تاریخ: ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۱۳
بازدید: ۴۱۴
کد خبر: ۵۰۷۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در آیین پایانی نخستین جشنواره عکــس معدن مطرح شد:

ظرفیت بی‌نظیر تصویــرسازی در معدن

می متالز - آیین پایانی نخستین جشنواره عکس معدن، عصر چهارشنبه در سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با حضور مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدرو، علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اکبر عالمی رئیس هیات داوران جشنواره، مجید ملانوروزی مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ناصر بزرگمهر مشاور رئیس هیات عامل ایمیدرو و دیگر مسئولان معدنی و هنری کشور و با حضور جمعی از عکاسان برگزار شد.
ظرفیت بی‌نظیر تصویــرسازی در معدن

برگزاری این جشنواره آغاز راهی ارزشمند در معرفی تلاشگران این عرصه خواهد بود؛ راهی که بنیان‌گذار آن ایمیدرو بود تا مردم بیش از گذشته با دنیای ارزشمند معدن آشنا شوند.


شناخت معدن با استفاده از هنر

رئیس هیات عامل ایمیدرو در آیین پایانی نخستین جشنواره عکس معدن اظهار کرد: برگزاری این جشنواره کاری فشرده بود که در زمان کوتاه انجام شد. البته در همین مدت کوتاه ۲هزار عکس به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.مهدی کرباسیان تصریح کرد: امیدوار هستیم این جشنواره برای سال‌های بعد نیز ادامه پیدا کند. این‌کار با هنر عکاسی آغاز شد اما در کنار آن سایر هنرها نیز باید به حوزه معدن کمک کنند.وی افزود: کشور ایران جزو کشورهای معدنی دنیاست، این درحالی است که معدن مانند نفت و گاز در هر کشوری وجود ندارد. این موضوع در خود کشور نیز قابل‌رویت است. برای نمونه برخی از استان‌ها غنی از معادن هستند اما برخی دیگر ممکن است معادن بسیار گران قیمتی در اختیار نداشته باشند. براساس آمارهای بین‌المللی، ایران در میان ۱۵ کشور معدنی دنیا قرار دارد اما متاسفانه در ۸۰ سال گذشته کار اکتشافی وسیعی در کشور انجام نشده است.کرباسیان در همین‌باره بیان کرد: یعنی از ۱میلیون و ۶۰۰هزار کیلومترمربع مساحت کشور تنها روی ۱۰۰هزار کیلومترمربع کار اکتشافی دقیق انجام شده و بقیه آن جای کار دارد. سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) ۲۵۰هزار کیلومترمربع‌کار اکتشافی را در دولت یازدهم آغاز کرد. افتخار می‌کنیم که در زمان یاد شده، معادن بسیار خوبی از طلا، کرومیت، نیکل، لیتیوم، سنگ‌آهن و زغال‌سنگ به‌دست آورده‌ایم. در همین زمینه تا پایان سال نیز خبرهای خوشی برای مردم خواهیم داشت.رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اهمیت بخش معدن و ایجاد ارزش افزوده، ادامه داد: امریکا یکی از کشورهای معدنی دنیاست که در سال ۲۰۱۵ میلادی میزان کلی استخراج مواد معدنی آن ۷۸میلیارد دلار بود. این رقم در چرخه فرآوری به ۶۲۰میلیارد دلار می‌رسد و در مرحله بعدی به ۲۴۰۰میلیارد دلار دست پیدا می‌کند.وی با بیان اینکه معادن سنگ‌آهن جزو معادن روباز هستند، گفت: درحال‌حاضر نرخ بین‌المللی این ماده معدنی که کمی رشد پیدا کرده به حدود ۶۰ تا ۷۰دلار در تن رسیده است. نرخ این ماده معدنی در مرحله شمش فولاد، چندین برابر می‌شود و ارزش‌افزوده بالایی پیدا می‌کند. اگر این شمش به ورق خودرو تبدیل شود شاهد افزایش بیشتری در نرخ آن خواهیم بود، ضمن آنکه در همین چرخه ۱۰میلیون نفر مشغول به‌کار هستند.به گفته کرباسیان، کشور ما پس از ذخایر نفت و گاز دارای معادن بسیاری است، به طوری که نزدیک به ۵۷میلیارد تن ذخیره شناخته شده در این بخش وجود دارد و این بخش باید برای مردم شناخته شده باشد.
وی اظهار کرد: یکی از راه‌های شناخت این حوزه، هنر است. ما این کار را با هنر عکاسی آغاز کرده‌ایم زیرا به دلیل عکس‌بین بودن مردم، این هنر بسیار تاثیرگذار است. من مطمئن هستم که این جشنواره در سال‌های آینده نیز ادامه پیدا می‌کند، زیرا قرار است کارگروه و دبیرخانه‌ای دائمی را معین کنیم و به این‌کار اختصاص دهیم.معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، افزود: معدن می‌تواند به حوزه هنر کمک کند؛ به نوعی این همکاری ۲ جانبه خواهد بود.رئیس هیات عامل ایمیدرو با تاکید بر نقش موثر رسانه‌ها در انعکاس واقعیت‌های بخش معدن افزود: انتظار داریم حوزه عکاسی صنعتی دیده شود و مسئولان سایر سازمان‌ها و اصحاب رسانه، همراه سازمان ایمیدرو در برگزاری چنین جشنواره‌هایی مشارکت داشته باشند.کرباسیان در پایان صحبت‌های خود تاکید کرد: خواهش من از دوستان این است که به ما کمک کنند تا این کار ارزنده ادامه پیدا کند. امیدوار هستم این کار بنیان خوبی برای توسعه کشور و ارزش‌گذاری به هنر باشد.
 

