تاریخ: ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۲:۰۳
بازدید: ۲۹۸
کد خبر: ۶۲۲۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

عرضه هفتگی مس افزایش یافت

می متالز - پس از مدت‌ها که بازار مس شاهد رونق، افزایش تقاضا و افزایش معاملات بود، سرانجام عرضه محصولات مسی بدون متقاضی باقی ماند و فروش نرفت. طی ماه‌های گذشته هر هفته تنها اندکی بیش از 2 هزار تن محصول مسی روانه بازار می‌شد و تمامی این محصولات نیز بلافاصله پس از عرضه به فروش می‌رفتند؛ اما زمانی که عرضه به 4 هزار و 500 تن در یک هفته افزایش یافت، حدود یک‌سوم آن به فروش نرفت.
عرضه هفتگی مس افزایش یافت

به گزارش می متالز، شرکت‌های بزرگ تولیدکننده مس در گوشه و کنار جهان، چندین سال پرعرضه کاری را پشت سر گذاشتند و رکوردهای تولیدی تاریخی را به ثبت رساندند. به‌طوری که طی 2 تا 3 سال اخیر مازاد عرضه مس در بازار رخ داد و باعث سقوط شدید قیمت این فلز در بازارهای جهانی شد. اما در پاییز سال گذشته با افزایش تقاضای این فلز در بازارهای جهانی روند قیمت مس به یکباره تغییر کرد و افزایشی شد. این روند کم و بیش در سال جاری ادامه یافت و طی هفته‌های اخیر قیمت مس به بالاترین سطح خود طی دو سال اخیر رسید. این افزایش قیمت باعث شد که برخی از خریداران و معامله‌گران از معاملات خود دست بردارند و منتظر کاهش قیمت باشند.

در بازار ایران نیز افزایش قیمت باعث شده بود تا متقاضیان به بورس کالا برای خرید مس هجوم آورند و صف‌های طولانی برای خرید مس شکل بگیرد. این صف‌های طولانی بعضا باعث شدند تا تقاضا در مقاطعی به بیش از 2 برابر عرضه برسد. در عین حال به دلیل انجام تعمیرات اساسی و تغییر خط تولید شرکت ملی مس، عرضه مس در بازار کاهش یافت و باعث شد تا تقاضا نسبت به عرضه افزایش یابد. این روند تا اواخر تابستان و اواسط شهریور ماه ادامه داشت تا اینکه خط تولید جدید شرکت ملی صنایع مس ایران با تکنولوژی کوره فلش به بهره‌برداری رسید و میزان تولید و عرضه این شرکت بار دیگر به حالت سابق بازگشت. ضمن اینکه در این مدت قیمت مس به اوج چند ساله خود رسید. نکته دیگر در مورد بازار این است که تمامی مس عرضه شده در سال جاری معامله شد و بسیاری از شرکت‌ها خریدهای مورد نیاز خود را انجام دادند. بنابراین سه عامل افزایش عرضه، کاهش تقاضای بازار و افزایش سرسام‌آور قیمت باعث شد که برای نخستین بار در سال جاری عرضه مس بدون معامله باقی بماند.

نمودار 1 حاکی از آن است که طی هفته گذشته یعنی از 11 تا 16 شهریور 1396، بیش از 4 هزار و 500 تن انواع محصولات مسی شامل کاتد و مفتول در بورس کالای ایران عرضه شد که در مقابل آن بیش از 4 هزار و 800 تن تقاضا وجود داشت. اما در نهایت 3 هزار تن مس به فروش رفت. میزان کاتد عرضه شده نیز حدود 3 هزار و 400 تن بود که با وجود تقاضای 3 هزار و 600 تنی، تنها 2 هزار و 600 تن از آن مورد معامله قرار گرفت. مفتول نیز به میزان یک هزار و 200 تن عرضه شد که تقاضایی در حدود یک هزار و 250 تن داشت، اما تنها 470 تن معامله شد.

عناوین برگزیده