تاریخ: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۳۳
بازدید: ۲۳۲
کد خبر: ۵۲۷۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
برتری تجربه بر علم

ریسک حوادث در صنایع معدنی کاهش می‌یابد

می متالز - استفاده از تجربه افراد متخصص که سال‌های بسیاری از عمر خود را در صنعت گذرانده‌اند، یکی از بهترین راهکارهایی است که می‌تواند صنایع مختلف کشور از جمله صنایع معدنی همچون واحدهای فولادسازی را در مقابل حوادث بیمه کند.
ریسک حوادث در صنایع معدنی کاهش می‌یابد

در این میان شاهدیم شرکت‌های سرمایه‌گذار در حوزه معدن و صنایع معدنی برای رسیدن به این مهم به برگزاری دوره‌های آموزشی اقدام کرده و توانسته‌اند از این طریق میزان ریسک کار در کارخانه‌های صنایع معدنی و معادن را کاهش دهند.


برگزاری دوره‌های آموزشی

امروزه یکی از اقداماتی که از سوی سازمان‌های فعال در حوزه صنعت و معدن در دستور کار قرار گرفته، برگزاری دوره‌های آموزشی برای نیروی‌های انسانی است. البته در این زمینه شاهدیم سازمان‌های بزرگ و توسعه‌ای همچون ایمیدرو با همکاری دیگر نهادها همچون سازمان نظام مهندسی معدن و سازمان فنی و حرفه‌ای به این موضوع پرداخته‌اند و دوره‌های آموزشی برای کارگران، کارشناسان و دیگر فعالان حوزه معدن و صنایع وابسته به آن برگزار کرده‌اند.محمود مصری‌نژاد، مدیر مجتمع صنعتی چادرملو درباره طرح‌های در دست اقدام برای ایمن‌سازی این مجتمع اظهار کرد: از مدیران ارشد در سایر فولادسازی‌های کشور برای ایمن‌سازی این مجتمع دعوت به عمل آمده است. البته تجهیزات این کارخانه همه ایمن ساخته و بر پایه اصول اولیه بنا شده‌اند اما در این میان باید میزان خطای انسانی را در مجموعه کاهش داد. به همین منظور در بدو ورود هر کارگر به این کارخانه، گذراندن دوره‌های آموزشی و نکات ایمنی و مسائلی که باید از سوی کارگران در هنگام انجام کار رعایت شود نخستین شرط است. به گفته وی، این‌گونه اقدامات در راستای فرهنگ‌سازی در مجتمع‌های صنعتی و معدنی است تا حوادث به حداقل کاهش پیدا کند. مصری‌نژاد با بیان این مطلب اظهار امیدواری کرد که هیچ وقت اتفاقی برای نیروهای انسانی فعال در معادن و صنایع معدنی از کارگران گرفته تا مهندسان رخ ندهد. وی ادامه داد: استفاده از نیروهای متخصص و مجرب برای آموزش نیروهای انسانی می‌تواند در دستور کار شرکت‌های معدنی و صنعتی کشور قرار گیرد، به این ترتیب که با برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت و بلندمدت برای آنها میزان خطرات موجود در هنگام کار را کاهش دهند.


همکاری دانشگاه‌ها و واحدهای معدنی

دولت برای ترغیب بهره‌برداران و سرمایه‌گذاران بخش معدن به منظور همکاری آنها با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، تخفیفاتی در نظر گرفته و همین موضوع سبب شده برخی از فعالان حوزه معدن و صنایع معدنی به سمت همکاری با دانشگاه‌ها بروند و برای اجرای پروژه‌های خود با آنها وارد همکاری مشترک شوند. مصری‌نژاد درباره اینکه آیا برای این موضوع با دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی وارد مذاکره شده‌اند یا خیر نیز پاسخ داد: اکنون در مراحل اولیه کار هستیم و کسانی که در این مجتمع فعال هستند از تجربه گران‌قیمتی برخوردارند، با این حال ما در مراحل آغاز کار در این مجموعه در حوزه محیط‌زیست با دانشگاه‌های مختلف همچون دانشگاه صنعتی شریف، تهران و یزد همکاری‌هایی داشته‌ایم.به عقیده وی، به طورکلی در بخش ایمنی، این تجربه است که به ما می‌گوید از چه راهی باید رفت تا از وقوع حادثه جلوگیری شود.یکی از اقداماتی که از سوی شرکت‌های فعال در حوزه صنایع معدنی انجام می‌شود، استفاده از روبات‌ها برای فعالیت صنایع معدنی است که از ریسک بالایی برخوردار هستند. برای نمونه، اگر برداشت مواد مذاب درون پاتیل‌های کارخانه‌های فولادی از سوی نیروی انسانی انجام شود خطرات بسیاری به همراه دارد و در ایران شاهد رخ دادن حوادثی از این دست در برخی از کارخانه‌های فولادسازی بوده‌ایم. مدیر مجتمع صنعتی چادرملو در این باره گفت: اگر برای انجام کار در واحدهای فولادی تنها از روبات‌ها استفاده شود کار سختی خواهد بود. به همین دلیل واحدهایی که از روبات‌ها استفاده می‌کنند به هم متصل هستند و تصمیمات انسانی بر روند کارشان تاثیرگذار است. بنابراین اگر واحدهای فولادسازی فقط بخواهند به سمت استفاده از روبات بروند به سرمایه‌گذاری بسیار زیادی نیاز دارند و اشتباهات نیز افزایش خواهد یافت؛ در نتیجه ارزش افزوده کافی در تولید به وجود نخواهد آمد. بنابراین تا حدی می‌توان از روبات‌ها برای انجام کار استفاده کرد.


همکاری صنعت و دانشگاه در پروژه‌ها

معادن و برخی از واحدهای صنایع معدنی برای کاهش هزینه‌های خود، استفاده از مردم بومی را در برنامه‌های خود تعریف کرده‌اند. این در حالی است که در واحدهای صنایع معدنی به دلیل نیاز به نیروهای متخصص، فنی و باتجربه، استخدام تمام نیروی انسانی از مردم منطقه را غیرممکن می‌کند. مصری‌نژاد نیز درباره نیروهای انسانی فعال در مجتمع گفت: عمده فعالیت‌ها در کارخانه‌های فولادسازی، تجربی و علمی است و در بسیاری از موارد، تجربه بر علم غلبه می‌کند. بر این اساس تصمیم گرفتیم از مجربان و متخصصان فولادسازی در این استان در کوتاه‌مدت استفاده کنیم. البته در کنار آنها جوانان منطقه به ویژه از شهرستان اردکان را به کار دعوت می‌کنیم تا ضمن یادگیری و به‌دست آوردن تجربه، بعد از ۱۵ سال به استادکارانی تبدیل شوند که توان ورود به دیگر صنایع فولادی کشور را داشته باشند.وی ادامه داد: برخی از تجهیزات و فناوری‌های به کار رفته در کارخانه‌ها ساخت ایران نیستند؛ به همین منظور در هنگام نصب و مونتاژ این تجهیزات از سوی کارشناسان و متخصصان خارجی، نیروهای انسانی فعال در مجموعه نیز مورد آموزش قرار می‌گیرند تا دانش فنی انتقال یابد.

منبع: صمت
عناوین برگزیده