بخش معدن در حال ارتباط با هنر

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در آیین پایانی نخستین جشنواره عکس معدن با بیان اینکه بخش معدن در حال ارتباط با هنر است، اظهار کرد: این موضوع یک بحث تعاملی خوب است که هم به اقتصاد این مجموعه و هم به دیده شدن اتفاق‌ها کمک می‌کند.علی مرادخانی با اشاره به عکس‌های موجود در نخستین نمایشگاه عکس معدن، گفت: این عکس‌ها اطلاعات خوبی از بخش معدن به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. در واقع هنر می‌تواند بسیار کارآمد این حوزه را معرفی کند.مرادخانی همچنین درباره عکس‌های صنعتی، بیان کرد: در عکس‌های صنعتی علاوه بر آنکه مردم عکس‌ها را می‌بینند درباره آن نیز سوال می‌پرسند.معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: وزارت ارشاد آمادگی دارد با سازمان ایمیدرو در برگزاری چنین جشنواره‌هایی همکاری کند. وی افزود: بخش معدن کشورمان دارای گستره وسیعی است و استمرار در معرفی فعالیت‌های معدنی و صنایع وابسته آن از طریق حوزه هنر موجب جلب توجه بیشتر به این حوزه با ظرفیت خواهد شد. مرادخانی ابراز امیدواری کرد این جشنواره در دوره‌های بعدی به طور بین‌المللی برگزار شود، زیرا ایران در میان کشورهای معدنی دنیا قرار دارد و می‌تواند خود را بیشتر معرفی کند. مرادخانی در حاشیه این آیین درباره برگزاری این جشنواره و نزدیکی هر چه بیشتر صنعت و معدن با هنر، گفت: اگر بتوانیم این حوزه‌ها را به یکدیگر وصل کرده و نقطه اتصال آن بخش هنر باشد، در آینده این اقدام معرف خوبی برای ما خواهد بود، ضمن آنکه هنر تریبون مناسبی است تا نگاه‌ها را به سمت این حوزه‌ها معطوف کند.وی ادامه داد: در خیلی موارد اتفاق‌های خوبی در نقاط مختلف رخ می‌دهد، اما زمانی که با هنر آمیخته می‌شود، خودبه‌خود در آن جاودانگی ایجاد می‌شود. تاثیر برگزاری چنین جشنواره‌هایی در آینده قابل رویت خواهد بود و می‌تواند کمک کند تا عوامل حوزه‌هایی همچون معدن به‌ویژه نیروی انسانی را به خوبی و باکیفیت متفاوت به جامعه معرفی کرده و نسبت جامعه با آنها را به یک نسب عاطفی بهتر تبدیل کنیم. معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: پس از حادثه پلاسکو، آتش‌نشان‌ها در نگاه مردم بسیار متفاوت شدند و دلیل عمده این موضوع عکس‌هایی بود که از این اتفاق منتشر شد.مرادخانی تصریح کرد: ما باید با هنر، برای کشور سرمایه‌سازی کنیم تا مردم عوامل ارزشمند کشور را به خوبی بشناسند.وی در پاسخ به این پرسش که چرا معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال‌های گذشته در این‌کار پیشقدم نشد، بیان کرد: بخشی از این کارها را انجام داده‌ایم اما به طور کلی وظیفه اجرای جشنواره‌های موضوعی به این شکل را نداریم. البته هنرمندان و سازمان‌های مختلف را به این‌کار تشویق کرده‌ایم. برای نمونه می‌توان در حوزه آموزش و پرورش جشنواره‌های بسیاری را تعریف و برگزار کرد. ما به عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سیاست‌گذار و حمایت‌کننده هستیم تا چنین اتفاق‌هایی اجرا شده و شاهد برگزاری جشنواره‌های هنری در حوزه‌های مختلف باشیم.مرادخانی در پایان تاکید کرد: معدن دنیایی بسیار شگرف و پر از گنج، برکت و شکوه است.


