تاریخ: ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۶:۴۶
بازدید: ۳۸۸
کد خبر: ۵۲۲۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

از معدن تا نجوم!

می متالز - مدیر رصدخانه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو معتقد است: می‌توان با ایجاد رصدخانه‌ها در معادن به جذابیت توریستی این بخش اضافه کرد.
از معدن تا نجوم!

محمدعلی خدایی اردکانی با اشاره به حضور ۱۸ ساله خود در شرکت چادرملو و همچنین ۱۱سال حضور در رصدخانه این مجتمع گفت: من در دفتر فنی چادرملو مشغول و در بخش طراحی نقشه‌های پیت معدن و سنوات استخراج از معدن فعالیت می‌کنم اما در کنار این موضوع با توجه به سابقه فعالیت آماتوری در زمینه نجوم، پیشنهاد ساخت رصدخانه در مجموعه را مطرح کردم که مهندس نوریان مدیرعامل مجتمع چادرملو و مهندس ناظران مدیرعامل آسفالت‌ طوس با این پیشنهاد موافقت کردند. از شروع کار و تهیه ابزارآلات و ساخت گنبد، نزدیک به ۲ سال زمان صرف شد. در واقع کار از ۱۳ سال پیش شروع شده‌ است.

وی افزود: استقبال افراد حاضر در چادرملو از این رصدخانه چندان بالا نیست اما تمامی مهمانانی که به چادرملو می‌آیند از این رصدخانه بازدید می‌کنند.

به گفته خدایی، در آینده یکی از جذابیت‌های توریستی در بخش معدن با توجه به صاف بودن آسمان آن، بحث نجوم و رصد‌خانه‌ها خواهد بود.

مدیر رصدخانه چادرملو ادامه داد: البته این اقدام توریستی در زمان انجام کار چندان خوشایند مدیران معدن نخواهد بود زیرا بازدید‌کننده با توریست متفاوت است. به اعتقاد من، پس از اتمام کار معدن می‌توان در این زمینه جذب توریست را داشته‌ باشیم.

خدایی درباره نوسازی تجهیزات موجود در رصد‌خانه افزود: نجوم کمی متفاوت‌تر از بخش‌های دیگر است. بطورکلی تلسکوپ‌ها همین است، حتی در نجوم حرفه‌ای ادوات متصل به تلسکوپ مانند طیف‌سنج را مجهز می‌کنند. در واقع این لوازم جانبی تلسکوپ‌ است که نوسازی می‌شود. در حال حاضر لزومی وجود ندارد تا دستگاه تلسکوپ این رصدخانه را تغییر داد زیرا تنها آیینه و عدسی است.

وی تاکید کرد: متاسفانه عملکرد در حوزه نجوم کشور بسیار ضعیف است. امیدواریم مدیران بتوانند نجوم را در کشور گسترش دهند.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد

عناوین برگزیده