تاریخ: ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۱:۳۴
بازدید: ۳۱۴
کد خبر: ۶۳۲۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

هنوز گشایشی درخصوص تعرفه سیمان صادراتی ایران به بازار عراق نشده است

می متالز - یک کارشناس صنعت سیمان با بیان به اینکه هنوز گشایشی در تغییر تعرفه سیمان صادراتی ایران به بازار عراق صورت نگرفته است، گفت: با وجود اعمال تعرفه های بالا برخی از صادرکنندگان به سختی و برای از دست ندادن بازار خود اقدام به صادرات سیمان به عراق می‌کنند .
هنوز گشایشی درخصوص تعرفه سیمان صادراتی ایران به بازار عراق نشده است

به گزارش می متالز، علی محمد بد، با بیان اینکه بودجه کل کشور عراق حدود ۹۶ هزار میلیارد دینار است، اظهارداشت: از این میزان حدود ۱۲ هزار میلیارد دینار به بخش عمرانی اختصاص دارد که تشدید جنگ و حضور داعش باعث شده بود تا همین منابع هم صرف تجهیز نیروهای نظامی شود اما امروز که حجم درگیری در این کشور کاهش پیدا کرده به طور حتم منابع به سمت عمران و آبادانی مناطق مختلف کشور هدایت می‌شود که در این شرایط نیاز سیمان عراق افزایش خواهد یافت.

این کارشناس سیمان با اشاره به اینکه باید از شرایط افزایش تقاضای سیمان در بازار عراق استفاده کنیم، گفت: میزان تولید سیمان در کشور حدود ۶۵ تا ۶۶ میلیون تن است که ۱۵ میلیون تن از این رقم صادر می شود.

وی با بیان به اینکه هنوز گشایشی در تغییر تعرفه سیمان صادراتی ایران به بازار عراق صورت نگرفته است، افزود: با وجود اعمال تعرفه های بالا برخی از صادرکنندگان برای از دست ندادن بازار خود اقدام به صادرات سیمان به عراق می‌کنند که میزان آن به صورت سالانه ۲ تا ۳ میلیون تن است.

بر اساس گزارش ها، تولیدکنندگان ایرانی در مقطعی به دلیل مازاد تولید، سیمان‌های خود را با قیمت ارزان به بازار عراق صادر می‌کردند که این موضوع باعث شد تا کارخانجات عراقی احساس خطر کرده و از دولت خود درخواست کنند تا تعرفه بالاتری را برای سیمان ایران لحاظ نماید. به نحوی که هم اکنون تعرفه صادرات سیمان به عراق ۴۵ درصد است اما تعرفه صادارت سیمان عربستان به عراق حدود ۱۷  درصد اعلام شده است.

البته در حال حاضر سیمان ایران با قیمت معقول به عراق صادر می‌شود اما طرف عراقی همچنان تعرفه سیمان را تغییر نداده است. عدم تصمیم گیری برای تجدید نظر در تعرفه ها در حالی انجام می شود که عربستان با پرداخت تعرفه ای اندک به راحتی سیمان خود را در بازار عراق به فروش می‌رساند.

عناوین برگزیده