تاریخ: ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۶:۳۸
بازدید: ۴۱۹
کد خبر: ۵۲۲۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

از داده‌های معدنی درست استفاده نمی‌کنیم

می متالز - مدرس دانشگاه تربیت مدرس و فعال در زمینه بهینه‌سازی معدن اظهار کرد: در حوزه زیرساخت‌ها باید از صفر کار را شروع کرد.
از داده‌های معدنی درست استفاده نمی‌کنیم

امین موسوی درباره کنفرانس اخیر فناوری در معدنکاری ایران گفت:‌ کنفرانس خوبی برگزار شد. هم شرکت‌های حاضر و هم ارائه‌ها خوبی را شاهد بودیم. شاید تنها مشکل این کنفرانس زمان‌بندی متفاوت نسبت به اعلام قبلی بود اما بطورکلی مطالب مفیدی ارائه و تکنولوژی‌های معرفی شده فناوری‌های روز دنیا بودند. فکر میکنم اگر مدیران ما تمایل داشته باشند می‌توانند از این تکنولوژی‌ها استفاده کنند.

به گفته وی، چگونگی افزایش نرخ بهر‌وری در معدن (در تمامی قسمت‌ها) چکیده این کنفرانس بود.

موسوی تصریح کرد: مدیران باید چکیده‌های از این کنفرانس را مدنظر قرار داده تا به اهداف پیش‌بینی شده برای افزایش نرخ بهره‌وری دست پیدا کنند.

وی با اشاره به ارائه خود در این کنفرانس بیان کرد: ارائه من بیشتر درباره استفاده از تحلیل داده‌ها در تصمیم‌گیری‌ها بود. همچنین در این ارائه به معدنکاری آنلاین اشاره شد. در این روش با استفاده از سنسورها می‌توان اطلاعات را از ماشین‌آلات و قسمت‌های مختلف دریافت کرده و در تصمیم‌گیری‌ها استفاده کرد تا بتوان به اهداف مشخص شده، دست پیدا کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که معدنکاری ایران چطور می‌تواند به تکنولوژی‌های روز دنیا دست پیدا کند؟ اظهار کرد: ما بحثی به عنوان زیرساخت‌ها داریم که باید در این زمینه از صفر شروع کنیم. به عنوان مثال در حوزه ذخیره‌سازی داده‌های معدنی باید گفت؛ داده‌های زیادی از سال‌های گذشته در اختیار داریم اما متاسفانه از این داده‌ها استفاده نمی‌کنیم و برخی اوقات مدیران عقیده دارند نباید این داده‌ها به بیرون درز کند در حالی که باید این داده‌ها در اختیار شرکت‌های مشاور قرار بگیرد تا بتوانند از آنها استفاده کنند. باید در زمینه محرمانه بودن اطلاعات، پروتکلی میان شرکت‌های معدنی و مشاور تهیه شود.

موسوی گفت: با توجه به پتانسیلی که بخش معدن داراست و ذخایر معدنی خوبی که در اختیار داریم و همچنین نگرش مدیران جدید، اعتقاد من بر این است در آینده نزدیک نه به مرزهای‌ تکنولوژی‌های معدنی بلکه تا حد بسیاری پیشرفت خواهیم کرد.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد

عناوین برگزیده