تاریخ: ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۳۲
بازدید: ۱۴۸۶
کد خبر: ۵۹۲۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

قیمت آلومینیوم، به‌طور غیر مستقیم بر قیمت آلومینا تأثیرگذار است

می متالز - آلومینا همواره سهم مهمی در هزینه‌های تولید آلومینیوم را به‌خود اختصاص داده است. قیمت این محصول براساس مقدار عرضه و تقاضای آن در بازار تغییر می‌کند. قیمت آلومینیوم نیز به‌طور غیر مستقیم بر قیمت آلومینا تأثیرگذار بوده است.
قیمت آلومینیوم، به‌طور غیر مستقیم بر قیمت آلومینا تأثیرگذار است

به گزارش می متالز، آلومینا به‌عنوان محصول پالایش شده بوکسیت در صنعت آلومینیوم همواره سهم قابل توجه بین 35 تا 38 درصدی در هزینه‌های تولید آلومینیوم اولیه داشته است. آلومینا که حالتی از اکسید خالص آلومینیوم است، طی روش مشهور بایر از سنگ معدنی بوکسیت استحصال می‌شود. این محصول برای استفاده در واحدهای ذوب آلومینیوم که به گرید متالورژیکی شهرت دارد، علاوه بر سنگ معدنی بوکسیت، از طریق پالایش و فرآوری سنگ‌های معدنی دیگری نظیر نفلین سینیت و آلونیت نیز تولید می‌شود؛ گرچه حجم تولید آلومینا از این دست از سنگ‌های معدنی در قیاس با بوکسیت در سطح بسیار پایین و قابل اغماضی است.

با توجه به اهمیت و سهم قابل توجه آلومینا در هزینه‌های کل تولید هر تن آلومینیوم اولیه، می‌توان به وابستگی و ارتباط قیمت این 2 محصول به یکدیگر اذعان کرد. نمودار 1، روند تغییر قیمت آلومینیوم در بازار بورس فلزات لندن، به‌عنوان بازار مرجعی در قیمت‌گذاری آلومینیوم و قیمت آلومینا براساس اندیس پلاتس (Platts Alumina Index) را از ابتدای سال 2013 نشان می‌دهد.

همان‌طور که در نمودار قابل مشاهده است، قیمت آلومینا و آلومینیوم روندی تقریبا مشابه را طی کرده‌اند؛ گرچه تغییر قیمت آلومینا با کمی تأخیر نسبت به تغییر قیمت آلومینیوم بوده است. این مقدار از تأخیر در برخی از برهه‌ها به حدود 4 یا 5 ماه می‌رسد، در حالی که در مواقعی عکس‌العمل قیمت آلومینا نسبت به قیمت آلومینیوم کمتر از یک ماه نیز بوده است. مشابه با قیمت آلومینیوم، که در اواخر سال 2015 به کمترین مقدار خود در دوره مورد بررسی رسید، قیمت آلومینا نیز با افت شدیدی مواجه شد. ولی پس از آن با رشد آهسته قیمت آلومینیوم، قیمت هر تن آلومینا نیز روند صعودی را در پیش گرفت و همزمان با افزایش قیمت آلومینیوم به سطوح ماکزیمم خود از سال 2013، قیمت آلومینا نیز به بیشینه مقدار خود در این دوره بازگشت.

بازار آلومینا، یک بازار نقدی محسوب می‌شود، به این معنی که ارزش این محصول در بازار با تغییر مقدار عرضه و تقاضا تغییر کرده و وابستگی شدیدی به این امر دارد. از اصلی‌ترین دلایل تأخیر در تبعیت قیمت آلومینا از قیمت آلومینیوم را می‌توان در مقدار وابستگی عرضه و تقاضای آن با قیمت آلومینیوم جست و جو کرد. همواره افزایش قیمت آلومینیوم در بازار، تولیدکنندگان این فلز را بر آن داشته تا با افزایش تولید و سهم خود از بازار، بتوانند درآمد بیشتری را کسب کنند. این امر منجر به بالا رفتن مقدار تقاضای آلومینا و به تبع آن قیمت آن می‌شود. به همین ترتیب، نیز در برهه‌ای که قیمت آلومینیوم افت پیدا می‌کند، تولیدکنندگان با کاهش تولید و عرضه آن در بازار تلاش می‌کنند تا قیمت آن را در بازار افزایش دهند؛ همین امر نیز متعاقبا کاهش تقاضای آلومینا و بالطبع کاهش قیمت آن را به‌دنبال خواهد داشت.

البته باید توجه داشت که بازار آلومینا تنها وابسته به قیمت آلومینیوم نیست و در واقع وابستگی غیر مستقیمی با این امر دارد. از سایر مواردی که بر قیمت آلومینا تأثیر می‌گذارد می‌توان به‌عنوان نمونه به مقدار تولید جهانی بوکسیت، واردات بوکسیت چین و صادرات آلومینیوم چین اشاره کرد.

عناوین برگزیده