تاریخ: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۵:۱۱
بازدید: ۳۱۶
کد خبر: ۶۳۰۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مفتح در تشریح بسته حمایت از توسعه صادرات غیر نفتی عنوان کرد:

مجلس از کمک به شرکت‌‎های دانش‌بنیان‌ دریغ نمی‌کند/سفارتخانه‌های ایران برای تولیدات داخلی بازاریابی کنند

می متالز - سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد که محصولات باید ویژگی های لازم برای صادرات را داشته باشند.
مجلس از کمک به شرکت‌‎های دانش‌بنیان‌ دریغ نمی‌کند/سفارتخانه‌های ایران برای تولیدات داخلی بازاریابی کنند

به گزارش می متالز، محمدمهدی مفتح  با اشاره به بسته حمایت از توسعه صادرات غیر نفتی، عنوان کرد: یکی از مهمترین جهت گیری های سیاست های اقتصاد مقاومتی، برون نگر بودن این سیاست ها به معنای صادرات محصولات تولیدی کشور است.

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه اقتصاد کشور باید به گونه ای باشد که ضمن دورن زا بودن و اتکا به توانمندی داخلی، برون نگر هم باشد، ادامه داد: باید برای محصولات داخلی کشور بازار بین المللی ایجاد کنیم و در دنیای امروز مهمترین ویژگی هر اقتصاد بالنده وتوانمند بودن در بازارهای صادراتی است.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس دهم شورای اسلامی توضیح داد: محصولات باید ویژگی های کالای صادراتی را داشته باشند تا با حضور در عرصه بین المللی به فروش برسند.

 

تشریح ویژگی محصولات صادراتی

وی با تاکید براینکه صرف حضور در بازار بین المللی کافی نیست، عنوان کرد: محصولات ایران باید همان طور که قانونمند در بازارهای داخلی عرضه می شود باید با همان قانونمندی در بازارهای صادراتی عرضه شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه مصرف کنندگان محصولاتی را خریداری می کنند که از نظر کیفیت، قیمت و کارایی در مقایسه با محصولات مشابه برتری داشته باشد، گفت: یک محصول توسط کمپانی و تولیدکنندگان مختلفی در بازار عرضه می شود و محصولی مورد پذیرش قرار می گیرد که ویژگی های لازم از جمله بسته بندی زیبا و تطابق با فرهنگ مردم آن منطقه را داشته باشد.

مفتح تاکید کرد: بنابراین برای اینکه بتوانیم در بازار بین المللی حضور داشته باشیم باید به این ویژگی ها نگاه کنیم و محصولی کارآمد قابل قبول و جلوتر از محصولات رقبا در بازار جهانی عرضه کنیم. چرا که در بازار داخلی می توان با در نظر گرفته تعرفه جلوی واردات را گرفت اما در بازار جهانی باید بتوان از مرز تعرفه های کشورهای دیگر عبور کرد.

به گفته این نماینده خدمات پس از فروش نیز یکی دیگر از فاکتورهای است که باید در عرضه محصولات به بازار بین المللی توجه کرد تا مردم به سمت خرید محصولات ایران بیایند.

 

سفارتخانه های ایران برای تولیدات داخلی بازاریابی کنند

وی در ادامه به نقش دولت در توسعه صادرات غیر نفتی اشاره کرد و گفت: مهمترین کمک دولت به صادر کاهش قیمت تمام شده محصولات است به گونه ای که با در نظر گرفتن جوایز صادراتی، معافیت مالیاتی می توان تولیدکنندگان را مساعدت کرد، از سوی دیگر سفارتخانه های ایران در خارج از کشور باید برای محصولات ایرانی بازاریابی کنند، این کار در تمام دنیا عرف است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وزیر خارجه در جلسه رای اعتماد در مجلس بر رویکرد اقتصادی وزارتخانه و سفارتخانه ها تاکید کرد با این حساب باید در زمینه صادرات تولیدات داخلی فعال شوند.

مفتح با تاکید براینکه ظرفیت بازار داخلی محدود است و باید در فضای صادراتی که دریای بزرگتری است حضور یابیم، عنوان کرد: هم تولید کننده داخلی باید همت لازم برای صادرات محصولات به خارج از کشور را داشته باشد و هم انتظار می رود که دولت و مجلس به فراخور وظایفشان از کالاهای صادراتی حمایت کنند.

 

نقش شرکت های دانش بنیان در افزایش صادرات

 این نماینده مجلس با اشاره به اینکه در بسته حمایتی از صادرات غیر نفتی، 120 میلیارد تومان مشوق صادراتی برای شرکتهای دانش بنیان در نظر گرفته شده است، گفت: شرکت های دانش بنیان ظرفیت بالایی هستند، بنابراین باید از این شرکت ها حمایت کرد تا در بازارهای صادراتی و خارجی حضور پیدا کنند.

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در خصوص میزان مشوق صادراتی برای این شرکت ها اظهار داشت: این مبلغ برای گام های اولیه در سال نخست مناسب است اما اگر در ادامه مسیر و تقویت حضور در بازارهای صادراتی به کمک مجلس و دولت نیاز باشد، دریغ نخواهیم کرد و بودجه حمایتی در نظر گرفته خواهد شد.

عناوین برگزیده