تاریخ: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۵۴
بازدید: ۲۹۲
کد خبر: ۵۱۴۹
سرویس خبر : انرژی

خط ونشان های ربیعی به دلیل لابی های متهمان نفتی

می متالز - با اشاره به وجود تحریم‌های فروش محصولات پتروشیمی در سال 91 ـ ،92 فردی قرار بود با دور زدن تحریم‌ها 120 میلیون دلار از این محصولات را فروخته و پولش را برگرداند.
خط ونشان های ربیعی به دلیل لابی های متهمان نفتی

با پیگیریهای صورت گرفته تا امروز مقداری از این پول را گرفته‌ایم اما هنوز 300 میلیارد باقی مانده است. دو شب پیش شنیدم ملاقات‌هایی با برخی دارد، جلساتی می گذارد و روابط پیچیده‌ای را شاهدیم. امروز اعلام می‌کنم که حواسشان باشد، افشاگری می‌کنم.

روز گذشته اولین کنگره مجمع عالی کانون‌های بازنشستگی کشوری با حضورعلی ربیعی وزیرکار و محمود اسلامیان مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گزار شد واز  طرح وام ضروری بازنشستگان کشوری برای سال 96 رونمایی شد.

علی ربیعی در اولین کنگره مجمع عالی کانون‌های بازنشستگی کشوری خطاب به روسای کانون‌ها با بیان اینکه شما به دولت رای دادید تا برنامه‌هایش را ادامه دهد، گفت: اگر قسمت شد و خدا خواست و در دولت دوازدهم خدمتتان بودیم سعی می‌کنیم برنامه‌های مرتب و خوبی داشته باشیم؛ اگر هم لازم شد وصیتی برای بعدی‌ها بنویسیم، تاکید می‌کنیم مسیر ریشه‌کنی فقر و حفظ رفاه، کرامت و حقوق انسانی ادامه یابد.

ربیعی افزود: مباحثی که در انتخابات مطرح شد را به فال نیک می گیرم و نشان می دهد باید به سمتی برویم که فقر را ریشه کن کنیم. پیام های روشنی وجود داشت که شما به آن مسیر رای دادید. توزیع مناسب درآمد، رفاه و حفظ حقوق انسان ها، حفظ کرامت انسان ها و دور کردن فقر از آنها جزو اصولی است که هم رهبری بر آن تاکید دارند و هم در برنامه های دولت دوازدهم آمده است.

وزیرکار ادامه داد: روزی که به وزارتخانه آمدم دیدم تلقی از صندوق درست نیست و صندوق تبدیل به یک کارپردازی شده بود و این ماهیت صندوق نبود. برنامه ریزی کردیم و روی ایده‌ای برای صندوق کار کردیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه تصویر صندوق ها فاصله زیادی با اهداف عالیه ما دارد گفت: فقط پرداخت حقوق و مستمری بازنشستگی همه معنای صندوق نیست. تاکید کردیم صندوق ها کاهش ریسک بازنشستگی را مدنظر داشته باشند. ریسک مسکن، ریسک درمان و حتی ریسک انزوای اجتماعی هم مدنظر است. در تغییرات نسلی با نوعی انزوای سالمندی روبرو می شویم که باید برای رفع آن نهادسازی کرده و به آن پاسخ دهیم.

وی ادامه داد: سالمند باید زندگی سالم اجتماعی را در دوران بازنشستگی خود تجربه کند. بازنشسته معضل نیست و رفتارهای ما با صندوق ها در پنج دهه گذشته مشکل است.

ربیعی با بیان اینکه نظریه داشتن در کار مهم است در حالی که در کشور کمتر به آن توجه می شود ،اظهار کرد: نظریه ما این بود که صندوق را به مثابه حیات اجتماعی بازنشسته دیدیم. باید سیاست بازنشستگی را تدوین و دنبال کنیم. پایدار کردن منابع صندوق ها هم هدف بعدی است. هفت میلیون و 400هزار فرد 60 سال به بالا داریم.

وی ادامه داد: در صندوقها با فقدان آینده نگری روبرو بودیم و روزی که باید بدهی ها به صندوق ها پرداخت می شد، شرکت هایی را تهاتر کردند. در صندوق فولاد یکسری شرکت رو به ورشکستگی را تحویل دادند. ما حاضریم دارایی ها را بگیرند و پول نقد بدهند. نباید شرکت ها را به سمت خصولتی برد. متاسفانه به جای نقد این سیاست ها خود صندوق ها را نقد می کنند.

ربیعی با اشاره به اینکه جلسه ای با رییس جمهور داشتیم و تصمیماتی گرفتیم که خروج از بنگاههای ناکارآمد مهمترین آن بود گفت: طرح نهایی را تقدیم رییس جمهور خواهم کرد و معتقدیم باید جایی برویم که بیشترین سودآوری را داشته باشیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه بیشترین زجر ما این است که انتصابات سفارشی در برخی شرکت ها نداشته باشیم گفت : تعهد اخلاقی با خدا و مردم داشتیم تا جایی که توانستیم شما را روز قیامت در قبال اموال صندوق ناظر بدانیم. بنای ما حفظ استقلال صندوق بازنشستگی بوده است.

