تاریخ: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۸:۲۴
بازدید: ۳۹۷
کد خبر: ۵۲۴۵

زیر و بم فعالیت‌های شرکت گهرترابر سیرجان

می متالز - مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل مواد ترکیبی گهر‌ترابر سیرجان از برنامه آتی این شرکت برای توسعه ناوگان ریلی تا 2000 دستگاه واگن خبر داد.
زیر و بم فعالیت‌های شرکت گهرترابر سیرجان

محمد انجم شعاع  با اشاره به فعالیت‌های این شرکت اظهار کرد: شرکت حمل‌ونقل مواد ترکیبی گهر‌ترابر سیرجان در ۲ بخش حمل ریلی و جاده‌ای فعالیت می‌کند.

وی گفت: میزان حمل ریلی و جاده‌ای در برخی بخش‌ها با یکدیگر برابری می‌کند. البته در برخی قسمت‌ها حمل جاده‌ای بیشتر فعال است. براساس سیاست‌های کلی دولت و گل‌گهر، به دنبال آن هستیم تا بخش زیادی از محصولات را تا جایی که ممکن است از جاده به ریل منتقل کنیم.

وی افزود: دلایل این موضوع شامل، صرفه‌‌جویی در مصرف سوخت، کاهش تصادف‌های جاده‌ای و کاهش‌ هزینه‌های حمل‌ونقل است. با توجه به بالا بودن نرخ بیکاری در کشور، مجبوریم در این زمینه حرکتی محتاط‌تر داشته باشیم. به عنوان مثال ۵۰ واگن که به سمت بندرعباس حرکت می‌کند، 4000 تن بار حمل می‌کند، حال اگر بخواهیم این میزان بار را با کامیون حمل کنیم، باید ۱۷۰ تا ۱۸۰ دستگاه کامیون حمل شود. البته در بخش‌های توسعه ناوگان حمل‌ونقل در هر 2 بخش، سال گذشته ۵۱۴ دستگاه واگن به بخش ریلی اضافه شد که با توجه به وجود ۲۰۰ دستگاه از قبل جمع واگن‌ها به ۷۱۴ دستگاه می‌رسد. در بخش جاده‌ای نیز ۱۰۰ دستگاه کامیون در ملکیت شرکت بود (به صورت ۲ دونگ، ۴ دونگ) که به صورت اجاره به شرط تملیک به راننده واگذار کرده‌ایم اما تا پرداخت اقساط تحت امر خودمان هستند.

انجم شعاع بیان کرد: همچنین قبل از عید نوروز ۹۶، حدود ۲۰۰ دستگاه کامیون به ناوگان جاده‌ای اضافه شده که از همان لحظه‌ اول اجاره به شرط تملیک بود، زیرا ۳۰ درصد را به صورت نقدی خومان به شرکت فروشنده (شرکت ماموت) پرداخت کرده‌ایم و ۷۰ درصد آن نیز با استفاده از منابع بانکی خارج استان تامین شده‌ است.

مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل مواد ترکیبی گهر‌ترابر سیرجان اظهار کرد: این موضوع با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره «اقتصاد مقاومتی- تولید و اشتغال» صورت گرفت. با خرید ۲۰۰ دستگاه کامیون برای ۴۰۰ نفر شغل مستقیم ایجاد کرده‌ایم. در کنار آن نیز شغل‌های غیرمستقیمی نیز ایجاد شده است.

انجم شعاع با اشاره به تقدیر سال گذشته راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از شرکت گهر ترابر برای خدماتی که در منطقه سیرجان انجام داده ‌بود، درباره ایده تاسیس این شرکت تصریح کرد: همانطور که می‌دانید محصولات گل‌گهر محصولات حجیمی است. گل‌گهر در سال ۹۵ بیش از ۲۰ میلیون تن محصول داشته و هدف‌گذاری سال ۹۶ آن، بالای ۲۵ میلیون تن تولید محصول داشته باشد. بنابراین حمل‌ونقل تاثیر مستقیم بر تولید این شرکت دارد. یعنی اگر محصولی را که تولید می‌کند نتواند به نقاط مختلف حمل کند، تولید متوقف خواهد شد. در نتیجه حمل‌ونقل یکی از مسائل مهم در گل‌گهر است.