تلاش وزارت فرهنگ برای فرهنگسازی در مناطق معدنی

آیین پایانی نخستین جشنواره ملی عکس معدن در سازمان ایمیدرو برگزار شد و در حاشیه آن مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برگزاری این نمایشگاه گفت: این جشنواره هم‌افزایی بین حوزه صنعت معدنکاری و هنر بود زیرا عکاسی به دنبال این است که مسائلی که دیده می‌شود را تثبیت کند. در این میان تصویر از معدن در ایران کمتر دیده می‌شود و خوشحالم که امروز جشنواره‌ای برگزار کردیم که کمتر در معرض دید مردم بوده است. مجید ملانوروزی با بیان این مطلب افزود: معادن به شکل زیرزمینی و روباز مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند و خارج از شهرها قرار دارند. این جشنواره می‌تواند به معرفی صنعت معدنکاری و زندگی معدنکاران و تمام کسانی که در این حوزه فعال هستند کمک کند. به گفته وی، سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که به نهادها، بنیادها و مراکزی که فعالیت‌شان حوزه‌های هنری است، کمک کند تا آنها با روش‌های مختلف هنری همچون عکاسی، نقاشی، گرافیک و... حوزه کاری خود را به عموم جامعه معرفی کنند. هنرمندان نیز می‌توانند از این فرصت، استفاده و کارهای خلاقانه خود را با این حوزه‌ها عجین کنند تا درنهایت اثری خوشایند و زیبا در حوزه فرهنگ و هنر آفریده شود و هنری ماندگار برای صنعت معدنکاری کشور باقی بماند. درحال‌حاضر یکی از مشکلات و چالش‌های معدنکاران، نبود فرهنگ و آشنا نبودن مردم منطقه با فعالیت‌های معدنی است و آنها هنوز با فعالیت‌های معدنی انس نگرفته‌اند؛ ملانوروزی درباره اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای رفع این مشکل تا چه اندازه می‌تواند اثرگذار باشد گفت: یکی از کارهایی که باید در همه حوزه‌ها ایجاد شود فرهنگسازی برای افراد ساکن در خارج از شهرها همچون پالایشگاه‌های جنوب کشور و معادن است. این رسالت بر عهده همه نهادهای فرهنگی است تا کمک کنند بسترهای فرهنگی برای خانواده‌های آنها و همراه شدن‌شان با فعالان عرصه معدنکاری، ایجاد شود. به گفته ملانوروزی، فرهنگ و هنر از ژانرهای مختلفی برخوردار است که با استفاده از آن می‌توان کسانی که خارج از شهر زندگی می‌کنند را برای همزیستی مسالمت‌آمیز با فعالان معدنی و بهره‌برداران معادن آماده کرد. وی درباره اینکه ساخت فیلم از مجموعه فعالیت‌های معادن و در کنار آن تهیه این تصاویر چه اندازه بر صنعت معدنکاری اثرگذار است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا چه میزان می‌تواند در این زمینه نقش‌آفرین باشد، گفت: این وزارتخانه به دنبال فراهم کردن بستری مناسب برای فرهنگسازی در این بخش است تا فعالان هنری بتوانند در حوزه‌های مختلف فعالیت کنند. البته در گذشته نیز فیلم‌هایی در حوزه معدن ساخته شده و می‌توان به فیلم «اینجا چراغی روشن است» اشاره کرد که در آن به تهیه فیلم و عکس از معادن پرداخته شده است. بنابراین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دنبال ظرفیت‌ها و فرصت‌های مختلف در حوزه اجتماعی، اقتصادی و... است تا عکاسان و هنرمندان بتوانند در این حوزه‌ها به تهیه تصویر و فیلم بپردازند. این فیلم‌ها می‌توانند اجتماعی، خانوادگی یا گاهی مستند و مرتبط با نوع کارکرد معادن باشند و در نهایت برای مخاطبان خاص خود جذاب بوده و صنعت معدنکاری ایران را به مردم جامعه معرفی کنند.
 