وی افزود: برخی انگ خصولتی به صندوق می زنند و نمی گویند طبق کدام تحلیل های اقتصادی سخن می گویند. سهم سرمایه گذاری کل صندوق های ما در کشور کمتر از 9 درصد است. در سال گذشته بدون ریالی افزایش سرمایه، توانستیم 3000 میلیارد تومان وارد صندوق بازنشستگی کنیم. برای بیمه تکمیلی دولت پولی به صندوق نداد اما آن را مدیریت کردیم.

 

افزایش 18.5 درصدی «حقوق» بازنشستگانی که زیر دومیلیون دریافتی داشتند

همچنین در این مراسم ، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه در هشت سال دولت قبل افزایش حقوق بازنشستگان متناسب با تورم نبوده است ،گفت: در آن هشت سال عقلانیت را در همه حوزه‌ها از دست دادیم و بازگرداندن آن بسیار سخت بود. خرسندیم که در دولت روحانی عقلانیت حاکم شده است.

محمود اسلامیان با اشاره به تشکیل اولین مجمع عالی کانونهای بازنشستگی گفت: با همت روسای کانون‌ها این اتفاق مبارک رخ داده و امید است مشکل قانونی ثبت تشکل‌ها در وزارت کشور با رایزنی وزیر رفاه حل شود.

وی افزود: دو گونه مسئله در صندوق داریم. نخست مسئله معیشت و زندگی بازنشستگان است. در هشت سال دولت قبل افزایش حقوق بازنشستگان متناسب با تورم نبوده است. در آن هشت سال عقلانیت را در همه حوزه ها از دست دادیم و بازگرداندن آن بسیار سخت بود. خرسندیم که در دولت روحانی عقلانیت حاکم شده است.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه در جشنواره ورزشی به مدیران صندوق تاکید کردم که امور باید به خود بازنشستگان سپرده شود ،عنوان کرد: در میان بازنشستگان بهترین افراد در حوزه ورزشی را داریم که می‌توانند امور را به دست بگیرند. خوشبختانه امسال 90 درصد مدیریت جشنواره بازنشستگان کشوری توسط خود بازنشستگان انجام شد.

وی با بیان اینکه جریان کاهش قدرت خرید بازنشستگان در سالهای گذشته دولت قبل تا حد زیادی کنترل شد، البته اصلاح این روند زمانبر است ،گفت: در سال گذشته 600 میلیارد تومان برای اصلاح رده‌های پایین تر حقوق تخصیص یافت و در سال 96، 2200میلیارد تومان بر بودجه پرداختی افزوده شد و میانگین افزایش حقوق بازنشستگان با حقوق زیر دومیلیون و صدهزار تومان، 18.5 درصد افزایش یافت.

اسلامیان افزود: ربیعی در هر مشکل و مسئله ای که درباره بازنشستگان داشتیم، به صورت دلی همراهی کرد و امیدواریم این مسیر ادامه یابد.

 

افزایش 326 درصدی درآمدهای صندوق بازنشستگی

همچنین در ادامه معاون امور اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری به مقایسه درآمد صندوق بازنشستگی از سال 88 تا سال 95 پرداخت و گفت: درآمدهای صندوق افزایش 326 درصدی داشته است به طوری که از مبلغ 3100 میلیارد تومان در سال 91 به 10 هزار و 940 میلیارد تومان در سال 95 رسیده‌ایم.

محمود شهشهانی‌پور با بیان اینکه صندوق بازنشستگی کشوری در 261 شرکت سهم دارد، البته سهم داشتن به منزله کنترل کامل نیست ،بلکه در 60 شرکت دارای حق کنترل هستیم و اکثر کرسی‌های آن در دست ماست. در 60 شرکت هم دارای حق مدیریت هستیم اما در 140 شرکت سهام زیر 10 درصد داریم.

وی افزود: ارزش پرتفو بورسی این 140 شرکت حدود 2500 میلیارد تومان بود که پیش‌بینی کردیم برای ساماندهی این شرکت‌ها هلدینگی ایجاد کنیم و منابع حاصل از فروش سهم‌های خرد را صرف توسعه صندوق کنیم. قبلا سرمایه‌گذاری‌های صندوق عمدتا در چهار پنج شرکت انجام می‌شد اما ما در ابتدای امر همه شرکت‌ها را ساماندهی کردیم.

معاون امور اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به تدوین روابط صندوق با هلدینگ‌ها و هلدینگ‌ها با شرکت‌ها گفت: به دلیل واگذاری تصدی به هلدینگ‌ها سه رویکرد در کنترل استراتژیک مدنظر قرار دادیم. همچنین نظارت بر هلدینگ‌ها در دستور کار قرار گرفت.  برای تقویت نظارت بر هلدینگ‌ها ابتدا کمیته انتصابات تشکیل شد تا مدیران عامل و اعضای هیات مدیره از فیلترهای لازم بگذرند و شاخص‌های مربوط در آنها احصا شود.

