تاریخ: ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۱:۴۴
بازدید: ۲۳۳
کد خبر: ۵۶۸۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

تابستان داغ، تقاضای داغ یک میلیون تنی فولاد را رقم زد

می متالز - هوای تابستان سال جاری بسیار گرم‌تر از سال‌های گذشته بود و این گرما به صنعت فولاد نیز منتقل شد؛ به‌طوری که در اتفاقی بی‌سابقه شاهد افزایش تقاضا تا یک میلیون تن بودیم، در حالی که در برخی از ماه‌ها تقاضای محصولات فولادی حداکثر تا 700 هزار تن می‌رسید. بنابراین به‌واسطه افزایش تقاضا، فرصت بسیار خوبی در اختیار فولادسازان کشور قرار گرفته تا از آن بهره کافی را ببرند.
تابستان داغ، تقاضای داغ یک میلیون تنی فولاد را رقم زد

به‌طور معمول در فصول گرم که ساخت‌وساز افزایش می‌یابد، تقاضای محصولات ساختمانی مانند فولاد نیز بالا می‌رود و این روند در همه دنیا اتفاق می‌افتد؛ اما اتفاق جالب توجه در بازار فولاد کشور طی مرداد ماه سال جاری این است که تقاضا در این ماه به بیش از یک میلیون تن رسید، اتفاقی که هرگز در بورس کالا رخ نداده بود. علت افزایش تقاضای محصولاتی نیز به افزایش قیمت این محصول و تا حدی نیز خروج تدریجی صنایع مصرف‌کننده و پایین‌دست از رکود بازمی‌گردد.

چنانچه آمار معاملات مرداد ماه سال گذشته مورد بررسی قرار گیرد، مشخص می‌شود که میزان معاملات محصولات فولادی حدود 580 هزار تن بود، در حالی که این محصولات تقاضایی در حدود 590 هزار تن داشتند. اما نمودار 1 نشان می‌دهد که در مرداد ماه سال جاری میزان عرضه محصولات فولادی حدود 390 هزار تن (بخشی به‌صورت مچینگ) بود که در مقابل آن بیش از یک میلیون و 60 هزار تن تقاضا وجود داشت و این میزان تقاضا در تاریخ معاملات محصولات فولادی در بورس کالا بی‌سابقه بود. در عین حال حدود 645 هزار تن محصول فولادی مورد معامله قرار گرفت و به فروش رفت.

در این میان محصولات تخت بیش از سایر محصولات و به میزان 490 هزار تن مورد معامله قرار گرفتند و بیشترین آمار نیز به ورق گرم اختصاص داشت. فولاد مبارکه به‌عنوان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده محصولات فولادی توانست بیش از 276 هزار تن از ورق گرم خود را در بورس کالا معامله کند. پس از آن تختال به میزان 120 هزار تن در بورس کالا عرضه شد که تقاضایی در حدود 237 هزار تن داشت! در نهایت 119 هزار تن از تختال عرضه شده به فروش رفت. ورق سرد نیز دیگر محصول پررونقی بود که به میزان 80 هزار تن مورد معامله قرار گرفت. ورق‌های گالوانیزه و قلع‌اندود نیز هر یک به‌ترتیب به میزان 11 هزار و 400 تن و 5 هزار و 600 تن مورد معامله قرار گرفتند.

محصولات میانی همانند شمش نرمال و شمش بلوم نیز محصولات پررونقی بودند و تقاضا برای آن‌ها در بورس کالا زیاد بود. به‌طوری که با عرضه 66 هزار تنی این محصولات در بورس کالا، بیش از 166 هزار تن تقاضا در مورد آن‌ها وجود داشت! که در نهایت تمامی این محصولات نیز به فروش رفتند.

محصولات طویل نیز به میزان 89 هزار تن در بورس کالا عرضه شدند که تقاضای آن‌ها به بیش از 200 هزار تن می‌رسید. در این میان حدود 57 هزار تن تیرآهن نیز در بورس کالا که عمدتاً توسط ذوب آهن بود، در بورس کالا عرضه شد و تقاضای آن‌ها نیز به 128 هزار تن رسید. در نهایت همان 57 هزار تن مورد معامله قرار گرفت. حدود 18 هزار میلگرد نیز توسط شرکت‌های فولادی و عمدتاً توسط ذوب آهن در بورس کالا عرضه شد که تقاضایی در حدود 43 هزار تن داشتند. در نهایت بیش از 10 هزار تن سبد میلگرد و تیرآهن در بورس کالا توسط ذوب آهن عرضه شد که تقاضای این محصول نیز به بیش از 32 هزار تن رسید و در نهایت همان 10 هزار تن به فروش رفت.

عناوین برگزیده