تاریخ: ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۱۸
بازدید: ۵۲۶
کد خبر: ۶۱۸۶
سرویس خبر : انرژی

معاون وزیر نیرو: 25 درصد از ظرفیت جدید تولید برق به انرژی های نو اختصاص می یابد

می متالز - معاون وزیر نیرو گفت: در چهار سال آینده، 25 درصد از کل ظرفیت نصب شده جدید در کشور از محل انرژی های نو تامین می شود.
معاون وزیر نیرو: 25 درصد از ظرفیت جدید تولید برق به انرژی های نو اختصاص می یابد

به گزارش می متالز، «سیدمحمد صادق زاده» افزود: اکنون حدود 90 درصد از ظرفیت نصب شده انرژی‌های پاک در کشور متعلق به انرژی بادی و خورشیدی است که امیدواریم در سال آینده سهم انرژی بادی و خورشیدی هر کدام به تنهایی به 450 تا 500 مگاوات از کل انرژی‌های نصب شده پاک در کشور برسد.
معاون وزیر نیرو که ریاست سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) را به عهده دارد، در مورد مزیت استفاده از انرژی‌های نو در کشور به‌ویژه انرژی خورشیدی اظهار کرد: به دلیل تابش مناسب نور خورشید در کشور در طول سال ما از ظرفیت خوبی در این زمینه برخوردار هستیم، علاوه بر این، استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی کوچک باعث می‌شود تا نیاز به نصب پست‌های عظیم برق در کشور برای تنظیم ولتاژها از بین برود.
وی اضافه کرد: راه‌اندازی هر نیروگاه خورشیدی می‌تواند اشتغال پایدار ایجاد کند و برآوردها نشان می‌دهد با رساندن ظرفیت تولید پنل‌های خورشیدی به 450 مگاوات در سال می‌توان حدود 150 هزار شغل پایدار ایجاد کرد.
وی گفت: پارسال حدود 25 هزار شغل پایدار در زمینه انرژی‌های نو در کشور ایجاد شد و امیدواریم در سال‌های آینده این میزان را به 250 هزار شغل برسانیم که فقط 200 هزار شغل آن در زمینه بهره‌برداری از این نیروگاه‌ها خواهد بود.
رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق تاکید کرد: همچنین می‌توان حدود 125 هزار شغل را به صورت غیرمستقیم در این زمینه ایجاد کرد.
صادق زاده گفت: از جمله مزیت‌های دیگر استفاده از نیروگاه خورشیدی، پایین بودن هزینه تمام شده آن‌هاست که روز به روز نیز این هزینه‌ها در حال کاهش است، به گونه ای که بسیاری از کشورها ترغیب شده‌اند به سمت توسعه این نوع نیروگاه‌ها حرکت کنند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا در کشوری که انرژی‌های فسیلی به وفور یافت می‌شود، حرکت به سمت انرژی‌های نو مقرون به صرفه است، گفت: علاوه بر مزیت هایی که تاکنون در مورد توسعه انرژی‌های نو گفته شد، باید اشاره کرد که اگر در هزینه تمام شده تولید هر کیلووات ساعت برق، هزینه‌های سوخت و یارانه‌های سوخت را به حساب آوریم می‌توان گفت که همین اکنون نیز هزینه تولید برق از انرژی خورشیدی ارزان‌تر از نیروگاه‌های حرارتی است.
وی در مورد دستاوردهای وزارت نیرو در زمینه تولید داخلی پنل های خورشیدی گفت: خوشبختانه در 2 سال اخیر 2 اتفاق مهم در زمینه انرژی‌های نو در کشور افتاده، نخست اینکه دانش فنی و تحقیقات بنیادین در زمینه انرژی‌های نو در کشور بسیار پیشرفت کرده است و ما هم اکنون بیش از 20 گروه تحقیقاتی داریم که در این زمینه تحقیق می‌کنند و دوم اینکه انرژی‌های نو در سال‌های اخیر جایگاه بسیار مناسبی در سبد انرژی کشور پیدا کرده‌اند.
صادق زاده افزود: قبل از سال 95 تقریباً انرژی خورشیدی جایگاه چندانی در سبد انرژی کشور نداشت اما اکنون اینگونه نیست و ما در این زمینه چندین خط تولید پنل های خورشیدی در کشور راه اندازی کرده ایم.
وی تصریح کرد: خط تولید پنل های خورشیدی در شیراز که در سال گذشته افتتاح شد، یکی از مدرن‌ترین خط تولیدهای دنیا و دارای ظرفیتی بیش از 250 مگاوات در سال است که اکنون حدود 130 مگاوات را به‌صورت تمام مکانیزه تولید می‌کند.
معاون وزیر نیرو ادامه داد: خط تولید پنل‌های خورشیدی در شیراز با همتاهای خود در کشورهایی مثل آلمان برابری می‌کند و حتی شاید بتوان گفت از آن نیز پیشرفته تر است.
وی تاکید کرد: با افتتاح خط تولید شیراز، ظرفیت تولید پنل های خورشیدی در داخل کشور به حدود 210 مگاوات می‌رسد که توسط پنج شرکت خصوصی در پنج شهر فیروز، مشهد، شیراز، یزد و سمنان تولید می‌شود.
صادق زاده خاطرنشان کرد: در یکی دو سال پیش رو، خط تولید 50 مگاواتی در بجنورد، 100 مگاواتی در کرج و 200 مگاواتی در قشم و سایر شهرهای ایران نیز به بهره‌برداری می رسد.
وی تاکید کرد: با افتتاح این طرح‌ها، ظرفیت تولید پنل‌های خورشیدی در کشور به حدود 500 مگاوات در سال می‌رسد.

منبع: ایرنا
عناوین برگزیده