تاریخ: ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۵۸
بازدید: ۳۰۱
کد خبر: ۵۱۲۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیر اکتشاف ایمیدرو تشریح کرد:

بیش از 400 آنومالی جدید شناسایی شد/ مناطق محروم در اولویت برنامه های اکتشافی جدید

می متالز - مدیر اکتشاف ایمیدرو خبر داد: شناسایی بیش از 400 آنومالی جدید از جمله دستاوردهای مهم و بی سایقه اکتشافات جدید در طی 3 سال گذشته بوده است.
بیش از 400 آنومالی جدید شناسایی شد/ مناطق محروم در اولویت برنامه های اکتشافی جدید

علی اصغر زاده در همایش «یافته های جدید اکتشافی ایران- شناسایی ثروت های معدنی 250 هزار کیلومتر مربع از مساحت کشور» با بیان این مطلب گفت: با توجه به افق 1404 که میزان تولید صنایع معدنی افزایش می یابد (فولاد 55 میلیون تن، مس 440 هزار تن، روی 300 هزار تن، سیمان 120 میلیون تن، طلا 10 تا 15 تن) و درنتیجه نیاز به مواد اولیه معدنی انکار ناپذیر است و در عین حال عمر معادن موجود (میانگین حدود 12 تا 13 سال) در حال اتمام است، اکتشاف به عنوان بزرگترین چالش پیش روی این بخش مطرح شد.

وی ادامه داد: بنابراین، در ابتدای دولت یازدهم مصمم شدیم تا روی برنامه اکتشاف کار کنیم که مورد موافقت هم قرار گرفت و پهنه ها مشخص شد و وزارت صنعت، معدن و تجارت، نیز پهنه های بیشتری در اختیارمان قرار داد.
مدیر اکتشاف ایمیدرو تصریح کرد: برنامه اکتشاف 250 هزار کیلومتر مربع با اولویت مناطق محروم و در نوار مرزی به عمق 20 کیلومتر انجام شد که با استفاده از نیروهای بومی آموزش دیده توسط ایمیدرو و نیروهای متخصص اجرایی شد.

وی ادامه داد: این کار، در 21 استان کشور و 34 پهنه کار شده و بیش از 400 محدوده امیدبخش شناسایی شد که نتایج بسیار خوبی از آنها به دست آمد.
اصغر زاده خاطرنشان کرد: تلاش کردیم از اساتید تراز اول جهانی در راستای بالابردن سطح دانش اکتشافی استفاده کنیم. همچنینی با تولید داده ها، شفافیت لازم را در بحث محدوده ها ایجاد کردیم تا سرمایه گذاران به مشارکت یا سرمایه گذاری تشویق شوند.
 

شرایط مناسب ایران برای سرمایه گذاری در معدن

کریس ویلسون، مشاور طرح های اکتشافی ایمیدرو در این همایش درباره بازار بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه اکنون شرایط مناسبی برای سرمایه گذاری در بخش معدن است، گفت: بازار تورنتو نشان می دهد که به طور کلی بازار در حال رشد است و شاخص طلای جهانی تورنتو و فلزات پایه نیز در حال رشد هستند که حاکی از روند رو به رشد بازار و تولید چین است.

کانادا و استرالیا میلیون ها دلار سهام عمومی آماده سرمایه گذاری دارند و در سال های آتی به جریان می افتد.انواع دیگر سرمایه ها نیز برای اجرای پروژه های پیشرفته وجود دارد. در کانادا 60 درصد سهام جمع آوری شده و در استرالیا نیز هر روز در حال پیشرفت است.

وی ادامه داد: سهام عمومی پس از سهام خصوصی آغاز به کار می کند و طی 2-3 سال آینده تحولاتی رخ خواهد دارد که در نتیجه آن پروژه ها باید آماده جذب سرمایه ها باشند. دلیل اینکه طی 6 سال اخیر حذب سرمایه گذاری در ایران صورت نگرفته، به دلیلی مشکلاتی بود که کشورهای معدنی با آن مواجه بودند.

ویلسون با بیان اینکه ایران از نظر معدنی بسیار توانمند است، گفت: ایران الان همه شرایط برای سرمایه گذاری در بخش معدن را دارد. در سال های آینده ایران، حجم زیادی از سرمایه گذاری ها را جذب خواهد کرد.

وی ادامه داد: بسیاری از پروژه های ایران ارزش سرمایه گذاری را دارند و استرالیا، کانادا و اروپا همگی خواستار سرمایه گذاری در ایران هستند.
 

فعال شدن شرکت های اکتشافی

اسدا... کشاورز، مدیر اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت در این همایش با بیان اینکه کل پهنه های تعریف شده توسط این وزارتخانه طی سال های اخیر 133 پهنه بوده است، اظهار داشت: این پهنه ها به مساحت 500 هزار کیلومتر مربع در کشور بوده که 49 پهنه را ایمیدرو اجرایی کرده است.

وی ادامه داد: از 133 پهنه، 109 پهنه به مساحت 412 هزار کیلومتر مربع را واگذار کردیم و بقیه تاکنون استقبال نشده است و شاید ایمیدرو با مشارکت بخش خصوصی انجام دهد.

کشاورز خاطرنشان کرد: چنانچه از 400 آنومالی شناسایی شده، 10 درصد به نتیجه برسد، انقلابی در اکتشاف خواهد بود. تا پایان فروردین امسال، کار مطالعاتی 20 پهنه به اتمام رسید.

وی افزود: در 5 ماه اخیر، عملیات اکتشافی 10 پهنه پایان یافت و به زودی نتایج آن را در اختیار بخش خصوصی قرار می دهیم.

