تاریخ: ۰۱ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۰۵
بازدید: ۳۲۴
کد خبر: ۶۳۴۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

معاملات مس در بازار بورس کالا کاهش یافت

می متالز - بازار مس در ایران همواره با مازاد عرضه مواجه بود و تقاضا برای محصولات مسی در بازار کمتر از عرضه بود. این شرایط از پاییز سال گذشته تغییر کرد و روند معکوس به خود گرفت؛ به‌طوری که تمامی عرضه‌های مس در بورس کالا به فروش می‌رفت و در موارد متعددی تقاضا بیش از 2 برابر عرضه بود. اما از میانه شهریور ماه سال جاری و با افزایش مجدد عرضه ، به‌نظر می‌رسد که باز هم مازاد عرضه در بازار رخ داده است به‌طوری که هفته گذشته بیش از یک هزار و 600 تن مس در بازار بدون معامله باقی ماند.
معاملات مس در بازار بورس کالا کاهش یافت

به گزارش می متالز، افزایش چشم‌گیر قیمت مس در بازارهای جهانی تا 6 هزار و 900 دلار در هر تن، موجی از تردیدها را در میان خریداران برای آینده بازار به‌وجود آورد؛ چرا که قیمت یاد شده بالاترین قیمت طی 3 سال گذشته بود و حتی شیب آن نیز طی سال‌های اخیر بی‌سابقه بود. بنابراین بسیاری از معامله‌گران و خریداران مس در بازار تا حدی دست از خرید برداشتند و منتظر ماندند تا قیمت این فلز اساسی تعدیل شود. البته طی هفته گذشته قیمت هر تن از این فلز با 500 دلار کاهش به بهای 6 هزار و 400 دلار در هر تن رسید.

در بازار ایران نیز قیمت مس به‌شدت و همپای قیمت جهانی افزایش یافت و در کنار آن عرضه مس در بازار نیز افزایش یافت. اما شرایط بازار تغییر کرد و دیگر از شوق خرید و صف‌های طولانی تقاضا خبری نبود، حتی کاهش قیمت هم تأثیری نداشت و معامله‌ای صورت نگرفت؛ به نظر می‌رسد بازار مس درحال بازگشت مجدد به مازاد عرضه است.

نمودار 1 نیز در این رابطه نشان می‌دهد که با وجود عرضه 2 هزار و 800 تنی محصولات مس در بازار، تنها یک هزار و 300 تن تقاضا وجود داشت و یک هزار و 200 تن محصول نیز مورد معامله قرار گرفت. در این میان یک هزار و 400 تن کاتد مس از سوی شرکت ملی صنایع مس ایران در بازار عرضه شد که تقاضایی در حدود یک هزار و 100 تن داشت و یک هزار تن نیز مورد معامله قرار گرفت. البته ناگفته نماند که 400 تن از این عرضه، به کاتد لیچینگ اختصاص داشت که با کاتد ذوب و پالایشگاه متفاوت است و به گفته برخی از متقاضیان دارای ناخالصی‌های بیشتری نسبت به کاتد ذوب است. در حالی که قیمت‌گذاری صورت‌گرفته در مورد کاتد لیچینگ همان قیمت کاتد معمولی است و به این خاطر خریدی صورت نگرفت. در همین حین مفتول نیز با وجود عرضه یک هزار و 400 تنی، تنها 220 تن تقاضا داشت و 200 تن از آن مورد معامله قرار گرفت. بنابراین به‌نظر می‌رسد که خریداران در نیمه‌ اول سال اغلب خریدهای خود را انجام دادند و برای نیمه دوم آماده می‌شوند. در نتیجه این دوره گذار، تقاضا و معاملات مس کاهش یافته است.

عناوین برگزیده