تاریخ: ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۷:۲۰
بازدید: ۳۲۸
کد خبر: ۶۲۶۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

تعطیلی معادن غیرقانونی سرب در چین، عامل تقویت بازارها خواهد شد

می متالز - قیمت سرب که از ابتدای ماه سپتامبر روند نزولی را پیش گرفته بود، در روزهای میانی این ماه در اثر کسری عرضه ناشی از تعطیلی معادن چین و کاهش ارزش دلار مجدد روند صعودی را طی کرد.
تعطیلی معادن غیرقانونی سرب در چین، عامل تقویت بازارها خواهد شد

در نمودار 1 قیمت نقدی فروش سرب و موجودی انبارهای بورس فلزات لندن از این فلز آورده شده است. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، طی هفته گذشته، از روز 11 سپتامبر، قیمت فروش نقدی سرب 2.26 هزار دلار به‌ازای هر تن بود که در روز 12 سپتامبر با 1.1 درصد کاهش به سطح 2 هزار و 223 دلار بر تن رسید. اما در روزهای بعد این هفته، قیمت سرب روند صعودی را طی کرد به‌طوری که در روز 15 سپتامبر به 2. هزار و 317 دلار به‌ازای هر تن رسید که بیشترین سطح قیمتی طی 10 روز گذشته بود و نسبت به روز ابتدایی هفته (11 سپتامبر) 2.5 درصد رشد داشت. در ادامه این گزارش به بررسی اتفاقات هفته گذشته بازار کامودیتی‌ها و سرب پرداخته می‌شود تا علل این تغییر قیمت مشخص شود.

موجودی انبارهای سرب دنیا که در ماه آگوست 2017 روند نزولی را طی کرده و به کمتر از 150 هزار تن رسیده بود، در سپتامبر 2017 روندی افزایش به خود گرفت و در روزهای 5 تا 15 سپتامبر در سطحی بالاتر از 160 هزار تن بود اما پس از آن در مسیر کاهشی قرار گرفت.

دولت چین از اواخر آگوست اقدام به تعطیلی معادن غیرقانونی سرب خود کرد و همین امر موجب کاهش تولید 4.3 درصدی کنسانتره سرب این کشور شد. کمبود عرضه کنسانتره سرب در این کشور تولیدکنندگان فلز سرب چین را به سمت بازارهای بین‌المللی معطوف کرد که اثر آن در 10 روز گذشته به روشنی در تغییر قیمت بازار مشهود بود.

از دیگر رخدادهای تأثیرگذار بر بازار سرب در هفته گذشته، تعطیلی 2 معدن سرب و روی الیمپیاس (Olympias) و استراتونی (Stratoni) تحت بهره‌برداری شرکت الدرادو (Eldorado) به علت فشارهای زیست‌محیطی دولت یونان بود. این معادن سالانه 33.7 هزار تن روی، 6.2 هزار تن سرب و 1.4 تن طلا تولید می‌کنند. این تناژ در بازار جهانی سرب چندان چشم‌گیر نیست؛ اما در شرایط فعلی بازار که عرضه تحت فشار قرار دارد، می‌تواند تأثیر بگذارد.

شاخص ارزش دلار آمریکا، طی بیش از یک ماه گذشته روند نزولی را طی کرد و در کمترین میزان خود به 91.352 واحد رسید. اما در هفته گذشته در اثر تصمیم ترامپ برای توافق با حزب دموکرات و کوتاه آمدن وی در قانون کاهش مالیات در آمریکا و اخراج پناهندگان جوان از این کشور، ارزش دلار در این کشور مجددا روند صعودی گرفت و تا 13 سپتامبر به 92.52 واحد نیز رسید. افزایش شاخص ارزش دلار موجبات تضعیف قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای بورسی دنیا شد. اما در 2 روز پایانی هفته یعنی 14 و 15 سپتامبر نرخ بهره دلار آمریکا مجدد کاهش یافت و به 91.87 واحد رسید. همین امر در کنار کاهش موجودی سرب، موجب افزایش قیمت فلز سرب در بازارهای بورسی دنیا شد.

عناوین برگزیده