تاریخ: ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۰:۰۹
بازدید: ۴۸۷
کد خبر: ۵۰۹۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

شوک «تسلا» به بازار مس

می متالز - بالاخره پس از هیاهوی بسیار، «تسلا» آخرین خودروی تمام الکتریکی خود را که مصرف عمومی دارد، به بازار عرضه کرد. موفقیت این خودرو که مس نقشی اساسی در آن دارد، در جلب رضایت مشتریان می‌تواند اثری قابل توجه بر بازار مس داشته باشد.
شوک «تسلا» به بازار مس

کمپانی «تسلا موتورز» جمعه‌شب خودروی مدل 3 خود را به بازار عرضه کرد. این اولین خودروی تمام‌الکتریکی این شرکت امریکایی تولیدکننده خودروهای برقی و قطعات موردنیاز ترن‌های برقی است که مصرف‌کنندگان آن را عموم مردم تشکیل می‌دهند. این خودروی سواری با قیمت 35هزار دلار به فروش گذاشته شده است و تاکنون 350هزار پیش‌فروش داشته. تحویل این خودروها تا سال 2018 ادامه خواهد داشت و تسلا وعده داده تا پایان سال جاری 20هزار خودروی سدان مدل 3 تولید کند. 

تسلا امید زیادی به خودروی جدید خود دارد و امیدوار است مدل 3 بتواند مشکلات مالی این کمپانی را بهبود بخشد. اتفاقی که شاید دور از انتظار هم نباشد؛ چراکه در همین نخستین گام، مدل 3 توانسته است ارزش سهام شرکت تسلا را یک‌درصد بهبود دهد. اما بازار دیگری نیز باید منتظر اثرات عرضه مدل 3 تسلا باشد؛ بازار مس. بازاری که در روزهای اخیر بالاترین رقم‌ها را در دوسال گذشته به خود دیده است. اگرچه شکستن سقف قیمت 6400 دلار بر تن در بازار مس بیشتر از هر چیز ناشی از وضع قانون تازه ممنوعیت واردات قراضه در چین است، اما ورود آخرین ساخته تسلا امکان جدیدی را پیشِ روی بازار مس قرار داده. 

به گفته پایگاه خبری «بیزنس اینسایدر»، در آخرین مدل خودروی الکتریکی تسلا از یک باتری استفاده شده است که با یک‌بار شارژ کردن، بیش از 200 مایل حرکت می‌کند. با این باتری 70کیلوواتی مدل 3 می‌تواند به سرعت 300 مایل در ساعت برسد. برای رسیدن به چنین قدرتی، نیاز به باتری‌هایی با توان بیشتر است که به‌تبع، وزن مس نیز در آن‌ها بیشتر خواهد بود. در خودروی مدل 3 تسلا بیش از 140 پوند (بیش از 63.5 کیلوگرم) مس استفاده شده است که چهار برابر وزن مس استفاده‌شده در خودروهای معمولی است. باید توجه داشت برای تامین برق مورد نیاز این 350هزار خودروی پیش‌فروش‌شده، نیاز به ایجاد جایگاه‌های سوخت الکتریکی است که آن‌ها نیز نیازمند مقدار بسیار زیادی مس هستند. بلومبرگ پیش‌بینی کرده است تا سال 2030 تنها باتری وسایل نقلیه الکتریکی بیش از 900هزار تن مس مصرف خواهد کرد.

خودروی مدل 3 تسلا، هشت دوربین، یک رادار، 12 سنسور اولتراسونیک و یک سوپرکامپیوتر جدید از آخرین نسل اتوپایلوت‌های تسلا دارد که به معنای واقعی مدل 3 را به یک خودروی هوشمند تبدیل کرده است.

منبع: عصر مس
عناوین برگزیده