تاریخ: ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۵۳
بازدید: ۳۶۷
کد خبر: ۵۷۰۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در مراسم انعقاد تفاهم نامه همکاری علمی و پژوهشی ایمیدرو و دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب اعلام شد:

افزایش 4 برابری سرمایه گذاری ایمیدرو در آموزش و پژوهش

می متالز - رئیس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد: این سازمان طی سال گذشته، 19.5 میلیارد تومان در بخش آموزش و پژوهش هزینه کرد که نسبت به ابتدای دولت یازدهم 4 برابر شده است.
افزایش 4 برابری سرمایه گذاری ایمیدرو در آموزش و پژوهش

مهدی کرباسیان در مراسم انعقاد تفاهم نامه همکاری علمی و پژوهشی ایمیدرو و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، با اعلام این مطلب اظهار داشت: در دهه گذشته به دلیل کاهش ارتباط بین المللی، از نظر فناوری با عقب ماندگی مواجه شدیم در حالی که کشورهای دیگر در حوزه های مختلف از جمله اکتشاف و عناصر نادر خاکی، پیشرفت های معجزه آسایی داشتند.

وی افزود: جبران این مسیر باید از طریق همکاری با دانشگاه ها پیش رود. خوشبختانه طبق قانون، سازمان های توسعه ای نظیر ایمیدرو و ایدرو می توانند 25 درصد درآمد خود را به بخش آموزش و پژوهش اختصاص دهند و از این رو ایمیدرو طی سال های اخیر فعالیت های آموزشی و پژوهشی مختلفی را با همکاری نهاد های ذیربط از جمله سازمان آموزش فنی حرفه ای و سازمان نظام مهندسی معدن و دانشگاه ها انجام داد.

وی ادامه داد: برگزاری بیش از 30 مورد دوره های مختلف آموزش های کاربردی با مدرسان خارجی از کشورهای استرالیا، کانادا، انگلستان، آلمان و چین، آموزش حرفه ای برای سطوح مختلف بخش معدن شامل کارشناسی، کارگران، رانندگان و غیره و نیز همکاری با 30 دانشکده و مرکز علمی اعم از دولتی (دانشگاه تهران، شریف، مالک اشتر و علم و صنعت) و خصوصی (3 دانشگاه آزاد) از جمله این اقدامات است.

 

حمایت مالی ایمیدرو از پروژه های دانشگاهی

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به نیاز بخش معدن و صنایع معدنی به آموزش و پژوهش در زمینه های مختلف، تصریح کرد: ایمیدرو از نظر بودجه محدودیتی برای بخش آموزش و پژوهش ندارد و پروژه های مربوط را حمایت مالی می کند و فعالان علمی پژوهشی در دانشگاه آزاد می توانند در حوزه های ایمنی، اکتشاف، استخراج، فرآوری، انرژی و غیره پروژه های کاربردی پژوهشی برنامه ریزی و تعریف کنند. این پروژه ها می تواند در راستای فناوری های جدید اجرایی شود.

وی ادامه داد: علاقه مندیم در حوزه پساب و زیست محیطی به عنوان یکی از مشکلات بخش معدن، همکاری دوجانبه ای با دانشگاه ها داشته باشیم. در جلسه هفته پیش با عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، عنوان شد که این سازمان مانعی برای اجرای طرح ها نمی شود اما موانع سختی برای مسائل زیست محیطی گذاشته می شود که البته حرف درستی است. این موضوع در کشورهای پیشرفته رفع شده است به طوری که در بازدید از یک کارخانه مس در وسط شهر هامبورگ آلمان، مدیر عامل کارخانه بر موضوع زیست محیطی بیشتر از تولید توجه داشت و آن را به صورت لحظه ای مورد نظارت قرار می داد.

کرباسیان خاطرنشان کرد: ایمیدرو از پایان نامه های دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری در زمینه معدن و صنایع معدنی، پس از بررسی و تایید در کمیته مربوطه، حمایت مالی می کند.

 

هدایت پایان نامه های تحصیلی به سمت اولویت های ایمیدرو

بهروز دانشیان، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب در این مراسم گفت: در این دانشکده طی دوره تحصیلی گذشته، 2400 پایان نامه تحصیلی داشتیم که معتقدیم این حجم بالای پایان نامه ها باید جهت دار شوند.

وی ادامه داد: کارگروهی برای ارتباط با صنعت تشکیل می شود تا بتوانیم طرح های پژوهشی را در جهت اولویت های پژوهشی ایمیدرو هدایت کنیم.

دانشیان خاطرنشان کرد: پروپوزال های کارشناسی ارشد و دکترا قبل از مطرح شدن در گروه آموزشی، در مرکز تحقیقات نانو بررسی و انتخاب می شوند و دانشجویان برجسته نیز در این مرکز مشغول به کار می شوند.

وی افزود: واحد تهران جنوب با 4 دانشگاه آلمان همکاری می کند و این واحد دانشگاهی، اولین دانشگاهی است که دانشجو به آلمان اعزام کرده است. همچنین اولین دانشگاهی هستیم که دانشجوی آلمانی رساله دکترای خود را در رشته معماری در ایران می گذراند و البته می توانیم از توانمندی های دانشجوی آلمانی نیز استفاده کنیم.

بنا به این گزارش، این تفاهم نامه همکاری بین مهدی کرباسیان رییس هیات عامل ایمیدرو و بهروز دانشیان رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب در زمینه ایجاد همکاری پایدار بین ایمیدرو و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب و استفاده متقابل از امکانات و ظرفیت های آموزشی و پژوهشی امضا شد.

هدف از امضای تفاهم نامه میان ایمیدرو و دانشگاه آزاد- واحد تهران جنوب، ایجاد همکاری علمی و پژوهشی درحوزه معادن و صنایع معدنی و جهت بخشیدن به پایان نامه های کارشناسی ارشد و رساله های دکتری برای رفع مشکل های صنعت معدنکاری و قراردادن دانش و تجربه در کنار یکدیگر عنوان شده است.

منبع: ایمیدرو
عناوین برگزیده