تاریخ: ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۰:۴۵
بازدید: ۷۷۵
کد خبر: ۵۰۲۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

اکوادور؛ مقصد جدید معدن‌کاران مس

می متالز - غول معدنی جهان، بی‌اچ‌پی بیلتون، دفتر جدیدی در اکوادور گشوده است. بی‌اچ‌پی انتظار دارد با این اقدام بتواند تولید مس این کشور را در دست گیرد؛ اما معدن‌کاران دیگری از تمام دنیا آرزوی مشابهی دارند و برای محقق کردن آن به اکوادور رفته‌اند.
اکوادور؛ مقصد جدید معدن‌کاران مس

چشم‌انداز مثبت بازار مس و پیش‌بینی افزایش تقاضا برای این فلز در سال‌های آینده، پروژه‌های معدنی بسیاری را به جریان انداخته است. بی‌اچ‌پی بیلتون که در سال‌های اخیر و به دلیل رکود بی‌سابقه در بازار فلزات معدنی، ازجمله مس مجبور به کاهش بسیاری از هزینه‌ها و از دور خارج کردن طرح‌های توسعه‌ای‌اش شده بود، حالا دفتر جدیدی در اکوادور گشوده است. این خبر را «بلومبرگ» اعلام کرده و نوشته است بی‌اچ‌پی بیلتون به‌دنبال معادن مس اکوادور به این کشور آمده. 

اکوادور کشوری در امریکای جنوبی است که عبور رشته‌کوه آند از میان آن، ذخایر معدنی غنی‌ای به آن بخشیده. رشته‌کوه آند در امریکای لاتین نیمی از ذخیره مس در جهان را دارد. هم‌اکنون ارزش بخش معدن اکوادور 1.1 میلیارد دلار است. تخمین زده می‌شود که ارزش این بخش تا سال 2021 به 7.9 میلیارد دلار برسد. همین موضوع بی‌اچ‌پی بیلتون رو به سوی اکوادور کشانده است. اما بی‌اچ‌پی راه دشواری پیشِ رو دارد زیرا غول‌های معدنی دیگری نیز در جست‌وجوی مس و طلا به این کشور سرازیر شده‌اند که مهم‌ترین آن‌ها «جینا راینهارت»، مالک شرکت معدنی «هانکوک پراسپکتینگ» است. این شرکت استرالیایی در سال‌های اخیر مجوزهای بسیاری برای اکتشاف و بهره‌برداری از دولت اکوادور کسب کرده است. بلومبرگ می‌گوید با روی کار آمدن «لنین مورنو»، رئیس‌جمهور معلول اکوادور باید منتظر صدور مجوزهای بیشتری برای شرکت‌های معدنی بین‌المللی باشیم چراکه بسیاری از ذخایر مس و طلای این کشور دست‌نخورده است و مونرو دوست دارد در این زمینه دست به اقدام جدی بزند.

به گفته وزارت معادن اکوادور، این کشور در پایان ماه ژوئن 233 امتیاز جدید در زمینه اکتشاف اعطا کرده است و شرکت‌های بین‌المللی حاضر در اکوادور متعهد شده‌اند که تا سال 2021 میزان 474میلیون دلار در زمینه اکتشاف به این کشور پرداخت کنند. این وزارتخانه همچنین در ماه مارس اعلام کرده بود حدود 80درصد از امتیاز اکتشاف در این کشور را که به‌طور متوسط حدود 4000هکتار می‌شود به شرکت‌های کانادایی و استرالیا اختصاص داده است. اکوادور تا سال 2016 تنها نیم درصد از سرمایه‌گذاری‌های جهانی در حوزه اکتشاف را به سوی خود جلب کرده بود، اما با اصلاح قوانین مالیاتی و ارتقای زیرساخت‌ها در سال‌های گذشته معدن‌کاران بسیاری علاقه‌مند به کار در این کشور شده‌اند. بلومبرگ چشم‌انداز مثبتی را برای اکتشاف مواد معدنی ازجمله فلزات پایه در این کشور در سال‌های پیشِ رو پیش‌بینی می‌کند. همان‌طور که در نمودار زیر می‌بینید سرمایه‌گذاری معدنی توسط شرکت‌های بین‌المللی در اکوادور تا سال 2025 همواره افزایشی خواهد بود.

منبع: عصر مس
عناوین برگزیده