تاریخ: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۰۷
بازدید: ۳۰۷
کد خبر: ۵۱۷۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
انجمن منابع انسانی بخش معدن کانادا برای ۱۰ سال آینده پیش‌بینی کرد

نیاز روزافزون کانادا به نیروی انسانی

می متالز - بخش معدن در کانادا همواره با کمبود نیروی انسانی‌روبه‌رو بوده است. این کمبود به طور ویژه پس از عبور از رکود اقتصادی که تا سال پیش حاکم بود، ظاهر شد.
نیاز روزافزون کانادا به نیروی انسانی

در واقع کارفرمایان با آغاز دوران رونق، دوباره به نیروی کاری که در دوران رکود تعدیل و بیکار شده بود، احساس نیاز می‌کردند. در کنار این رویدادها انجمن منابع انسانی بخش معدن کانادا گزارشی منتشر کرده که بر مبنای آن در ۱۰ سال آینده بسیاری از نیروهای حاضر بازنشسته می‌شوند و جایگزینی آنها با نیروهای تازه‌وارد چندان آسان نیست. تازه‌واردان تعداد کمتری دارند و به اندازه نیروهایی که در شرف بازنشستگی هستند کارآزموده و باتجربه نیستند و این چالشی است که در آینده‌ای نزدیک بخش معدن کانادا را در عرصه رقابت جهانی با مشکل روبه‌رو خواهد کرد. به گزارش صمت به نقل از ماینینگ بخش معدن کانادا نیازمند نیروی انسانی است و این احتمال وجود دارد که تا ۱۰ سال آینده حدود نیمی از فرصت‌های شغلی این بخش خالی بماند. در واقع موجی از بازنشستگی در طول ۱۰ سال آینده پیش‌بینی می‌شود که می‌تواند سبب بروز اختلالاتی در بازار کار معدن در این کشور شود. این خبر در حالی منتشر می‌شود که نرخ بیکاری در بخش‌های استخراج مواد معدنی، نفت و گاز در امسال میلادی نسبت به تابستان سال گذشته کمتر بوده و از ۱۰درصد به ۷درصد کاهش پیدا کرده است، اما دهه پیش‌رو برای این بخش از اقتصاد کانادا پرچالش خواهد بود، چون در همان سال‌ها بسیاری از نیروهای قدیمی بازنشسته شده‌اند و نیروهای جوان‌تر باید جایگزین آنها شوند، بنابراین گزارش جدیدی که انجمن منابع انسانی بخش معدن کانادا منتشر کرده نشان می‌دهد که ۸۷ هزار و ۸۳۰ نیروی کار در این زمان باید بازنشسته شوند و اگر بخش معدن توسعه یابد، نیاز به معدنکاران و حرفه‌های مربوط به ۱۳۰ هزار و ۴۱۰ نفر رشد می‌کند و دست‌کم به ۳۴ هزار و ۲۰۰ نفر می‌رسد.

براساس این گزارش یکی از اصلی‌ترین چالش‌هایی که بخش معدن کانادا با آن‌روبه‌روست، در اختیار داشتن موجودی پایدار و ثابتی از نیروی انسانی است و این نقص، از نوسان و بی‌ثباتی اقتصادی این بخش برمی‌آید که نیروی انسانی را به درگیر شدن با آن بی‌میل می‌کند. بنا بر پیش‌بینی انجمن منابع انسانی بخش معدن کانادا در بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۷ میلادی (۱۳۹۷ تا ۱۴۰۶ خورشیدی) این بخش نیاز به استخدام حدود ۱۸ هزار و ۲۱۰ نفر دارد اما پیش‌بینی می‌شود که تنها در ۸ هزار و ۶۷۰ نفر به آن ورود پیدا کنند. بنابراین در این میان شکافی ۹هزار و ۵۴۰ نفری برقرار خواهد بود، در نتیجه نیمی از فرصت‌های شغلی خالی می‌مانند.  این گزارش در ادامه می‌افزاید: چنین رویدادی می‌تواند ریسک بالایی برای فعالیت‌های معدنی کانادا ایجاد کند و به کمبود نیروی انسانی بینجامد، فرآیند پروژه‌ها را نیز با اختلال‌روبه‌رو می‌کند. به دنبال این اتفاق هزینه نیروی انسانی بالا می‌رود و سطح توانمندی شرکت‌های کانادایی را در بازار رقابت جهانی پایین می‌آورد. در نتیجه معدنکاری در کانادا به وضوح نیاز به نسل جدیدی از نیروهای معدنکار دارد که برنامه‌های کلیدی به آنها آموزش داده شده تا کیفیت عرضه نیروی کار نیز در کنار کمیت آن رشد یابد. بازنشسته شدن کارگران و نیاز به جایگزینی نیمی از نیروهای انسانی حاضر با نیروهای جدید و تازه‌کار، بار سنگینی را بر کارفرمایان معدنی کانادا متحمل می‌کند. انجمن منابع انسانی بخش معدن می‌گوید: هر نیروی بازنشسته که بخش معدن را ترک می‌کند مجموعه‌ای از مهارت‌ها و دانش‌ها را با خود می‌برد در نتیجه شکافی بین نیروی باتجربه و بی‌تجربه ایجاد می‌شود که پر کردن آن آسان نیست. در نهایت وب‌سایت انگلیسی‌زبان و معدنی ماینینگ عواملی را که به تنگنای نیروی انسانی در معادن کانادا دامن می‌زند، به این شرح توضیح می‌دهد: سن و بازنشستگی: شمار کارگران مسن از ۱۱درصد در سال ۲۰۰۷میلادی (۱۳۸۶خورشیدی) به ۱۶درصد در سال گذشته ‌۲۰۱۶میلادی (۱۳۹۵خورشیدی) افزایش یافته در حالی که شمار کارگران جوان‌تر از ۱۳درصد به ۵درصد در همین بازه زمانی کاهش داشته است. نبود تقارن جنسیتی: زنان نیمی از نیروی کار کانادا را تشکیل می‌دهند در حالی که در بخش معدن تنها ۱۹درصد از شاغلان، زن هستند. نوسان اقتصادی: افت و خیزهای اقتصادی، منجر به نوسان و بی‌ثباتی گسترده تقاضا برای کار در بخش معدن می‌شود و این نبود ثبات می‌تواند کار را برای کارفرمای معدنی به منظور تامین امنیت شغلی پرسنل سخت کند. دوردستی: بیشتر عملیات معدنی در بخش‌های دور کشور انجام می‌شود که جمعیت آن بسیار کم است و آنها نیز چندان بامهارت نیستند، بنابراین برای کارفرماها امری رایج است که نیروی کار خود را از مناطق دیگر کانادا جذب کنند. اکنون به طور تقریبی ۸۰۰ عملیات معدنی در کانادا در حال انجام است و معدن جزئی جدایی‌ناپذیر از تاروپود صنایع در کانادا به شمار می‌آید. کانادا بیش از ۶۰ ماده معدنی و فلزی تولید می‌کند و معادن ۵درصد از تولید ناخالص داخلی کانادا و ۱۹درصد از کل صادرات این کشور را تشکیل می‌دهند.

منبع: صمت
عناوین برگزیده