مدیر اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: با فعالیت اکتشافی گسترده ایمیدرو، اشتغال مولد ایجاد شد و شرکت هایی که قبلا غیر فعال شده بودند، دوباره به فعالیت برگشتند و کارها به صورت علمی و تخصصی پیش رفت.

 

4.8 میلیارد دلار ارزش افزوده 2 ذخیر کشف شده

حسام مقدمعلی، مدیر اکتشاف شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در این همایش با بیان اینکه طی سال های 92 تا 95، 200 هزار متر حفاری اکتشافی توسط این شرکت انجام شد، گفت: این رقم افزایش 2 برابری نسبت به مدت مشابه 4 سال قبل از آن داشته است.

وی ادامه داد: این شرکت طی 4 سال گذشته در بخش اکتشاف 70 میلیارد تومان سرمایه گذاری کرد.

مقدمعلی درباره نتایج عملیات اکتشافی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران تصریح کرد: با اکتشافات صورت گرفته، 560 میلیون تن به ذخایر زغال سنگ و 350 میلیون تن سنگ آهن و مواد معدنی فلزی غیر آهنی افزوده شد که ارزش افزوده آن به 4.8 میلیارد دلار می رسد.

وی افزود: همچنین، 9.5 تن طلا با عیار یک گرم در هزار، حدود 80 هزار تن آنتیموان با عیار 2-3 درصد و فسفات 8 میلیون تن با عیار 14 درصد اکتشاف شده است.

مدیر اکتشاف شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران بیان داشت: مساحت پهنه های اکتشافی این شرکت 44 هزار کیلومتر مربع است که 90 درصد آن خاتمه داده شده و گزارش آن به استان ها تحویل شده است.

وی ادامه داد: بزرگترین رسالت این شرکت، تجمیع داده های اکتشافی در یک بانک مدون بود.


 

ظرفیت یک میلیون تنی عناصر خاکی در ایران

در ادامه سولماز افسری مسئول اکتشاف عناصر خاکی ایمیدرو با بیان اینکه میزان عناصر خاکی در ایران بیش از یک میلیون تن برآورد می شود، گفت: طرح عناصر خاکی با هدف اکتشاف و شناسایی و همچنین برآورد عناصر خاکی از سال 93 آغاز شده است که راه اندازی واحد پایلوت از طرح های عناصر خاکی بود.
وی بیشترین کاربرد عناصر نادر خاکی را در صنایع و تکنولوژی های پیشرفته و صنعت پتروشیمی دانست.
افسری افزود: همچنین این عناصر در صنایع تولید شیشه، لیزرها، آلیاژهای خاص، پهبادها، رادارها، زیردریایی و دوربین های دید در شب قابل استفاده است.
مسئول اکتشاف عناصر خاکی ایمیدرو گفت: یکی از دستاوردهای ما در بخش عناصر خاکی محدوده معدنی "گزستان" بود که محتوی 78 هزار تن مجموع عناصر خاکی در این محدوده شناسایی شد.

 

معرفی پهنه های اکتشافی ایمیدرو

کیامرس شیرخانی مدیر اکتشاف طرح توانمندسازی ایمیدرو نیز در خصوص عملکرد اکتشافی طرح توانمندسازی بر روی پهنه ها به ایراد سخن پرداخت و گفت: از مجموع 250 هزار کیلومتر مربع تحت اکتشاف ایمیدرو، 220 هزار کیلومتر مربع توسط طرح توانمندسازی در حال اکتشاف است.
وی ادامه داد: در حال حاضر عملیات اکتشاف در قالب 24 پهنه و در 21 استان در حال انجام است و اصول کار در اکثر پهنه ها بر اساس استانداردهای بین المللی است.
مدیر اکتشاف طرح توانمندسازی ایمیدرو اعلام کرد: نخستین پهنه در استان سیستان و بلوچستان به طول 700 کیلومتر و در عمق 20 کیلومتری بود که کار اکتشاف را در مقطع عمومی ادامه می دهیم.
شیرخانی از شناسایی یک محدوده مس در جنوب زاهدان خبر داد و اظهار کرد: به طور کلی 28 اندیس به مساحت 713 کیلومتر تحت اکتشاف داریم و پهنه ای دیگر در سیستان و بلوچستان در فاز اکتشاف عمومی آن هستیم.
همچنین ایمیدرو در سه محدوده سراوان وارد فاز اکتشاف شده و در این محدوده به دنبال ذخایر منگنز هستیم.
وی در معرفی دیگر محدوده های امید بخش به دیگر محدوده ها در اقصی نقاط کشور اشاره کرد و در اینباره توضیح داد: فاز پی جویی و اکتشاف عمومی پهنه هایی همچون خراسان جنوبی، قزل اوزن، طارم، خوش ییلاق، تکاب، پیرانشهر، چار اویماق، زرشوران، اسفندقه، سنقر، جازموریان، بهرام گور و سیاه جنگل در حال انجام است.
وحید فتوتی مجری طرح های شناسایی محیط های پتانسیل دار مواد معدنی نیز در خصوص نتایج تهیه اطلس نقشه ای اکتشافات جدید سخنانی را مطر ح کرد و اسماعیل رامه گزارشی را در زمینه آخرین فعالیت های اکتشافی مشترک با بخش خصوصی در پهنه های استان کردستان ارایه کرد.
همایش "یافته های جدید اکتشافی ایران" امروز یکشنبه 8 مرداد در سالن اجتماعات ایمیدرو برگزار شد.

منبع: ایمیدرو
عناوین برگزیده