تاریخ: ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۳۸
بازدید: ۲۵۷
کد خبر: ۶۱۳۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ظرفیت‌های مغفول مانده بهره برداری از معادن/قدرت رقابت در بازار‌های جهانی را نداریم

می متالز - عبدالله رضیان عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، پیرامون موضوع بهره برداری از ظرفیت های معدنی کشور گفت: بر اساس آمار وزارت صمت،تنها 9 درصد از ظرفیت های معدنی کشور به بهره برداری رسیده اند و این معادن نیز بیشتر معادن سطحی هستند.
ظرفیت‌های مغفول مانده بهره برداری از معادن/قدرت رقابت در بازار‌های جهانی را نداریم

به گزارش می متالز، رضیان اوضاع اکتشاف در معادن کشور را نامطلوب عنوان کردو افزود: در بسیاری از کشورهای دارای معدن ،اکتشافات تا عمق 3000 متری پیش رفته و این در حالیست که در ایران تنها توانسته ایم به عمق 120 متری زمین نفوذ کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که مشکل اصلی در کمبود بودجه سازمان زمین شناسی است یا خیر، گفت:عمده مشکل به دلیل عدم وجود تکنولوژی مناسب در این زمینه است تا بودجه زمین شناسی؛ باید تلاش کنیم در آینده با بروز کردن تکنولوژی اکتشاف معدن،محصولان معدنی را باقیمت پایین تر و قابل رقابت با محصولات جهانی به بازار عرضه کنیم.

نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی گریزی به نقص قوانین واگذاری معادن به بخش خصوصی زد و گفت:بر اساس قانون ، بیشتر معادن کشور ملی است و ما در مجلس شورای اسلامی در حال انجام تغییراتی در قوانین برای دخالت هر چه بیشتر بخش خصوصی در حوزه مالکیت و سرمایه گذاری در معادن هستیم.

رضیان با اشاره به عدم توفیق ما در حوزه هایی همچون تولید مس در کشور،اظهار داشت:هیچ نهادی در کشور به اندازه سازمان توسعه و نوسازی صنایع و معادن ایران(ایمیدرو)،امکانات لازم برای بهره برداری از معادن رانداشته ولی با این حال این سازمان هم با منابع محدود خود قدرت رقابت با قدرت های معدنی دنیا را ندارد.

عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس شورای اسلامی راهکار اصلی در موفقیت بهره برداری از معادن کشور را جذب سرمایه های داخلی و خارجی دانست و تاکید کرد:با پای کار آوردن شرکای جدید خارجی و داخلی می توانیم شرکت های بزرگی را در زمینه بهره برداری معادن تاسیس کرده ودر این زمینه دستاوردهای بیشتری کسب کنیم.

عناوین برگزیده