تاریخ: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۴:۴۴
بازدید: ۵۶۵
کد خبر: ۶۲۹۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
ایران نژاد تاکید کرد:

تکلیف مجلس به دولت برای توسعه سواحل مکران در برنامه ششم / پیش بینی اشتغال زایی برای ۵۰۰ هزار نفر

می متالز - نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی از پیش بینی ایجاد اشتغال برای ۵۰۰ هزار نفر در طرح توسعه سواحل مکران خبرداد.
تکلیف مجلس به دولت برای توسعه سواحل مکران در برنامه ششم / پیش بینی اشتغال زایی برای ۵۰۰ هزار نفر

عبدالغفور ایران نژاد  با اشاره به  توسعه سواحل مکران گفت: با عنایت و تاکید مقام معظم رهبری موضوع توسعه سواحل مکران در دستور کار قرار گرفت و در برنامه ششم توسعه کل کشور نیز در مجلس به تصویب رسید و بر اساس ماده 41 برنامه دولت مکلف به پیگیری این موضوع شد.

نماینده مردم چابهار، نیک شهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی افزود: گستره سواحل مکران، شهرستان های جاسک و سیریک در استان هرمزگان و منطقه چابهار و پسابندر را در بر می گیرد که دولت نیز در این زمینه اقدامات ارزنده ای را آغاز کرده و بالغ به 100 میلیارد تومان برای آن اختصاص داده است.

وی خاطرنشان کرد: با توسعه سواحل مکران راه ساحلی چابهار به استان هرمزگان به متصل می شود و مهم ترین موضوعی که در حال حاضر در برنامه ریزی برای این منطقه مطرح است احداث مراکز مهم پتروشیمی وفولاد است.

ایران نژاد با اشاره به اینکه دولت اقدامات بسیار ارزشمندی در بنادر انجام داده است تصریح کرد: باید برای پهلوگرفتن کشتی های با ظرفیت بیش از 100 هزار تنی پس کرانه آن همچون ریل، جاده ترانزیتی دو بانده و وسایل نقلیه همچون کامیون و تریلی آماده شود که در این زمینه دولت مصمم است اقدامات اساسی انجام دهد.

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس تاکید کرد: اتفاق مهمی که در سواحل مکران رخ خواهد داد این است که طی برنامه ای برای اشتغال زایی  500 هزار نفر پیش بینی های لازم صورت گرفته است.

وی همچنین در پاسخ به این سئوال که منطقه آزاد چابهار چه نقشی در توسعه منطقه داشته است؟ گفت: مدیریت جدید منطقه آزاد در حال عملیاتی کردن شهرک های موضوعی وتخصصی همچون ایجاد شهرک خرما در راستای اقتصاد مقاومتی برای معرفی محصولات این منطقه است.

وی افزود: همچنین طرح احداث شهرک صنایع شیلات نیز در مرحله جذب سرمایه گذاری خارجی است و در حال حاضر با تعدادی از سرمایه گذران چینی برای سرمایه گذاری در این صنعت مذاکراتی شده است تا این سرمایه گذاری در حوزه تولید و صادرات ماهی های منطقه صورت گیرد.

ایران نژاد با بیان اینکه هم اکنون اشتغال زایی خوبی در چابهار صورت گرفته است، تصریح کرد: انتظار می رود که زمینه ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری در منطقه فراتر رود به طوری که از این اتفاق مهم اقتصادی کل استان و حتی کشور تاثیر بپذیرد.

نماینده مردم چابهار، نیک شهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی خصوص واردات محور و یا صادرات محور بودن منطقه آزاد چابهار گفت: منطقه آزاد فعلا هنوز واردات محور است اما یکی از اشکالات مناطق آزاد که حتی فلسفه وجودی آن ها که صادرات است را زیر سئوال می برد این است که به دلیل عدم جذب سرمایه گذاری لازم و تسهیل صادرات شاهد فعالیت مناطق آزاد در امر واردات هستیم و در چابهار نیزحجم واردات بیشتر از صادرات است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برای ثبت شدن تراز تجاری و کاهش واردات باید سرمایه گذاری در منطقه انجام می شود که دنبال جذب سرمایه گذاری و تولید محصولاتی هستیم که هم  ارزش افزوده داشته  و هم برای صادرات مناسب باشد.

عناوین برگزیده