شهشهانی‌پور همچنین به استقرار حسابرسی داخلی در صندوق بازنشستگی اشاره کرد و گفت: استقرار کمیته حسابرسی داخلی تاثیرات خوبی داشت در حال حاضر در حال استقرار نظام BI هستیم تا هر روز بتوانیم وضعیت شرکت‌ها و هلدینگ‌ها را کنترل کنیم. در فاز اول استقرار این نظام تا آذرماه امسال 25 شرکت تحت پوشش قرار می‌گیرند.

وی به مقایسه درآمد صندوق بازنشستگی از سال 88 تا سال 95 پرداخت و گفت: درآمدهای صندوق افزایش 326 درصدی پیدا کرده است و از مبلغ 3100 میلیارد تومان در سال 91 به 10 هزار و 940 میلیارد تومان در سال 95 رسیده‌ایم.

معاون امور اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه تلاش کرده‌ایم بخش‌های زیان‌ده را ساماندهی کنیم گفت: تلاش داریم تا در بخش خودرو در آینده‌ای نزدیک خدمات لیزینگی با درصدهای سود پایین به بازنشستگان ارائه کنیم. ما تلاش کردیم شرکت‌های کم بازده و زیان‌ده که در حالت بحران هستند را به وضعیت مطلوب برسانیم که شرکت‌های آپاداناسرام و شرکت خدماتی هواپیمایی آسمان از این جمله هستند. 2 سال قبل خدمات هواپیمایی آسمان 9 هواپیمای فعال داشت و تعداد زیادی پرسنل حقوق بگیر داشت و بحران‌های زیادی را طی کرده بود؛ موفق شدیم 470 میلیارد تومان از مطالبات دولت را با بدهی‌های شرکت آسمان از طریق رفع قانون موانع تولید تهاتر کنیم که آسمان را از وضعیت زیان‌ده خارج کرد. اکنون تعداد هواپیماهای آسمان به 21 رسیده و رکوردار پروازهای فرودگاه مهرآباد است و اخیرا نیز قرارداد 30 فروند بوئینگ منعقد شده است.

شهشهانی‌پور با اشاره به اینکه چندین شرکت خود را به بورس برده‌ایم و در چند طرح بزرگ سرمایه‌گذاری کردیم، اظهار کرد: احداث مجتمع پتروشیمی مسجدسلیمانی، خرید 13.5 درصد از سهام بیمه ملت و احداث مرکز خرید تجهیزات ساختمانی از این جمله هستند.

همچنین عارف‌نیا مشاور معاون اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری نیز در این مراسم گفت: در حالی که قبلا با انبوهی از پرونده‌های حقوقی روبرو بودیم و ماهانه 1500 تا 1600 پرونده داشتیم، اکنون تعداد پرونده‌های ورودی ماهانه به 10تا 15 مورد رسیده است.

عارف نیا با بیان اینکه یکی از برنامه‌های دولت یازدهم حفظ منزلت، شان و کرامت بازنشستگان و صیانت از دارایی های صندوق بازنشستگی بوده است، گفت: متاسفانه در گذشته شرکت های تحت پوشش ما از آیین نامه‌های لازم برخوردار نبودند و اموال صندوق به یغما رفت.

وی افزود: اما اقدامات خوبی در این مدت انجام شده و در سه ماه گذشته آیین نامه‌هایی ابلاغ شد و معاملات و مزایدات شرکتهای اقتصادی طبق قوانین مشخص انجام می‌شود.

مشاور معاون اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری به ایجاد بانک اطلاعات املاک صندوق اشاره کرد و گفت: بیشترین خسران را در بخش املاک داشتیم که بسیاری به تاراج رفتند اما توانستیم آنها را بازگردانیم و اموال و املاک را به‌روز کنیم.

وی همچنین از ایجاد بانک اطلاعات قراردادها خبر داد و گفت: اکنون ریز اطلاعات کلیه قراردادها را در سطح ستادی در اختیار داریم.

 

فرزندان بازنشستگان بدون نوبت وام ازدواج می گیرند

معاون مدیرعامل بانک صادرات با اشاره به آمار پشت نوبتی 70 هزار نفری برای دریافت وام ازدواج گفت: دستور داده شده فرزندان بازنشستگان بدون نوبت این تسهیلات را دریافت کنند.

یوسفیان معاون مدیرعامل بانک صادرات گفت: امسال بانک صادرات در جهت ایفای تعهدات اجتماعی خود علی رغم اینکه در منابع قرض الحسنه به شدت دچار مشکل است، تعهد کرده به 300 هزار بازنشسته تا چهار میلیون تومان وام بدهد.

وی افزود: امروز تفاهم نامه اعطای وام به امضاء می رسد که ارزش این تفاهم نامه و اعتبار وام 1200 میلیارد تومان است.

 یوسفیان با اشاره به آمار پشت نوبتی 70 هزار نفری برای دریافت وام ازدواج گفت: مدیرعامل بانک صادرات دستور داده است فرزندان بازنشستگان بدون نوبت این تسهیلات را دریافت کنند.

عناوین برگزیده