تاریخ: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۵۲
بازدید: ۴۲۶
کد خبر: ۵۲۸۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

فعالیتهای بین المللی صنعت بیمه بعد از برجام

می متالز - بیمه از صنایع تاثیرگذار بر اقتصاد و تجارت بین الملل و یکی از معدود صنایعی است که به سرعت قابلیت جهانی شدن دارد.
فعالیتهای بین المللی صنعت بیمه بعد از برجام

صنعت بیمه بعد از اجرایی شدن  برجام جانی دوباره به خودگرفت و میزان سرمایه گذاری در آن با رشد چشم گیری همراه شد. برداشته شدن تحریم‌ها علاوه برتاثیر در بخش‌های اقتصادی کشور به فرصتی مناسب برای رشدوتوسعه صنعت بیمه تبدیل شد ،به طوری که از زمان اجرایی شدن برجام بسیاری از شرکت‌های بزرگ بیمه ای برای برقراری روابط با ایران اعلام آمادگی کردند.

بدون تردید یکی از مهم ترین عواملی که صنعت بیمه را در زمان تحریم تهدید می‌کرد، حبس شدن ریسک در داخل کشور بود که با اجرایی شدن  برجام شاهد خروج تدریجی ریسک‌ها ازکشور هستیم. این درحالی است که  با لغو تحریم‌ها، تغییر در فعالیت‌های اقتصادی کشور در تمامی حوزه‌ها، به‌ویژه صنعت بیمه که در دوره تحریم با مشکلات و موانع بسیاری مواجه بود، یک واقعیت غیرقابل انکار است.کارشناسان درباره وضعیت صنعت بیمه در روزهای پساتحریم معتقدند با توجه به شرایط پیش‌رو‌ برای اینکه صنعت از رشد و توسعه لازم برخوردار شود، تحقق آن منوط بر این است که از توانمندی‌های صنعت بیمه در ارتباط با افزایش ظرفیت‌های این بخش
بهره‌مند شویم. به همین منظور به سراغ  "مجید صفدری " مدیرعامل بیمه ما رفته وبا وی به گفت وگو پرداخته‌ایم که درادامه می‌خوانید.

"مجید صفدری " مدیرعامل بیمه ما در مورد وضعیت صنعت بیمه بعد از برجام گفت: خوشبختانه بعد از برجام در صنعت بیمه شاهد اتفاقات خوبی در زمینه انتقال ریسک با شرکت‌های اسیایی واروپایی  هستیم.

وی افزود : زمانی که کارخانجات، کشتی‌ها،  صنایع ، هواپیما وآحاد مردم را بیمه می کنیم ، باید از طریق بیمه اتکایی ریسک‌ها وخطرات را ازکشور خارج کنیم  که برجام کمک خوبی کرده است.

صفدری ادامه داد : در زمان تحریم کشور‌های آسیایی واروپایی خطرات و ریسک‌های صنعت بیمه ما را قبول نمی کردند، اما خوشبختانه بعد از برجام با مذاکرات خوبی که با کشورهایی از جمله  فرانسه ، انگیس ، سوئیس وکشورهای آسیایی مانند هندوستان، چین وبرخی از کشورهای خاورمیانه داشتیم، شاهد تمایل آنها به همکاری با ایران هستیم.

به عنوان مثال؛ زمانی که درکشور پالایشگاه‌ها، کشتی‌ها، پتروشیمی‌ها، کارخانجات و نفت کش‌ها بیمه می‌شوند ، درصورت بروز خسارات سنگین ونداشتن ارتباطات بین المللی ، سوخت ملی ایجاد می‌شودونیازمند سرمایه ملی هستیم . در هنگام وقوع حادثه باید شرکت‌های بیمه هزینه را پرداخت کنند، اما خوشبختانه بعد از برجام توانستیم ریسک‌ها وخطرات را از کشور خارج کنیم. مدیرعامل بیمه ما خاطرنشان کرد : بعد از برجام شاهد ورود تکنولوژی و آموزش‌های جدید بیمه  گری به کشور هستیم.

به عنوان مثال ؛ تبادلات اطلاعاتی را با شرکت scor   فرانسه ،مونیخ ری داشته ایم. همچنین کارشناسان  از طریق شبکه مجازی وراه دور در شرکت "بیمه ما"تحت آموزش اروپایی قرار گرفتند که این امر درنهایت منجر به استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا خواهد شد. صفدری ادامه داد : دستاورد دیگر صنعت بیمه استفاده از دانش وتجربیات مدیران شرکت‌های خارجی بود و طی دیدارهایی که با آنها  داشتیم،  توانستیم تجربیاتشان را در حوزه نوآوری کسب کنیم. همچنین   شرکت" بیمه ما "توانست بیمه نامه مسئولیت مدنی پلنگ ایرانی را ابداع کند که کمک زیادی به حفظ دارایی‌های روستاییان کرده است.

وی در خصوص ریسک‌ها ی عمده ای که صنعت بیمه با آن روبه رو است ، تصریح  کرد : عمده ترین ریسک‌ها در حوزه نفت ، گاز ، پتروشیمی ، میعانات گازی ، کارخانجات خودروسازی ، نیرو گاههای آب وبرق وگاز ، کشتی‌ها ، هواپیما ونفت کش‌ها است.

صفدری درمورد راهکار مقابله با ریسک‌های بزرگ صنعت بیمه خاطرنشان کرد : در صورت ارتباط با کشور‌های آسیایی و اروپایی و انتقال بخشی  از حق بیمه‌ها می توانیم ریسک‌ها را  از کشور خارج کنیم و درصورت بروز خسارت از منابع مالی آنها استفاده کنیم  که درواقع این امرمنجر به ورود سرمایه‌ها  به کشور خواهد شد . بیمه‌های اتکایی علاوه براینکه ریسک‌ها از کشور خارج می کنند باعث استفاده  از منابع مالی کمپانی‌های بزرگ خارجی نیز می‌شود. مدیرعامل بیمه ما  در خصوص تاثیر «IFRS» برصنعت بیمه اظهارداشت: «IFRS» لازمه کسب وکارهای اقتصادی در قرن حاضر  است و اگر بخواهیم با اقتصاد دنیا و تجارت جهانی ارتباط داشته باشیم  باید صورت‌های مالی و گزارش‌های مالی ما مطابق با استانداردهای  روز دنیا باشد.  وی ادامه داد: امیدواریم «IFRS»  وارتباطات بانکی،  ایران را به تجارت جهانی واقتصاد روز دنیا متصل کند.

مدیرعامل بیمه ما در خصوص اقدامات دولت تدبیر وامید در صنعت بیمه تصریح کرد  : یکی از اقدامات مهم در صنعت بیمه سامانه سنهاب است که منجر به نظارت بیشتر بیمه مرکزی بر صدور بیمه نامه‌های شرکت‌های بیمه خواهد شد.همچنین این سامانه منجر به توانمند شدن نظارت‌های بیمه مرکزی وملزم کردن شرکت‌های بیمه به اعلام بیمه نامه‌ها وریسک‌های خود به نهاد ناظر خواهد شد  که درنهایت ثمره آن مدیریت ریسک است.

صفدری درخصوص موضوع  اشتغال زایی در صنعت بیمه افزود : صنعت بیمه از طریق جذب نمایندگان فروش و بازاریابان می تواند  به  ایجاد اشتغال زایی کمک کند.

به عنوان مثال ؛ در کشور افراد تحصیل کرده بیکار بسیاری هستند که با آموزش‌های لازم می توانند با ایجاد در آمد مالی به بازاریابان ونمایندگان خوبی تبدیل شوند.  درکشور فضا برای ایجاد اشتغال فراهم است وتنها راهکار مدیریت ریسک استفاده از ارزیابان تحصیل کرده است. وی با بیان اینکه  مردم آگاهی لازم از  بیمه ندارند، ادامه  داد : درصورتی که  به سمت گسترش فرهنگ بیمه ،  حرکت کنیم وشنا خت لازم از این صنعت به وجود آید قطعا مردم از خرید بیمه نامه استقبال خواهندکرد.

صفدری با  اشاره به این موضوع که در دولت یازدهم صدو یازده درصد رشد حق بیمه داشتیم ، گفت  :  در حال حاضر مردم از بیمه نامه استقبال می کنند  و فروش بیمه نامه‌ها به 28 میلیارد تومان رسیده است. همچنین زمان روی کار آمدن  دولت یازدهم ، ضریب نفوذ بیمه 7/1 درصد بود که در حال حاضر به 2/1 دهم درصد رسیده است.

وی اشاره ای به شرکت بیمه توسعه داشت وخاطرنشان کرد  :  در یک مقطعی بیمه توسعه دچار تزلزل مالی شد ، اما خوشبختانه باکمک‌های  بیمه مرکزی وبیمه ایران حدود هزار میلیارد تومان  خسارات این شرکت پرداخت شد. صفدری ادامه داد: اما با توجه به مشکلاتی که در سیستم بانکی مانند موسسه کاسپین وحافظ رخ داد، سیستم بانکی  نتوانست به سرعت مانند صنعت بیمه مشکلات راحل کند وشاهد معضلاتی درسیستم بانکی هستیم. اما به طورکلی صنعت بیمه نمره قبولی را در ارائه خدمات به مشتریان کسب کرده است.

مدیرعامل بیمه ما در خصوص راهکار افزایش بیمه عمر در کشور خاطر نشان کرد: گسترش وفروش بیمه عمر نیازمند فرهنگ سازی است وآمار نشان دهنده افزایش  فروش بیمه عمر در کشور است و از طرفی هم مجلس شورای اسلامی در برنامه 5 ساله  توسعه بربیمه عمرتاکید کرده است. وی ادامه داد :تمام شرکت‌های بیمه، بیمه مرکزی ، سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها به خصوص صدا وسیما باید به فرهنگ سازی بیمه کنند.  چرا که ریشه بسیاری از بزه کاری‌ها  مسائل اقتصادی است. بیمه عمر آینده اقتصادی خانوارها را تضمین خواهد کرد. مدیرعامل بیمه ما در پایان در خصوص برنامه‌ها ی آتی شرکت بیمه ما یاد آور شد: نفوذ بیشتر در بازار وافزایش فروش با مدیریت ریسک ،گسترش بیمه‌ها ی عمر و سرمایه گذاری ، نوآوری وتولید محصولات جدید است که در این زمینه باسازمان  محیط زیست همکاری‌هایی  داشتیم . همچنین به طور جدی درصدد استفاده از آموزش‌های جدید ونوین برای پرسنل بازاریابی وفروش هستیم.

عناوین برگزیده