تاریخ: ۱۰ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۲:۴۴
بازدید: ۴۱۴
کد خبر: ۵۸۸۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

وزیر؛ برنامه‌نویس باشد یا عملگرا

می متالز - بحث این است که وزیری که در وزارت اقتصاد یا وزارت صنعت، معدن و تجارت بر سر کار آمده آیا به طور حتم باید برنامه‌نویس باشد یا عملگرا؟
وزیر؛ برنامه‌نویس باشد یا عملگرا

به گزارش می متالز، تخصص و دانش آن حوزه را داشته باشد یا داشتن روحیه مدیریتی و اجرایی کفایت می‌کند؟ آیا وزیر باید رشته مربوط را در دانشگاه خوانده باشد یا برای پست وزارت کارنامه کاری‌اش بیشتر مورد توجه است؟ به باور کارشناسان، آن زمان که فرد باید رشته تحصیلی‌اش با کارش تطابق داشته باشد گذشته است و آنچه برای فعالیت در یک وزارتخانه کفایت می‌کند توان مدیریتی و عملگرایی است. در همین زمینه با کارشناسان حوزه اقتصاد به گفت‌وگو نشستیم.


تجربه مدیریتی کلیدی است

مسعود دانشمند، عضو هیات‌رئیسه خانه اقتصاد اظهار کرد: بحث اینکه وزیر در حوزه‌ای که بر سر کار آمده به طور حتم باید صاحب تخصص باشد دیگر گذشته و قدیمی شده است. زمان قدیم بود که باید یک سرهنگ و ژنرال وزیر دفاع می‌بود اما امروز چیزی که برای تعیین وزیر در هر حوزه‌ای مهم است فقط بحث مدیریت است. او تاکید کرد: وزیر بیش از هر چیزی باید مدیر باشد و توان اینکه گروه کارشناسی را دور خودش جمع کند داشته باشد. در کشورهای دیگر برای اینکه فردی بر سر کار بیاید و پست مهمی را بگیرد باید بتواند مدیریت خوبی داشته باشد. به طور مثال، در اسپانیا خانمی وزیر دفاع شده بود که باردار بود و چون مدیر و توانمند بود، موارد دیگر مانعی برای کار او ایجاد نکرده بود. اینکه ما فکر می‌کنیم رئیس بیمارستان باید پزشک باشد درست نیست بلکه این مهم است که بتواند مدیریت کند و کاربلد باشد. بنابراین امروز باید در کابینه به آدم‌هایی نگاه کنیم که مدیر باشند و سوابق مدیریتی موفقی داشته باشند. اینکه می‌خواهیم فردی مثل کرباسیان را در وزارت اقتصاد بگذاریم خیلی لازم نیست که بگردیم ببینیم تحصیلات و تخصص لازم را دارد یا خیر بلکه همین که مدیر موفق و توانمندی بوده است کفایت می‌کند چراکه مدیر موفق می‌تواند گروه کارشناسی را به عنوان اتاق فکر برای خود درنظر بگیرد. عضو پیشین هیات‌رئیسه اتاق بازرگانی تهران با اشاره به سابقه کاری ۸ ساله محمد شریعتمداری در وزارت بازرگانی بیان کرد: او در آن دوره به عنوان وزیر خوب شناخته شد. اکنون هم که به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت معرفی شده است خیلی‌ها به توانمندی او باور دارند. هرچند برخی به دلیل اینکه تخصصی در حوزه معدن ندارد ابراز نگرانی کرده‌اند. اما به باور من ممکن است وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم به هیچ معدنی نرفته باشد اما درست نیست که ما سابقه مدیریتی‌اش را زیر سوال ببریم! سابقه مدیریت وی نشان می‌دهد که آدم موفقی بوده است و می‌تواند در این حوزه خوب کار کند. انتظاری که از شریعتمداری وجود دارد این است که وقتی در آن حوزه مشغول به کار شد از گروه کارشناس و متخصص بهره ببرد. کسانی که اقتصاد و دارایی را خوب بلد هستند باید از نظرهای تخصصی‌شان به عنوان مشاوره استفاده شود. دانشمند ادامه داد: شریعتمداری به دلیل شناختی که از مجموعه دارد و مدیریتی که سال‌ها داشته می‌تواند تیم متخصص خوبی را دور خود جمع کند. از آنجایی که کار وزارتخانه گسترده است، شریعتمداری باید ۴ تیم تخصصی و مشورتی را شکل بدهد که در بخش‌های بازرگانی، معدن، صنایع کوچک و بزرگ مشغول به کار شوند. عضو هیات‌رئیسه خانه اقتصاد عنوان کرد: امروز وزیر نقش هماهنگ‌کننده بین وزارتخانه و هیات دولت را دارد. او باید نظرهای دولت را در وزارتخانه ببرد و نتایج تصمیم‌گیری‌های وزارتخانه را به هیات دولت ببرد. درنتیجه برای این کار باید مدیر خوبی باشد. باور دارم که شریعتمداری و کرباسیان در این مسئله موفق می‌شوند.


