تاریخ: ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۴۴
بازدید: ۲۵۸
کد خبر: ۵۱۸۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سنگ‌آهن پرواز کرد

می متالز - قیمت سنگ‌آهن در روز دوشنبه افزایش یافت و به بالاترین سطح خود در ۸ ماه گذشته رسید. این افزایش برآمده از داده‌هایی است که نشان می‌دهد بخش ساخت‌وساز در چین در ماه گذشته میلادی (ژوئیه) برابر با اواسط تیر تا اواسط مرداد، نسبت به ۴ سال گذشته بیشترین رشد را تجربه کرده است.
سنگ‌آهن پرواز کرد

به گزارش می متالز به نقل از ماینینگ سنگ‌آهن با عیار ۶۲درصد در شین‌دو ۷/۲درصد رشد داشت و به نرخ ۷۳/۷۰ دلار در هر تن رسید، همچنین داده‌های دریافتی از سوی متال‌بولتن نشان می‌دهد که این نرخ بالاترین میزان سنگ‌آهن از ۱۱ آوریل (۲۲ فروردین) تاکنون و بزرگترین افزایش نرخ در طول ۱ روز از ابتدای ماه سپتامبر ۲۰۱۶ (۱۱ شهریور ۱۳۹۵) بوده است. آخرین کاهش نرخ این کامودیتی به ۱۳ ژوئن (۲۳ خرداد) برمی‌گردد که بهای آن به ۵۳/۳۶ دلار در هر تن رسید و حالا با مقایسه آن به عنوان معیار، در روز دوشنبه نرخ سنگ‌آهن ۳۸درصد در طول یک‌ماه رشد کرد. این افزایش چشمگیر نرخ در روز دوشنبه همزمان با انتشار خبر رشد بخش ساخت‌وساز در چین است. در ماه ژوئیه امسال بخش ساخت‌وساز در چین ۶۲/۵درصد رشد کرد که این رقم از اواخر سال ۲۰۱۳ میلادی (۱۳۹۲ خورشیدی) تاکنون بیشترین میزان رشد را نشان می‌دهد. این افزایش نرخ همچنین برآمده از بازرسی‌های زیست‌محیطی چین است که بیشتر از سوی قانونگذاران چینی انجام می‌شود و می‌تواند بر تولید فولاد این کشور نیز اثر نامطلوب داشته باشد. در همین زمینه بنا بر گزارش ماینینگ یک تاجر که نام او آورده نشده به رویترز گفت: بازرسان زیست‌محیطی، تاثیر بسیاری بر نرخ سنگ‌آهن داشته‌اند و تولید در برخی معادن و کارخانه‌های فرآوری را با مانع روبه‌رو کرده‌اند. پیش‌بینی‌های بدبینانه و محافظه‌کارانه‌ای که درباره سمت و سوی نرخ سنگ‌آهن از امسال تا ۳ سال آینده و ۲۰۲۰ میلادی وجود داشت، بیشتر از افت نرخ زغال سنگ حکایت می‌کرد. این رویه در بازار داخلی هم جاری بود.

ایسنا در گزارشی در همین زمینه در ۷ خرداد، خبر داد که از اوایل امسال افت نرخ سنگ‌آهن شروع شده، این روند ادامه دارد و شیب تندتری به خود گرفته است. سنگ‌آهن ۶۷درصد فوب بندرعباس در ۶ خرداد با نرخ ۴۸/۸ دلار در هر تن معامله شد. این سقوط نرخ سنگ‌آهن در حالی رقم خورده بود که حدود یک‌سال بعد از افت جهانی نرخ محصولات معدنی، نرخ سنگ‌آهن تا مرز ۹۰ دلار افزایش پیدا کرد و بسیاری از فعالان این حوزه را در معادن کوچک و بزرگ سنگ‌آهن به ادامه فعالیت امیدوار کرد، ولی این ریزش نرخ بار دیگر بازار این محصول استراتژیک را که بعد از نفت نخستین محصول درآمدزای صادراتی ایران است به وضعیت نامطلوب سال‌های گذشته بر می‌گرداند.اما حالا و در نیمه سال ۲۰۱۷ میلادی، نرخ این ماده فولادساز بسیار رشد کرده ولی این صعود مایه شگفتی کارشناسان در کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل نشده است. بنا بر گزارشی که روز دوشنبه منتشر شد، کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل می‌گوید مصرف چین در سال گذشته میلادی به نسبت پایین ماند و نرخ در بیشتر مدت این سال بالا نرفت. این بازار در فصل آخر سال گذشته میلادی رشد کرد و قیمت‌ها در آن به بیش از ۸۰ دلار در تن در ماه سپتامبر (شهریور) رسید.بنا بر اطلاعات مندرج در این سند، چشم‌انداز سنگ‌آهن مثبت است و به طور ویژه بر این نکته تکیه دارد که تولیدکنندگان، هزینه‌های معدنکاری را در طول ۴ سال گذشته کاهش داده‌اند. کارشناسان همچنین می‌گویند بودجه سالانه برای اکتشاف سنگ‌آهن در سال گذشته میلادی برای چهارمین سال متوالی افت داشته که این کاهش می‌تواند بیش از همه مربوط به استرالیا و چین باشد. در نتیجه بودجه سالانه اکتشاف سنگ‌آهن اکنون ۸۳درصد پایین‌تر از اوج آن در سال ۲۰۱۲ میلادی (۱۳۹۱ خورشیدی) به رقم ۳/۹۸ میلیارد دلار بود.

منبع: صمت
عناوین برگزیده