‌گراد انجام دهند، می‌توانند رشد ۱۰۰۰درصدی داشته باشند. وب‌سایت معدنی ماینینگ در ادامه توضیح می‌دهد این گزارش بانک جهانی حکایت از این دارد که گرایش جهان به سمت و سوی آینده‌ای کم‌کربن می‌تواند منتج به شکل‌گیری فرصت‌های چشمگیر توسعه اقتصادی برای کشورهایی باشد که غنی از مواد معدنی هستند و تعریف چنین فرصتی، نشانگر نیاز به پیش‌بینی راهکارهای بلندمدتی است که به آنها این توانایی را بدهد که تصمیمات هوشمندانه‌ای برای سرمایه‌گذاری در این بخش بگیرند و هم راستای آن سیاست‌های مناسب و شایسته‌ای را برای پیامدهای فعالیت‌های معدنی از جمله حفاظت‌های لازم از محیط‌زیست در نظر داشته باشند. ریکاردو پولیتی مدیر بخش جهانی انرژی و صنایع استخراجی بانک جهانی در این باره می‌گوید: کشورهای دارای ذخایر غنی مواد معدنی با توسعه انرژی‌های پاک به دنبال تمایل جهان به کاهش گرمایش زمین، می‌توانند از این رویداد برای رشد اقتصادی خود بهره ببرند و بخش معدن خود را نیز توسعه دهند.
علاوه بر آثار مثبت اقتصادی که اقبال جهانی بر انرژی‌های پاک برای کشورهای معدنی می‌تواند داشته باشد، این انرژی‌ها می‌توانند در توسعه فناوری‌ها نیز موثر بیفتند و بکارگیری آنها می‌تواند در تعیین جایگاه در بازار کامودیتی‌ها در ۵۰ سال آینده آیتمی اساسی به شمار آید.۳ فرم اصلی وسایل نقلیه که با رشد فناوری‌های کم‌کربن ظاهر می‌شوند شامل وسایل برقی، هیبریدی و هیدروژنی هستند و هر یک پیامدهای متفاوتی برای تقاضای فلزات درپی دارند؛ ماشین‌آلات برقی نیاز به لیتیوم، هیبریدی‌ها نیاز به سرب و آنهایی که سوخت هیدروژنی می‌خواهند، نیاز به پلاتینوم را بالا می‌برند.
کشورهای معدنخیز برای استقرار در این مسیر نیاز به منابع قابل اتکایی از داده‌های اقتصادی و هوش اقتصادی دارند و همچنین این کشورها به ظرفیت برای تبدیل این داده‌ها به طرح‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و عملیات معدنی پایدار نیاز دارند که در بازه‌های زمانی طولانی‌مدت کارآمد باشند. بر اساس رویه‌های جاری انتظار می‌رود که شیلی، پرو و بولیوی نقش کلیدی در عرضه مس و لیتیوم ایفا کنند. برزیل عرضه‌کننده اصلی بوکسیت و سنگ‌آهن خواهد بود و افریقای جنوبی و گینه نیز از تقاضای رو به رشد پلاتینوم، منگنز، بوکسیت و کروم بهره‌مند خواهند بود. چین همچنان نقش اصلی را در عرصه تولید و ذخیره فلزات کلیدی در طرح‌های کم‌کربن برعهده می‌گیرد. در آهن، فولاد و تیتانیوم هند غالب خواه بود و فیلیپین و مالزی نیز در عرضه بوکسیت و نیکل پیشتازی خواهند کرد. در نهایت گزارش بانک جهانی گویای این است که فناوری‌های «سبز» آینده‌ای از نظر مادی پرقوت را برای جهان رقم خواهند زد که در نتیجه آن استخراج و بهره‌برداری از منابع طبیعی رو به رشد و توسعه خواهند بود. بانک جهانی متشکل از ۵ سازمان بین‌المللی است که برای پرداخت وام‌های کمکی به کشورها و به ویژه کشورهای کم‌درآمد ایجاد شده است. این بانک در ۲۷ دسامبر ۱۹۴۵ میلادی (اول دی ۱۳۲۴) با استاندارهای برتون‌وودز تاسیس شد و شامل ۵ آژانس است؛ صندوق بین‌المللی ترمیم و توسعه، انجمن توسعه بین‌الملل، موسسه مالی بین‌المللی، میگا (آژانس چندجانبه تضمین سرمایه‌گذاری) و مرکز بین‌المللی حل و فصل اختلافات سرمایه‌گذاری.

منبع: صمت
عناوین برگزیده