تاریخ: ۱۸ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۱۷
بازدید: ۴۰۰
کد خبر: ۶۰۶۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

قیمت مس تا پایان سال جاری کاهش خواهد یافت

می متالز - قیمت مس در بورس فلزات لندن، از ابتدای سال میلادی جاری تا پایان ماه آگوست (دوره 8 ماهه)، شاهد رشد 21 درصدی بود. در این دوره، بیشترین میزان رشد، متعلق به بازه زمانی 10 جولای تا 31 آگوست بود که رقمی حدود 17 درصد بود. موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن نیز در این دوره به‌طور متوالی کاهش یافت. گفتنی است تغییرات موجودی انبار بورس‌ها، بیانگر فرصت‌های آربیتراژی میان آن‌ها است و لزوما به معنای تغییرات تقاضا نیست.
قیمت مس تا پایان سال جاری کاهش خواهد یافت

به گزارش می متالز، از ابتدای سال 2017 میلادی تا پایان ماه آگوست، قیمت مس در برخی معاملات به 6 هزار و 872 دلار به‌ازای هر تن نیز رسید و به‌طور کلی شاهد افزایش بیش از 21 درصد بود. مهمترین عامل جهش قیمت مس در این بازه 8 ماهه را می‌توان مشکلات عرضه مس دانست که ناشی از آمار مثبت اقتصاد چین و وقفه‌های تولید معادن مس در ابتدای سال جاری است. با این وجود، بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که این صعود قیمتی به‌ظاهر غیر واقعی است و احتمال سقوط آن وجود دارد؛ چرا که به نظر می‌رسد بازار به وضعیتی وارد شده که نسبت به افزایش شدید قیمت، واکنش اصلاحی نشان می‌دهد.

به نقل از پاول بنجامین، رییس تحقیقات مؤسسه وودمکنزی، مؤسسات تحقیقاتی نظیر دین دیویس از مؤسسه تحقیقاتی بارکلیز و مایکل ویدمر از بانک آمریکا، معتقدند که رشد قیمت مس به دلیل سرمایه‌گذاری‌های بازار مس حاصل شده است و روند عوامل بنیادین بازار که شامل رشد تقاضای چین و کشورهای آسیای شرقی به‌همراه کاهش عرضه به‌دلیل وقفه‌های تولیدی می‌شود، تأثیر چندانی بر این رشد نداشتند. کما اینکه به گزارش گروه بین‌المللی مطالعات مس، تقاضای جهان در 5 ماهه ابتدایی سال جاری، با کاهش 6 درصدی نسبت به سال گذشته همراه بود. این امر شدیدا متأثر از افت تقاضای وارداتی مس تصفیه شده به چین بود.

بی‌شک مشکل عرضه در ماه‌های ابتدایی سال از عوامل مهم صعود قیمت مس بود. در فصل نخست سال میلادی جاری، معادن مس متعددی دست به گریبان وقفه‌های تولیدی شدند که از این میان می‌توان به معادن مس اسکوندیدای شیلی و گراسبرگ اندونزی اشاره کرد. این 2 معدن، به ترتیب نخستین و دومین معدن بزرگ مس در جهان هستند. گزارش‌های عملکرد نیمه نخست سال 2017 بیشتر شرکت‌های بزرگ تولیدکننده مس در جهان، حاکی از افت حجم تولید مس نسبت به سال گذشته بود. از سویی دیگر، کاهش اخیر موجودی مس انبارهای بورس‌های شانگهای و فلزات لندن نیز به نگرانی مشکل عرضه مس دامن می‌زند.