تقویت همدلی با اعتماد به وزیران

ابراهیم جمیلی، رئیس خانه اقتصاد ایران اظهار کرد: وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم باید عملگرا باشند. امروز دیگر شرایطی نیست که فقط سخنرانی کنند و فکر کنند که می‌توانند کشور را اداره کنند. ما باید نتیجه‌گرا باشیم و ببینیم که نتیجه کارمان چه است؛ اگر منفی بود، باید هر چه سریع‌تر تغییرش داد. او ادامه داد: همه چیز مشخص است، نقاط ضعف و قوت را فهمیده‌ایم و ما برای حل آن به وزیرانی نیاز داریم که به دنبال حل مسئله باشند و نه اینکه پیوسته یک مبحث را تکرار کنند. وزیران باید تلاش کنند حرکتی که می‌کنند در چارچوب درست باشد. به این ترتیب عملگرایی و نتیجه‌گرایی جزو کارهایی است که باید در صدر اولویت‌های دولت قرار بگیرد.

رئیس خانه اقتصاد ایران با مثبت دانستن پرونده وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: خوشبختانه در وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور اقتصاد و دارایی کسانی معرفی شده‌اند که سابقه خوبی دارند. وظیفه ما این است که به وزیران معرفی شده ازسوی رئیس‌جمهوری اعتماد و کمک‌شان کنیم تا موفق شوند. ما باید به آنها فرصت کار کردن بدهیم تا برنامه‌های‌شان را اجرا کنند، کمتر نقد کنیم و بیشتر آنها را راهنمایی کنیم. او با اشاره به اهمیت همکاری در کشور گفت: اعتماد به وزیران پیشنهادی رئیس‌جمهوری نخستین اساسی است که می‌تواند همدلی را در کشور تقویت و اختلافات را کاهش دهد. ما باید به این سمت و سو برویم تا کمک کنیم همدلی در کشور تقویت، اختلافات کاهش و برنامه‌ها اجرایی شوند. با توجه به اینکه برنامه ششم، سند چشم‌انداز و بودجه سالانه را هم داریم باید در قالب این ۳ محور حرکت کنیم. نه خواسته‌های‌مان را باید آنقدر بالا ببریم که دولت از انجام آن ناتوان باشد و نه دولت باید آنقدر سستی کند که برنامه‌هایی که در بودجه درنظر گرفته شده به سرانجام نرسد. در این روند باید در قالب حرکت متوازن پیش برویم. اگر رشدی هست باید متوازن و مربوط به تمام بخش‌ها باشد. اگر کاهش بودجه‌ای هست نباید به یک بخش فشاراید بلکه باید کل سیستم درگیر باشد. عضو پیشین هیات‌رئیسه اتاق بازرگانی اظهار کرد: ما باید فضای انتخابات را فراموش کنیم، هر کسی از هر گروهی باید به فکر این باشد که چگونه می‌توان به رشد ۸ درصدی رسید و از رکود اقتصادی خارج شد. دیگر زمان انتقاد نیست. اکنون زمان کمک کردن است و همه وظیفه دارند کمک کنند. باید فرصتی به دولت داده شود که حرکت‌هایش را بازنگری و بررسی کند. در آخر عملکرد وزیران و سازمان‌ها باید مورد بررسی و کارشناسی قرار گیرد و وزیران باید بتوانند جوابگو باشند. او در آخر با اشاره به اهمیت دادن فرصت به جوانان گفت: تیم مدیریتی کشور به پوست‌اندازی نیاز دارد و باید از کسانی که صاحب‌نظر و سابقه‌دار هستند به عنوان مشاور و اتاق فکر استفاده کرد. زمانی که به جوانان اعتماد بیشتری شود تیم مدیریتی قالب جدیدی به خود می‌گیرد و می‌تواند بهتر پیش رود.

منبع: صمت
عناوین برگزیده