وی ادامه داد: خوشبختانه روزی که مهندس تقی‌زاده به این مجموعه آمدند، نگاه همه جانبه به مجموعه داشتند و از همان لحظه اول در حالی که به دنبال افزایش تولید و احداث طرح‌های توسعه‌ای بود، به حمل‌ونقل نیز نگاهی ویژه داشت در نتیجه شرکت فعالیت خود را در زمینه ریلی و جاده‌ای توسعه‌ داده است تا ابتکار عمل دست خودش باشد. گل‌گهر با توجه‌ ویژه‌ای که به موضوع حمل‌ونقل داشت، اقدام به توسعه ناوگان خود کرد تا بتواند در کنار انجام کار سیاست گذاری‌های نیز به‌دست خودش باشد.

انجم شعاع تصریح کرد: در بخش ریلی در سال گذشته علیرغم انکه امکانات ناوگان ریلی محدود بود و با توجه به اینکه بیشتر شرکت‌ها سیر واگن‌هایشان بیش از ۳ مورد در ماه نبود، ما توانستیم سیر واگن‌ها در مسیر بندر عباس را به 9/8 برسانیم. در نتیجه بالاترین رکود در آذر ماه 95 تا سقف ۲۰۵ هزار تن در ماه را توانستیم از سیرجان به بندر عباس حمل کنیم. حمل ریلی علاوه بر کاهش هزینه‌های سوخت، تصادف‌های جاده‌ای و قیمت جابه‌جای را به همراه دارد، برای راه‌آهن نیز درآمدزایی به همراه داشت. بنابراین شرکت‌هایی که حمل‌ریلی را خوب انجام می‌دهند برای راه‌آهن قابل توجه است. به همین دلیل شرکت گهر‌ ترابر توانست بخش زیادی از کالاهای خود را توسط راه‌آهن حمل کند و در نهایت منجر شد از سوی راه‌آهن و همچنین گل‌گهر نیز مورد تشویق قرار بگیرد.

وی درباره توسعه در بخش ریلی، گفت: محصولات گل‌گهر در سال بیش از ۲۵ میلیون تن است و این تنها خاص بندرعباس نیست. به نحوی که کالا به خوزستان، مشهد، اصفهان، یزد و... حمل می‌شود. ما در بخش ریلی سابقه زیادی نداریم و از سال ۹۳ کار را شروع کردیم البته پیش‌تر نیز فعالیت‌هایی بوده اما چندان قابل توجه نبوده است اما امروز در حال توسعه هستیم. بطوریکه ورود در حوزه کشتیرانی نیز در هدف‌گذاری‌ها دیده شده است.

مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل مواد ترکیبی گهر‌ترابر سیرجان اظهار کرد: برنامه ما آن است که ناوگان ریلی را تا 2000 دستگاه واگن افزایش دهیم. در حال حاضر نیز یک سری مذاکراتی انجام شده است اما بحث‌هایی با تولید‌کنندگان داخلی داریم. آنها نمی‌توانند به سرعت پاسخگوی نیاز ما باشند. در حال انجام کاری هستیم که هم تولیدکنندگان داخلی مورد حمایت قرار گیرند و هم سریع‌تر ناوگان خود را افزایش دهیم.

به گفته وی، از دیگر اقداماتی که در سال گذشته در حوزه حمل‌ونقل انجام گرفته، آن است که یک شرکت دارای ۱۰ لوکوموتیو (شرکت نماد ریل گستر)‌ را بطور کامل گل‌گهر در قالب گهر ترابر خریداری کرد. شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی از دیدگاه راه‌آهن به دو بخش تقسیم می‌شوند، یک بخش آنهایی که واگن دارند، بخشی دیگر آنهایی که لوکوموتیو دارند. ما این اقدام را در جهت توسعه حمل‌ونقل انجام دادیم. همچنین ۳ دستگاه لوکوموتیو GMکه گهر ترابر داشت را در اختیار این شرکت قرار دادیم.

