تاریخ: ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۲:۰۲
بازدید: ۳۵۵
کد خبر: ۵۰۸۷
سرویس خبر : انرژی

جزییات امضای تفاهم‌نامه برای توسعه هشت میدان نفتی و گازی

می متالز - اگرچه نخستین قرارداد در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی با محوریت توسعه بخش فراساحل فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی امضا شده است، اما بررسی‎ها نشان می‎دهد میدان‎های تحت توسعه شرکت متن کاندیداهای بعدی و کلیدی توسعه در قالب این مدل قراردادی به شمار می‎روند.
جزییات امضای تفاهم‌نامه برای توسعه هشت میدان نفتی و گازی

شرکت ملی نفت ایران تاکنون برای مطالعه یکپارچه میدان آزادگان (شمالی و جنوبی)، با شرکت‌های بین‌الملی شل، توتال، پتروناس، اینپکس و شرکت ایرانی تنکو تفاهمنامه همکاری امضا کرده است که از این میان، به جز شرکت تنکو، دیگر شرکت‌ها نتایج مطالعات خود را ارائه داده‌اند و مقدمات برگزاری مناقصه آزادگان فراهم شده است. میدان آزادگان با حدود ۳۴ میلیارد بشکه ذخیره نفت درجا، بزرگترین میدان مشترک نفتی ایران به شمار می‌رود و توسعه اصولی و بهینه آن می‌تواند منافع سرشاری برای اقتصاد ایران به همراه داشته باشد.

 

واگذاری توسعه میدان یاران به کنسرسیومی به راهبری شرکت پرشیا

شرکت ملی نفت ایران برای مطالعه میدان یاران، توافقنامه‌ای با شرکت نفت و گاز پرشیا به امضا رسانده و به دنبال آن، نتایج مطالعات را از این شرکت اکتشاف و تولید ایرانی دریافت کرده است. به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک، قرارداد توسعه یکپارچه میدان یاران (شمالی و جنوبی) به کنسرسیومی به راهبری شرکت توسعه نفت و گاز پرشیا واگذار شود. این شرکت پیش از این، میدان یاران شمالی را توسعه داده و بر آن است که در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی، امکان عملیاتی شدن فازهای بعدی توسعه در یاران شمالی را بسنجد و با همکاری شریک خارجی خود به فعالیت‌های توسعه‌ای در بخش‌های شمالی و جنوبی میدان ادامه دهد.

 

امضای سه تفاهم‌نامه همکاری برای توسعه میدان دارخوین

میدان دارخوین که دو فاز توسعه‌ای آن با موفقیت به پایان رسیده است، توسعه فاز سوم خود را در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی دنبال می‌کند که به این منظور، تاکنون تفاهمنامه‌های همکاری بین شرکت ملی نفت ایران با شرکت انی ایتالیا، شرکت ملی نفت فیلیپین و شرکت ایرانی سرمایه‌گذاری غدیر امضا شده است.

 

توسعه میدان گازی کیش در چند فاز

میدان گازی کیش دیگر میدانی است که در صف توسعه در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی قرار دارد و تاکنون شرکت‌ انگلیسی-هلندی شل، انی ایتالیا و شرکت‌های ایرانی سرمایه‌گذاری غدیر و صانع برای توسعه آن ابراز تمایل کرده و تفاهمنامه‌های همکاری مشترکی را با هدف مطالعه میدان امضا کرده‌اند. میدان کیش، میدان بزرگی است که توسعه آن در قالب چند فاز اجرایی خواهد شد.

 

جزییات نحوه توسعه چهار میدان چنگوله، آذر، یادآوران و بندکرخه

میدان چنگوله از میادین مشترک نفتی است که قرابت زیادی با میدان آذر دارد و تاکنون با محوریت مطالعه این میدان، سه تفاهمنامه بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت گازپروم‌نفت روسیه، شرکت ملی نفت تایلند (PTTEP) و شرکت دی‌ان‌او (DNO) نروژ امضا شده است.

میدان آذر، میدانی مشترک و بسیار پیچیده که این روزها با ظرفیت تولید ۳۰ هزار بشکه نفت در روز در مدار است، قرار است ادامه فرایند توسعه خود را در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی و از سوی کنسرسیومی به رهبری پیمانکار کنونی (شرکت توسعه سروک و آذر و صندوق بازنشستگی نفت) طی کند.

تفاهمنامه مطالعاتی میدان عظیم یادآوران نیز بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت انگلیسی-هلندی شل امضا شده است و پیش‌بینی می‌شود یادآوران بعد از آزادگان، دومین میدانی باشد که برای توسعه در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی به مناقصه می‌رود.

شرکت اوام‌وی (OMV) اتریش هم با شرکت ملی نفت ایران برای مطالعه میدان بندکرخه تفاهمنامه‌ای امضا کرده که نتایج آن را نیز ارائه داده است.

عناوین برگزیده