مهمترین نکته، جنبه انسانی عکس‌ها

استاد برجسته عکاسی صنعتی نیز در این آیین، با بیان اینکه عکس‌های این نمایشگاه خستگی ۴۰ساله را از تن او بیرون آورد، اظهار کرد: عکاسی صنعتی، تقدیر از مردانی است که بار این ملت بر دوش‌شان است. فرهود حقی تصریح کرد: جای برگزاری چنین جشنواره‌ای در کشورمان خالی بود، زیرا فعالان این حوزه مردانی بی‌ادعا هستند. وی ادامه داد: به نمایش گذاشتن سختی‌های فعالان این حوزه از طریق هنر عکاسی ضرورتی بود که سازمان ایمیدرو به بهترین شکل زمینه تحقق آن را فراهم کرد. این استاد برجسته عکاسی صنعتی، اظهار کرد: این جشنواره یکی از موفق‌ترین جشنواره‌ها خواهد بود. در این آیین از فرهود حقی استاد برجسته عکاسی صنعتی و پیشکسوت این حوزه تقدیر به عمل آمد. وی همچنین در حاشیه این آیین و در گفت‌وگو با خبرنگار صمت نیز درباره این نمایشگاه، تصریح کرد: جشنواره بسیار خوب و فوق‌العاده‌ای را شاهد بودیم.حقی افزود: با توجه به اینکه عکاسی از معدن، کار دشواری است، این تعداد عکس خوب در این نمایشگاه فوق‌العاده است. جنبه انسانی در عکس‌ها مهم‌ترین نکته است و انسان و محیط‌زیست دلمشغولی بیشتر عکاسان بوده است.
 

اطلاع‌رسانی از فعالیت‌های معدنی، امری ضروری

رئیس هیات داوران نخستین جشنواره عکس معدن در این آیین ضمن قدردانی از مدیران ایمیدرو و به‌ویژه مهدی کرباسیان اظهار کرد: هر زمان موفقیتی در گوشه‌ای از جهان رخ داد باید سایه یک مدیر مدبری را پشت آن جست‌وجو کرد.اکبر عالمی با اظهار امیدواری برای برگزاری این جشنواره بین‌المللی، تصریح کرد: تشویق به اطلاع‌رسانی درست از فعالیت‌های معدنی امری ضروری است زیرا در آینده‌ای نزدیک بخش معدن شانه به شانه حوزه نفت و گاز، ارزش‌افزوده قابل‌توجهی برای ایرانیان ایجاد خواهد کرد.وی افزود: این نمایشگاه باید در دیگر استان‌های کشور برپا شود. نسل جدید، مورد احترام و سرمایه‌های این کشور هستند و باید زمینه توسعه هنر عکاسی در جای جای کشورمان فراهم شود.به گفته عالمی، اختراع دوربین عکاسی جهان را دگرگون کرد.رئیس هیات داوران نخستین جشنواره ملی عکس معدن همچنین در حاشیه این جشنواره به صمت گفت: این جشنواره به عنوان نخستین جشنواره ملی، کار تحسین‌برانگیزی بود و امیدوارم ادامه پیدا کند. اگر از همین فردا خبررسانی برای برگزاری جشنواره عکس معدن آغاز شود و همه عکاسان امکان داشته باشند تا به سراسر این سرزمین پهناور سفر کنند و صاحبان معادن و بهره‌برداران معدنی نیز به آنها اجازه عکاسی از معادن را بدهند، اتفاقی حیرت‌آور در این زمینه رخ خواهد داد.اکبر عالمی در ادامه افزود: اگر امروز از فارغ التحصیلان کشور بخواهیم که معادن ایران را نام ببرند و گستردگی معادن کشور را نشان دهند یا از تنوع مواد معدنی و آنچه به عنوان ثروت ملی در درون کشور است سخن بگویند، قادر به انجامش نخواهند بود. وی ادامه داد: ما باید عکاسان را آزاد بگذاریم تا کار خود را انجام دهند. شاید برخی از آنها بخواهند سیاه‌نمایی کنند یا بخواهند نارسایی و تیرگی در معادن را ببینند که امری طبیعی است. برای نمونه در این نمایشگاه چندین عکس با تصاویر تلخ دیده شد که یکی از آنها قطع شدن انگشت کارگر بر اثر بی‌احتیاطی بود. این در حالی است که تمام صنایع پیشرفته در جهان شعاری دارند که می‌گوید: شما عالی‌ترین کسی هستید که می‌توانید مسائل ایمنی را برای حفظ جان‌تان رعایت کنید و آن را جدی بگیرید. به عقیده وی، ایران در صنعت و معدن به قدری تنوع دارد که حد و حسابی نمی‌توان برای آن در نظر گرفت. از طرفی ممکن است بعضی افراد تصور کنند که روش معدنکاری در ایران به شیوه سنتی ۱۰۰سال گذشته است در حالی که اکنون در بسیاری از واحدهای معدن و صنایع معدنی ایران، فناوری‌های روز مورد استفاده قرار می‌گیرند که قابل تحسین است. عالمی افزود: به من گفته شده که اگر کسی بخواهد در صنعت معدنکاری ایران سرمایه‌گذاری کند درها به رویش باز خواهد بود زیرا معادن در انحصار دولت نیست. رئیس هیات داوران نخستین جشنواره ملی عکس معدن بر این باور است که معادن در ایران ثروت ملی به شمار می‌آیند و می‌توانند پا به پای دیگر صنایع در کشور همچون نفت، گاز و پتروشیمی به شکوفایی اقتصادی کشور کمک کنند.


