تاریخ: ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۵۵
بازدید: ۸۷۲
کد خبر: ۵۱۲۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
کرباسیان خبر داد:

آمادگی ایمیدرو برای واگذاری یا مشارکت محدوده های امیدبخش معدنی به بخش خصوصی

می متالز - رئیس هیات عامل ایمیدرو خبر داد: این سازمان آمادگی دارد محدوده های امیدبخش معادن کوچک و متوسط را با اکثریت سهم بخش غیر دولتی به سرمایه گذاران واگذار یا با آن ها مشارکت کند.
آمادگی ایمیدرو برای واگذاری یا مشارکت محدوده های امیدبخش معدنی به بخش خصوصی

مهدی کرباسیان در همایش «یافته های جدید اکتشافی ایران- شناسایی ثروت های معدنی 250 هزار کیلومتر مربع از مساحت کشور» ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: خداوند نعمت بزرگی را در کنار نفت و گاز به مردم ایران عنایت کرده و آن ذخایر معدنی عظیمی است که متاسفانه طی ده های گذشته به دلیل سنگینی سایه نفت بر اقتصاد، مورد توجه چندانی قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: با توجه به سیاست های مورد تاکید رهبر معظم انقلاب درباره اقتصاد مقاومتی، معدن می تواند در تحقق این جایگاه نقش مناسبی ایفا کرده و در کنار انرژی، ارزش افزوده چند برابری ایجاد کند. معدن همچون نفت و گاز پایان پذیر است و با افزایش قیمت آن، معادن با عیار کمتر، اقتصادی می شود.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه جایگاه معدن و صنایع معدنی در اقتصاد ویژه است، تصریح کرد: با توجه به بحث تولید و اشتغال، اگر این بخش توسعه یابد در پیشرفت اقتصاد بسیار موثر است و از آنجا که معادن در مناطق محروم قرار دارد، موجب تحول و توسعه این مناطق خواهد شد.. گرچه معدن اشتغال محدودی دارد اما زنجیره تولید آن، ارزش افزوده بالایی ایجاد می کند و در تامین ارز و اشتغال نقش اساسی دارد.

وی ادامه داد: اگر معادن کوچک باشد می تواند محدوده ای را آباد کند و اگر همچون معدن چادرملو، بزرگ مقیاس باشد می تواند یک شهرستان و اگر برنامه ریزی مناسبی برای آن صورت گیرد، می تواند یک استان را توسعه دهد. به عنوان مثال، طی سال های گذشته که بنا به ماموریت سفری به شهرستان خواف داشتم، منطقه ای بسیار محروم و مقداری ناامن بود اما اکنون بیش از 4 هزار نفر در بخش صنایع معدنی مشغول به کار هستند و پیش بینی می شود این رقم به بیش از 6 هزار نفر اشتغال مستقیم و حدود 20 هزار نفر اشتغال غیر مستقیم برسد.

 

افتتاح طرح 5 میلیون تنی گندله در سنگان

کرباسیان با بیان اینکه در ابتدای دولت یازدهم، 24 هزار میلیارد تومان از جمله طرح توسعه معدن مهدی آباد، 7 طرح فولادی، سنگان و غیره طرح نیمه تمام و شروع نشده در کشور به دلیل تحریم، بی پولی و غیره روی زمین مانده بود، تصریح کرد: قبل از این دولت، حدود 21 هزار میلیارد تومان از اموال ایمیدرو به اسم خصوصی سازی واگذار یا رد دیون شده بود. با لطف و عنایت خداوند و همکاری دوستان و تفکر حاکم مبنی بر مشارک گرفتن برای طرح ها، همه طرح ها فعال شدند.

وی ادامه داد: از جمله این طرح ها، طرح 5 میلیون تنی گندله سازی اپال پارسیان سنگان است که هفته جاری با حضور معاون اول رئیس جمهور افتتاح می شود. در نیمه دوم سال نیز واحد تولید کنسانتره در این منطقه به بهره برداری می رسد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه برنامه اکتشاف 250 هزار کیلومتر مربع را پس از بررسی اصل 44 قانون اساسی با سازمان خصوصی سازی، با همکاری بخش خصوصی انجام دادیم گفت: در این برنامه نیروهای محلی و بومی به کار گرفته شدند و 400 میلیون تن سنگ آهن، 400 میلیون تن زغال سنگ، 50 تن طلا، 80 هزار تن آنتیموان و غیره به ذخایر قطعی کشور افزوده شد.

وی ادامه داد: مطمئن هستیم تا پایان سال 96 و اوایل سال 97، 2 تا 3 ذخایر و معادن بزرگ مقیاس در حوزه روی، سنگ آهن، طلا، لیتیوم و غیره به دست می آید.

کرباسیان گفت: سیاست ایمیدرو این است که بخش پر ریسک اکتشاف را انجام می دهد و در مراحلی که ذخایر آن مشخص و فعالیت بخش خصوصی امکان پذیر شد، واگذار می شود.

منبع: ایمیدرو
عناوین برگزیده