تاریخ: ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۶:۱۰
بازدید: ۲۸۷
کد خبر: ۵۲۱۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

بر اساس پیگیری‌های انجام شده از سوی تولیدکنندگان فولاد کشور، صادرات آهن اسفنجی ممنوع شد

می متالز - سیدرضا شهرستانی، عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در راستای اعلام ممنوعیت صادرات آهن اسفنجی بیان کرد؛ یکسان‌سازی قیمت فروش داخلی و خارجی موجب افزایش تمایل تولیدکنندگان آهن‌اسفنجی به فروش در بازار داخل می‌شود.
بر اساس پیگیری‌های انجام شده از سوی تولیدکنندگان فولاد کشور، صادرات آهن اسفنجی ممنوع شد

با پیگیری‌های انجام شده از سوی تولیدکنندگان فولاد و باتوجه به بالا رفتن قیمت فولاد در کشور که ناشی از بالارفتن قیمت جهانی این محصول و عدم تامین ماده اولیه مورد نیاز واحدهای داخلی بوده است، صادرات آهن اسفنجی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ممنوع اعلام شد.
صادرات آهن اسفنجی کشور حدود 250 هزار تن بوده که میزان زیادی برای این محصول نیست، اما با توجه به اینکه صنعت فولاد کشور نیازمند این ماده اولیه است، جلوگیری از صادرات تا حدی مشکل واحدهای فولاد ساز داخلی را حل خواهد کرد. در سال‌های گذشته در بسیاری موارد تولیدکنندگان مواد اولیه از جمله گندله و آهن اسفنجی بنابر اجبار ملزوم به فروش ماده اولیه خود با قیمت کم‌تر از قیمت جهانی به تولیدکنندگان فولاد کشور می‌شدند و این امر موجب تمایل آن‌ها به صادرات شده بود. در صورتی که قیمت فروش داخل با قیمت صادرات یکسان شود، تمایل تولیدکنندگان به فروش محصول خود به واحدهای فولادسازی داخل نیز افزایش خواهد یافت.  
وجود تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی که گریبانگیر کشور در سال‌های قبل بوده، موجب شد که بسیاری از شرکت‌های تولیدی از جمله تولیدکنندگان آهن اسفنجی برای حفظ بازارهای جهانی مجبور به فروش محصولات خود با قیمت‌های پایین‌تر از قیمت جهانی به مقصد صادراتی خود شوند تا ارتباط و بازار خود را از دست ندهند. ثبات و ادامه صادرات برای حفظ بازارهای جهانی دارای اهمیت زیادی است و به همین علت تولیدکنندگان آن اسفنجی تمایل دارند که بازار صادراتی خود را حفظ کنند، اما در شرایط فعلی تامین نیاز واحدهای فولادی داخلی بر این امر ارجحیت دارد و تنها با یکسان‌سازی قیمت داخلی و جهانی می‌توان بر تمایل این واحدها به فروش داخلی افزود.  

عناوین برگزیده