ذهن هوشمند عکاسان تصاویر را ماندنی می‌کند

سیف‌الله صمدیان؛ عکاس و فیلمساز ایرانی نیز در حاشیه نخستین جشنواره ملی عکس معدن گفت: بعد از گذشت ۴ دهه از انقلاب اسلامی، وزارت صنعت، معدن و تجارت حرکت خوبی در حوزه معدن و صنایع وابسته به آن انجام داده و این جشنواره را برپا کرده است. وی با بیان اینکه معادن استعداد تصویرسازی بالایی دارد ادامه داد: با وجود اینکه این جشنواره برای نخستین‌بار برگزار می‌شد و شیوه داوری برای انتخاب عکس با موضوع معدن و صنایع‌معدنی نداشتیم اما هیات داوران با دقت تمام این کار را انجام داد.به عقیده صمدیان، برگزاری این نمایشگاه در حوزه معدن، خروجی و محصول قابل رویت خوبی داشت که به دلیل برنامه‌ریزی بسیار دقیق و از پیش تعیین شده بود. امید است با مدیریت سازمان‌ها و نهادهای مسئول در حوزه معدن، این اقدامات ادامه پیدا کند زیرا به جز طلا، نفت و هر نوع ماده معدنی موجود در دل معادن، تصاویری در میان آنها پنهان است که اگر در قالب فریم عکاسان باشد بسیار جذاب و ارزشمند خواهد بود. این درحالی است که معادن بسیاری در ایران وجود دارند که در این نمایشگاه عکس تصویری از آنها دیده نشد. امیدوارم در دوره‌های بعدی بتوانیم از تمامی معادن ایران تصاویر زیبایی را به نمایش بگذاریم. وی پیشنهاد داد: نمایشگاه باید در یک مکان عمومی و بزرگ همچون خانه هنرمندان و... در شهرستان‌های مختلف کشور و در سطح گسترده برگزار شود تا برای مدیران و خانواده هنری ایران تلنگر ذهنی و حرکت اولیه برای حرکت آنها به سمت خلق تصاویر از معادن باشد زیرا با دیدن تصاویر مختلف از معدن، ذهن عکاسان آمادگی لازم را برای تهیه تصاویر زیبا خواهد داشت و آنها می‌توانند با استفاده از فناوری‌های نوین و ذهن هوشمند خود به خلق آثار زیبا از معادن کشور بپردازند.به عقیده وی، تهیه فیلم از معادن تاثیرگذاری قابل قبولی برای شناساندن بخش معدن به عموم جامعه خواهد داشت زیرا تصاویری که در فریم‌های مختلف فیلم از یک سوژه گرفته می‌شود با تصویر ثبت شده در یک عکس بسیار متفاوت است و با ذهن هوشمند فیلمسازان و عکاسان ماندنی‌تر خواهد شد.


جایزه ویژه هیات داوران به عکاس یورت

در ادامه، عباس یاری روزنامه نگار و منتقد سینما خطاب به رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: پیشینه مدیریتی دکتر کرباسیان در سال‌های گذشته نشان داد که این مدیر باسابقه همواره حامی هنرمندان و روزنامه‌نگاران بوده و امیدوارم برگزاری این نوع جشنواره‌ها ادامه داشته باشد.در این آیین، محسن کابلی، محمود کلنگری، مسعود احمدزاده مطلق، علیرضا معماریان، کاظم حسینی، امیرحسین کمالی و ابوطالب ندری به عنوان برگزیدگان جشنواره معرفی شدند.جایزه ویژه هیات داوران به همراه لوح تقدیر، نشان کیمیا و جایزه نقدی به احترام قربانیان معدن زغال‌سنگ زمستان یورت آزادشهر به بهار شقایق تعلق گرفت.همچنین آذین حقیقی رتبه نخست جشنواره ملی عکس معدن را کسب کرد و محمد آزادی احمدآبادی و حمید صادقی به ترتیب دوم و سوم شدند. این ۳عکاس برگزیده لوح تقدیر، نشان کیمیا و جایزه نقدی دریافت کردند.از مجموع ۲ هزار اثر ارسال شده برای هیات داوری این جشنواره، ۷۳ اثر به بخش مسابقه راه پیدا کرد و در نهایت از ۱۱اثر تقدیر شد.برای گسترش و ترویج موضوع‌های مربوط به بخش معدن و صنایع معدنی، ایجاد ارتباط بین اهالی فرهنگ و هنر با مسئولان این بخش و... نخستین جشنواره ملی عکس معدن برپا شد.
نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی عکس معدن، روزهای اول تا ۴ مرداد امسال در محل ایمیدرو برگزار شد.

منبع: صمت
عناوین برگزیده