تاریخ: ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۵۴
بازدید: ۳۶۶
کد خبر: ۵۲۱۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

واردات مس چین در نیمه اول سال 18.4 درصد افت کرد

می متالز - در بررسی نیمه اول سال 2017، چین با رشد قابل ملاحظه تولید مس تصفیه شده به مقدار 8.1 درصد، همراه بود. در مقابل، واردات مس تصفیه شده و محصولات مسی در این دوره، کاهش 18.4 درصدی را تجربه کرد. با توجه به صعود قیمت مس در نیمه اول سال جاری، تخفیف خرید قراضه مس درجه 2 وارداتی به این کشور نیز تا حدود 595 دلار بر تن افزایش یافت. دلیل این افزایش علاوه بر جهش قیمتی، انتشار خبری مبنی بر ممنوعیت واردات ضایعات غیرآهنی از جمله مس به چین از سال 2019 بود.
واردات مس چین در نیمه اول سال 18.4 درصد افت کرد

چین، با جمعیت حدود یک میلیارد و 379 میلیون نفر و سرانه تولید ناخالص داخلی بالغ بر 8 هزار و 123 دلار، یک اقتصاد تأثیرگذار بر بازار کالاها از جمله مس در جهان است. چین، به دلیل حجم بالای تولید و مصرف، در کنار اقتصادهای بالغ و توسعه یافته‌ای مانند ایالات متحده آمریکا و ژاپن قرار دارد. از این رو در خصوص صنایع کلیدی و به ویژه مس، میزان عرضه و تقاضای این کشور، تأثیر مستقیمی بر بازارهای جهانی دارد. از طرفی مناسبات تجاری چین با کشورهای متعدد، باعث شده تا اقتصاد بسیاری از کشورهای دیگر نیز به واردات چین وابسته باشد.

رشد تولید ناخالص داخلی در کشورهای توسعه یافته به دلیل بلوغ اقتصادی و صنعتی، همواره کمتر از کشورهای در حال توسعه است. از این رو، اقتصادهای در حال توسعه، با رشد چشم‌گیر صنایع مصرف‌کننده کالاها، باعث رشد تقاضای آن‌ها می‌شوند. رشد تولید ناخالص داخلی چین در سال 2016، حدودا 6.7 درصد برآورد شد و این امر سیاست‌مداران دولتی این کشور را بر آن داشت تا با هدف قرار دادن رشد تولید ناخالص داخلی 6.5 درصدی برای 5 سال آتی، سعی در توسعه صنایع و تولید کشور کنند. با توجه به این هدف‌گذاری، در 3 ماهه اول و دوم سال جاری، رشد تولید ناخالص داخلی این کشور برابر با 6.9 درصد گزارش شد.

با توجه به سیاست‌های پولی انبساطی، رشد ساخت‌وساز و همچنین افزایش واردات کالاهای اساسی به چین در سال 2016، رشد 6.9 درصدی تولید ناخالص داخلی چین برای فصل اول سال 2017، امری دور از ذهن نبود؛ با این وجود از ابتدای سال 2017 به تدریج تزریق پول و اعتبارات جای خود را به سیاست‌های انقباضی دادند و بازار واردات مس و محصولات مسی چین نیز با افت مواجه شد. از آن رو که چین مصرف‌کننده نیمی از مس تصفیه شده جهان است، کاهش واردات این محصولات به چین تأثیر مستقیمی برای تقاضای جهانی این فلز سرخ دارد؛ در نتیجه، طی ارزیابی گروه مطالعات بین‌المللی مس (ICSG)، بازار جهانی مس تصفیه شده در 3 ماهه اول سال جاری، به‌رغم وقوع وقفه‌های تولید طولانی در معادن بزرگ، با مازاد عرضه روبه‌رو شد.

با گذشت فصل دوم و ثبت مجدد رشد 6.9 درصدی تولید ناخالص داخلی و رشد واردات کنسانتره و قراضه مس به چین در نیمه اول سال جاری مشخص شد که سیاست‌های این کشور برای گذار صنعت از مصرف به تولید و کاهش وابستگی به واردات در مسیر تحقق است. طی نیمه اول سال جاری، تقاضای مس چین با کاهش 7 درصدی همراه بود، در حالی که تولید مس تصفیه شده این کشور رشد 8.1 درصدی داشت. نمودار 1، آمار تولید مس تصفیه شده و واردات کنسانتره مس و مس تصفیه شده و محصولات مسی چین در نیمه اول سال 2017 را با سال گذشته مقایسه می‌کند.

با توجه به نمودار 1، با کاهش 18.4 درصدی واردات مس و محصولات مسی به چین، واردات کنسانتره مس به میزان 3.6 درصد افزایش یافت و به تبع آن تولید مس تصفیه شده نیز، رشد 8.1 درصدی را تجربه کرد. این تغییرات حاکی از کاهش تقاضای وارداتی چین به مس تصفیه شده است. با این وجود، اخیرا خبری مبنی بر ممنوعیت واردات قراضه و ضایعات غیرآهنی به چین از آغاز سال 2019، توسط انجمن صنایع غیرآهنی چین منتشر شد. این ممنوعیت که تنها بر گروه 7 از قراضه‌های غیرآهنی اعمال خواهد شد، آن دسته از ضایعات مس را شامل می‌شود که نیازمند جداسازی فیزیکی بعد از ورود به چین هستند.                                             

این گروه از قراضه که عمدتا سیم‌و‌کابل، ضایعات و قطعات خودرو را دربرمی‌گیرد، از نظر ترکیب شیمایی، حاوی عمدتا 14 تا 15 درصد مس است. با احتساب این که سالانه حدود 60 تا 70 درصد از واردات قراضه و ضایعات مس چین به این گروه تعلق دارد، می‌توان برآورد کرد که این گروه ضایعات مسی، حدود 300 تا 440 هزار تن از مس وارداتی چین را تشکیل می‌دهد. از این رو، با جلوگیری از واردات این گروه ضایعات مسی، این کشور برای جایگزین کردن نیازمند واردات مس تصفیه شده خواهد بود.

علاوه بر این، جهش اخیر قیمت مس تا نزدیکی سطح 6 هزار و 400 دلار بر تن، باعث افزایش قابل ملاحظه تخفیف قراضه‌های وارداتی به چین شده است. بنابراین، با توجه به رشد تخفیف قراضه درجه 2 تا حدود 595 دلار بر تن و ممنوعیت واردات قراضه‌های گروه 7 مسی به چین از ابتدای سال 2019، انتظار می‌رود که واردات قراضه در نیمه دوم سال جاری با رشد قابل توجهی همراه باشد. این امر می‌تواند موجب تقویت قیمت مس در این دوره نیز شود.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده