تاریخ: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۶:۱۸
بازدید: ۲۴۹
کد خبر: ۵۳۰۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

با وجود ممنوعیت قانونی، حدود 5.8 میلیون تن بوکسیت از مالزی صادر شد

می متالز - معدن‌کاری و استخراج بوکسیت در مالزی، پس از مواجه چین با کسری بوکسیت از سال 2014 آغاز شد. به‌واسطه تقاضای عظیم چین، فعالیت‌های معدن‌کاری در مالزی به سرعت و غیر قابل کنترل افزایش یافت تا جایی که منابع طبیعی و محیط زیست این کشور از فعالیت این واحدها مورد تهدید جدی قرار گرفت. از این رو فعالیت معدن‌کاری بوکسیت در این کشور ممنوع اعلام شد؛ اما کماکان معدن‌کاران به صورت غیر قانونی به فعالیت خود ادامه می‌دهند.
با وجود ممنوعیت قانونی، حدود 5.8 میلیون تن بوکسیت از مالزی صادر شد

کشور مالزی با ذخیره 110 میلیون تنی از بوکسیت، یکی از کشورهای مهم در حوزه معدن‌کاری آلومینیوم به‌شمار می‌رود. این کشور که دارای 0.4 درصد از ذخایر جهانی بوکسیت است، از بین برترین کشورهای دارای ذخایر غنی بوکسیت، جایگاه پانزدهم را به‌خود اختصاص داده است. به‌طور کلی می‌توان گفت که تنها معدن‌کاری و استخراج بوکسیت، از زنجیره تأمین صنعت بالادستی آلومینیوم در مالزی فعال است. بدین ترتیب تقریبا تمامی بوکسیت استخراج شده از معادن موجود در مالزی به بازارهای بین‌المللی صادر می‌شود.

آغاز فعالیت معدن‌کاری بوکسیت در مالزی را می‌توان از زمان ممانعت‌های صادراتی در اندونزی جستجو کرد. در این برهه، اندونزی به‌عنوان یکی از تأمین‌کنندگان اصلی بوکسیت بازار چین، هر ساله صادرات قابل توجهی از بوکسیت به این کشور داشت. با اعمال قانون ممنوعیت صادرات مواد خام معدنی از این کشور که از سال 2014 برای بوکسیت به مرحله اجرا گذاشته شد، باعث کسری قابل توجهی از بوکسیت در بازار چین شد. به این ترتیب، بازار عظیم و تشنه چین به ماده خام بوکسیت، بر آن شد تا نیاز خود را از کشورهای دیگری تأمین کنند. در این بین، مالزی که دارای ذخایر قابل توجهی از بوکسیت است، از مهم‌ترین بازارهای تولید جایگزین بود. بدین ترتیب، معدن‌کاری و استخراج بوکسیت در این کشور از این سال با رشد چشم‌گیری روبه‌رو شد.

این امر سبب شد تا به سرعت بسیاری از ذخایر بوکسیت مالزی دستخوش فعالیت‌های معدن‌کاری شود. گسترش بی‌رویه فعالیت‌های معدن‌کاری که به‌واسطه بازار گسترده و تشنه چین در این کشور شکل گرفته بود، سبب شد تا منابع زیست‌محیطی این کشور به‌شدت از فعالیت‌های معدن‌کاری آسیب ببیند. دولت مالزی، به‌منظور جلوگیری از رشد بی‌رویه معدن‌کاری و حفظ منابع طبیعی، صادرات بوکسیت را نیز ممنوع اعلام کرد. با این حال، فعالیت معدن‌کاری در خصوص کانی بوکسیت در این کشور هیچگاه قطع نشد.

نمودار 1، روند صادرات بوکسیت از مالزی را در 12 ماه گذشته نشان می‌دهد. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، صادرات بوکسیت از این کشور طی یک سال گذشته روند کاهشی را سپری کرده است. با این حال، آمارها حاکی از آن است که با وجود منع‌های قانونی برای صادرات بوکسیت در طی 18 ماه گذشته، همچنان واحدهای معدن‌کاری بوکسیت به فعالیت خود ادامه می‌دهند. براساس این گزارش منتشر شده، تقریبا تمامی بوکسیت تولید شده در این کشور به صورت غیر قانونی توسط کامیون‌بارها صادر می‌شود. براساس همین گزارش، از زمان اجرایی شدن قانون ممنوعیت صادرات بوکسیت از مالزی، حدود 5.8 میلیون تن بوکسیت از این کشور به صورت غیر قانونی صادر شده است. این در حالی است که قبل از اجرایی شدن این قانون، کل ذخیره در حال معدن‌کاری در این کشور حدود 5.4 میلیون تن برآورد شده بود.

عناوین برگزیده