تاریخ: ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۱۴
بازدید: ۳۵۹
کد خبر: ۶۰۲۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

افزایش قیمت سنگ آهن تنظیم بودجه استرالیا را آسان‌تر کرد

می متالز - از جهش قیمت سنگ آهن در ماه‌های اخیر، درآمد کمی نصیب خزانه‌داری استرالیا شده‌است. دولت این کشور قصد دارد در هفته آینده که باید نسخه اولیه بودجه را تحویل دهد، از درآمد بهره مالکانه خود به ارزش 1.7 میلیارد دلار که در بودجه گنجانده شده است، رونمایی کند.
افزایش قیمت سنگ آهن تنظیم بودجه استرالیا را آسان‌تر کرد

به گزارش می متالز، این موضوع که خزانه‌داری استرالیا توقعات خود از درآمد بهره مالکانه را بازبینی کند، دلایل بسیاری دارد. 2 دلیل مهم آن می‌تواند کاهش صادرات و بالا باقی ماندن قیمت دلار استرالیا باشد. با اینکه پیش‌بینی‌های اقتصادی از انتخابات فدرال استرالیا تاکنون دچار مشکل شده‌اند، اما باز هم از آنچه دولت بارنت در ماه مِی برای تعیین بودجه پیش‌بینی کرده بود، بهتر ظاهر شدند. علت این امر به طبیعت یویوگونه قیمت سنگ آهن برمی‌گردد که پر از افت و خیز است. در نمودار 1، تغییرات قیمت سنگ آهن ار ابتدای سال جاری دیده می‌شود.


هر نوسان به‌مقدار یک دلار امریکا در قیمت سنگ آهن، باعث تغییر 76 میلیون دلاری (دلار استرالیا) در درآمد سالیانه آن می‌شود. از آنجا که معادن سنگ آهن استرالیا و بهره مالکانه آنها، 90 درصد درآمد دولت استرالیا را تشکیل می‌دهند، هر افت و خیزی در قیمت این سنگ معدنی، تاثیر شدیدی بر بودجه دولت دارد.

جهش قیمتی سنگ آهن سبب شد که شرکت‌های تولید سنگ آهن استرالیایی امسال سودآوری خوبی داشته باشند. به طور مثال شرکت بزرگ بی.اچ.پی بیلیتون (BHP Billiton) که سال گذشته 6.2 میلیارد دلار از محل فروش سنگ آهن ضرر کرده بود، در سال جاری به سودی معادل 5.9 میلیارد دلار دست یابد. شرکت چند ملیتی ریو تینتو (Rio Tinto) که انگلیسی-استرالیایی است، نیز 93 درصد افزایش را در میزان سود شرکت خود تجربه کرد. سود شرکت گروه فلزات فورتسکیو (Fortescue Metals Group) هم به دلیل همین افزایش قیمت سنگ آهن، 100 درصد افزایش یافت.

علی‌رغم تأثیر مثبت افزایش قیمت سنگ آهن، به علت حجم صادرات کمتر از حد انتظار و قیمت بالای دلار استرالیا در 6 ماه گذشته، درآمد دولت استرالیا کاهش یافت و بر حساب خزانه‌داری تاثیر منفی گذاشت. آقای بن وایت (Ben Wyatt) رئیس خزانه‌داری استرالیا در گفت و گو با خبرگزاری ای.بی.سی (ABC News) گفت: «قیمت سنگ آهن در شش ماه گذشته از 63 دلار بر تن تا 95 دلار بر تن تغییر کرده است. این بازه تغییر قیمت بسیار بزرگ است و همین بودجه‌بندی را دچار مشکل می‌کند.» نمودار قیمت سنگ آهن این تغییرات را به‌خوبی نشان می‌دهد.

معادن سنگ آهن، حدود یک‌پنجم درآمد دولت استرالیا را تشکیل می‌دهند اما درآمدزایی از آن وابستگی شدیدی به قماربازی دلالان جهانی دارد و به همین جهت شبیه یک ترن هوایی است که دولت استرالیا به راحتی نمی‌تواند از آن پیاده شود. پیش‌بینی قیمت این سنگ معدنی، هنگامی سخت‌تر شد که در سال 2010، صنعت به معاملات لحظه‌ای روی آورد و از یک سیستم پایدار که باعث تثبیت قیمت‌ها در قراردادهای بلندمدت می‌شد، فاصله گرفت.

در حالی افزایش قیمت اخیر، مشکلات درآمد امسال دولت را کمتر کرده است که خزانه‌داری استرالیا همچنان مصمم است که تصویری تاریک از وضعیت خزانه را ارایه دهد تا دست خود را برای هرگونه افزایش هزینه یا مالیات باز بگذارد. آقای وایت معتقد است که هرچند وقتی قیمت سنگ آهن به حدود 80 دلار بر تن می‌رسد، همیشه برای خزانه خبر خوبی است، اما نمی‌توان به آن اتکا کرد؛ چرا که قیمت سنگ آهن به‌طور ذاتی در نوسان است. وی افزود: «این بودجه بر اساس بازگشت مازاد درآمد به خزانه‌داری بسته شده است که امیدواریم امسال مازاد درآمد داشته باشیم. این امر یک شبه اتفاق نخواهد افتاد ولی ما امیدواریم که طی سال‌های آتی بتوانیم سطح بدهی خود را کاهش دهیم.»

عناوین برگزیده