نمودار 1، نوسانات قیمت نقدی و موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن را از ابتدای سال میلادی جاری تا پایان ماه آگوست به تصویر می‌کشد. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن از ابتدای ماه مِی، به استثنای افزایش در ابتدای ماه جولای، روندی کاهشی داشت. علاوه بر این، از روز 10 جولای تا پایان ماه آگوست سیر نزولی ذخایر انبار بورس لندن، به طور متوالی صورت گرفت. قیمت مس نیز در این بازه زمانی، با سرعت بیشتری با صعود ادامه داد. رشد قیمت مس از روز 10 جولای تا پایان ماه آگوست، در حالی نزدیک به 17 درصد بود که از ابتدای سال تا پایان آگوست، رشد 21 درصدی داشت.

با وجود این که کاهش موجودی انبار بورس‌های شانگهای و فلزات لندن شمه‌ای از رشد تقاضا دارد، اما به‌طور کلی تغییرات موجودی انبار این بورس‌ها (لندن، نیویورک و شانگهای) غالبا بیانگر فرصت‌های آربیتراژ احتمالی میان بورس‌ها است. از این رو، سرمایه‌گذاران برای حصول اطمینان از وضعیت تقاضا در جهان، بایستی، علاوه بر ذخایر بورس‌ها، موجودی انبارهای رسمی چین به همراه سازمان SRB و تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان این کشور را نیز مورد بررسی قرار دهند. با این اوصاف می‌توان ادعا کرد که افت موجودی انبارها به عنوان عامل حمایتی از رشد قیمت، همواره به معنای رشد تقاضا نیست.

به‌عنوان مثالی برای ادعای فوق، به‌رغم انتشار آمار اقتصادی مثبت از چین در نیمه نخست سال جاری، نظیر رشد 6.9 درصدی تولید ناخالص داخلی، تحلیلگران شاهد کاهش تقاضای مصرف‌کنندگان چینی بودند. در مقابل، برای کشورهای آسیایی تقاضای بیشتری از مس برآورد شد. به نقل از بنجامین، پیش‌بینی وودمکنزی از تقاضای مس تصفیه شده چین، رشد با سرعت کمتری نسبت به سال گذشته است. با این حال، میزان مصرف نهایی مس در چین از ابتدای سال جاری تا پایان ماه آگوست، بهتر از پیش‌بینی اولیه این مؤسسه از چین بود. در دسترس بودن قراضه و ضایعات حاوی مس، توانست تا حد زیادی کمبود عرضه کنسانتره مس را جبران کند.

دیگر عاملی که برای پیش‌بینی رشد قیمت مس در نظر گرفته می‌شود، گسترش بازار خودروهای برقی و هیبریدی است، مصرف مس در ساخت این خودروها نسبت به خودروهای احتراق داخلی بسیار بیشتر است. از این رو، تقاضای مس در جهان، با جنبش‌های سبزی که در میان خودروسازان برای حذف تولید خودروهای احتراق داخلی و تولید صرفا خودروهای برقی و هیبریدی پدیدار شده است، احتمالا رشد خواهد کرد. نکته مهم اینجاست که آیا گسترش این خودروها در سطح جهانی، سریع‌تر از انتظارات هست یا خیر. براساس گزارش سازمان UBS، میزان فروش خودروهای برقی تا سال 2025 به 14 میلیون و 200 هزار دستگاه خواهد رسید.

با احتساب این موارد، عوامل و شاخص‌های متفاوتی وجود دارند که سرمایه‌گذاران بازار مس برای درک بهتر جهت‌گیری قیمت مس تا پایان سال جاری، بایستی آن‌ها را رصد کنند. همان‌طور که بیان شد، تقاضای کشور چین و موجودی مس انبارهای این کشور، 2 عامل اصلی برای رصد بازار هستند. علاوه بر این، میزان تولید ثانویه مس (از قراضه) نیز توانایی تأثیرگذاری بر بازار قیمت را دارد. براساس مطالعات مؤسسه وودمکنزی، همانند سایر مؤسسات معتبر تحلیل بازار، احتمالا قیمت مس تا پایان سال جاری، اندکی از سطوح بالایی که اکنون در آن قرار دارد، پایین خواهد آمد.

عناوین برگزیده