تاریخ: ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۰:۴۴
بازدید: ۳۴۱
کد خبر: ۶۱۲۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
محمدرضا نجفی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس :

دولت یازدهم دسترسی ایران به بازارهای جهانی را تسهیل کرد/ کاهش نرخ سود بانکی نیازمند نگاه همه جانبه است

می متالز - سود بالای بانکی یکی از مهمترین چالش بخش تولید و صنعت در کشور است و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان سود بالای بانکی نامولد بوده و نیاز به اصلاح دارد؛ این مساله همواره مورد توجه دولت یازدهم بوده است و بر این اساس شاهد کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات در چهار سال گذشته بودیم و البته همچنان نیازمند ادامه این روند هستیم.
دولت یازدهم دسترسی ایران به بازارهای جهانی را تسهیل کرد/ کاهش نرخ سود بانکی نیازمند نگاه همه جانبه است

به گزارش می متالز، کاهش نرخ سود بانکی در دولت دوازدهم نیز مورد تاکید سیاست گذاران پولی و بانکی است.  ولی الله سیف با تاکید بر رعایت نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار توسط بانک ها  گفت: کاهش نرخ سود بانکی در دو مرحله انجام می‌شود که مرحله اول تثبیت سود سپرده‌ها است و تعیین سود تسهیلات به عنوان مرحله دوم این اقدام در آینده انجام خواهد شد.
محمدرضا نجفی، عضو کمیسیون صنعت مجلس در این باره با بیان اینکه نرخ سود تسهیلات بانکی با توجه به نرخ تورم  بالا است و تاکید بانک مرکزی بر رعایت نرخ سود تاکید به جایی است می گوید: کاهش نرخ سود  بانکی اقدامی موثر برای تولید و اشتغالزایی در کشور است به شرط آنکه به جوانب دیگر نیز توجه شود.
او با بیان اینکه تامین منابع مالی یکی از مشکلات بزرگ بنگاه های اقتصادی است می گوید: برای اختصاص منابع به بخش تولید توجه به دو نکته ضروری است و آن اینکه اولا تسهیلات به موقع و بدون بروکراسی های پیچیده از جمله تضامین سخت به بنگاه ها اختصاص پیدا کند و نکته بعدی اینکه در مرحله  بعد نرخ سود تسهیلات  بانکی  کاهش پیدا کند. در واقع به گفته نجفی تامین منابع مالی به اندازه ای برای بنگاه ها ضروری است که دریافت آن حتی پیش از کاهش نرخ سود اولویت دارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه با اشاره به برداشته شدن موانع برای تجارت ایران، برجام را نقطه عطفی عنوان می کند و می گوید: برای رونق صنعت در کشور باید محیط را مناسب کرد و این اقدامی است که دولت یازدهم در مسیر آن شروع به حرکت کرده است و با برداشتن موانع برای تجارت ایران در قالب برجام، شرایط را برای کسب و کار بهبود بخشیده است. او با بیان اینکه البته بخشی از ظرفیتها برجام محقق شده و برخی دیگر هنوز به فعلیت نرسیده است  می گوید: زمانی که بنگاهی به نهاده ها و ملزومات تولید و  به بازارهای جهانی دسترسی داشته باشد این مساله زمینه را برای رونق تولید و صنعت فراهم می کند. به گفته این نماینده مجلس مهمترین برنامه دولت برای رونق، تحقق ظرفیت تولید است که در برجام پیش بینی شد.

او با اشاره به ظرفیت های به وجود آمده برای تولید کشور می گوید: برجام یکی از بزرگترین اقدامات دولت برای برداشته شدن موانع تجارت جهانی بوده است و باید از این فرصت نهایت استفاده کرد. به گفته این عضو کمیسیون صنعت مجلس با بهبود ارتباط بین المللی تامین منابع مالی آسانتر و موانع تجارت جهانی برداشته می شود و در واقع دسترسی صنعت به منابع، بیشتر می شود.

نجفی با بیان اینکه تا روابط بین المللی بهبود پیدا نکند نمی توان انتظار رونق تولید داشت می گوید: صنعت در شرایطی رونق پیدا می کند که محیط  کسب و کار مناسب باشد. او با اشاره به اینکه برداشته شدن موانع حقوقی در مسیر تجارت ایران باعث شکوفایی صنعت می شود می  گوید: درواقع بهبود ارتباط با جامعه جهانی در کنار فراهم شدن زیرساخت های تولید شرایطی را فراهم میکند که تولیدات صنعتی بالا و در نهایت با شرایط مناسب به فروش رود.

عناوین برگزیده