انجم شعاع درباره حضور در حمل جاده‌ای علیرغم کاهش هزینه حمل ریلی، تصریح کرد: به ۲ دلیل این اتفاق صورت گرفت. اول آنکه حمل ریلی به همه نقاط امکان‌پذیر نیست، در نتیجه در برخی مکان‌ها کالا باید با کامیون حمل شود. اما دومین دلیل آن است که با توجه به بالا بودن نرخ بیکاری مجبور هستیم نیم‌نگاهی به بخش اشتغال داشته باشیم. ما نمی‌‌توانیم تنها به فکر کاهش هزینه باشیم.

وی بیان کرد: ماشین‌های خریداری شده دارای استاندارد یورو ۴ بوده و جدید هستند. لازم به توضیح است که در جاده بندرعباس ناوگان فرسوده نمی‌تواند فعالیت کند. فاصله ما تا بندر عباس ۳۰۰ کیلومتر است، در نتیجه اگر کامیون خوب باشد می‌تواند روزی یک سرویس را حمل کند. عمده نیروهای فعال نیز بومی هستند. در نتیجه نمی‌توان برخی مسائل را نادیده گرفت.

مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل مواد ترکیبی گهر‌ترابر سیرجان درباره تاثیر احداث راه‌آهن سیرجان به کرمان بر فعالیت‌های این شرکت افزود: احساس من بر این است کل محصولی که در حال حاضر توسط راه‌آهن در کل کشور حمل می‌شود بیش از ۳۵ میلیون تن است اما با طرح‌های فولادی که در استان کرمان اعم از سیرجان و زرند و بردسیر در حال احداث است، طی ۴ تا ۵ سال آینده بالغ بر ۳۵ میلیون تن کالا تنها در استان کرمان باید حمل‌ونقل شود. بنابراین یکی از معادن سنگ‌آهن استان کرمان در شهرستان زرند است که هم سنگ‌اهن و هم زغال‌سنگ آن باید به اصفهان حمل شود. محصولات زرند باید از بافق یزد به سیرجان بیاید و از آنجا به بندرعباس برود. اگر راه‌آهن سیرجان به کرمان که ۱۷۰ یا ۱۸۰ کیلومتر است احداث شود محصولات زرند ۲۵۰ کیلومتر مسافت کمتری را طی خواهند کرد. این موضوع از پیشنهادات مهندس تقی‌زاده بود. با پیگیری‌های صورت گرفته قرار برآن شد ۳۵ درصد این پروژه را دولت تقبل کند و ۷۵ درصد آن را شرکت گل‌گهر انجام دهد و سپس از محل حق سیری که قرار است به راه‌آهن بدهد مستهلک شود و این سرمایه برگردد. علاوه بر اقتصادی بودن، این طرح یکی از زیرساخت‌هایی است که نیاز منطقه و راه‌آهن و اقتصاد کشور است. شرکت‌ آن تقریبا ثبت شده است. البته گهر ترابر بخشی از سهام آن شرکت را دارد اما عمده سهام آن برای شرکت گل‌گهر است.

انجم شعاع تصریح کرد: امیدواریم تا پایان دوره ۴ساله دوم آقای روحانی این پروژه افتتاح شود.

وی تاکید خاطرنشان کرد: با توجه سیاست‌های مدیرعامل گل گهر و توجه خاص ایشان به مقوله حمل نقل توانستیم با حمایت‌های مهندس تقی زاده و پشتیبانی‌های نماینده محترم سیرجان جناب آقای حسن پور و کمک‌های مدیرعامل محترم شرکت سرمایه‌گذاری جناب آقای مهندس سارنگ در راستای سیاست‌های مقام معظم رهبری مبنی بر اشتغال، ٥١٤ دستگاه واگن و ٢٠٠ دستگاه کامیون به ناوگان اضافه کنیم.

وی تاکید کرد: حمل‌ونقل و جاده از زیرساخت‌های توسعه هستند که باید توجه ویژه به آنها شود. به ویژه آنکه کشور ما غنی از معادن است در نتیجه بخش زیادی از این مواد معدنی (فرآوری شده) باید به بنادر حمل شده و صادر شود.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد

عناوین برگزیده